Föregående ägare till mitt hus satte någon gång in en mindre avfuktare i krypgrunden. Denna avfuktare räcker nog egentligen inte till behovet - särskilt som krypgrunden är uppdelad i en vinkel och ett litet "rum". (se bild)
Krypgrunden är sådär 60-70 kvm stor med närmast ståhöjd efter några sidor och en bergknalle som sticker upp i den övre halvan. Det kommer upp en del fukt från marken.

Skiss av en krypgrund med markerad avfuktare, uppdelade rum och en bergknalle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(I det lilla rummet är det bara kryphöjd)

Jag har tittat på en sådan här avfuktare https://www.bygghemma.se/hus-och-by...avfuktare/avfuktare-acetec-evodry-pd/p-811049 - Dvs en Acetec EvoDry PD som kostar 16.000kr plus att jag behöver ett slangpaket för ca 2.000kr
Jag tycker själv att jag behöver lägga ut luftutförningsslangar ut i vinkeln och in i det lilla rummet så då behövs ju två eller tre luftutflöden från avfuktaren.

Tänker jag rätt? Finns det någon bättre och gärna billigare avfuktare än denna?
 
R
Varför inte testa det billiga alternativet först?
Plasta marken och sätt igen ev. gluggar och använder en Woods kondensavfuktare?

Jag har 140 kvm krypgrund som hålls under 60% luftfuktighet året om med en Woods DS15F.

Grävde ner en upp och nervänd hink och gjorde ett hål för slang i krypgrunden dit kondensvattnet från avfuktaren går.

Tog ungefär ett år för avfuktaren att fukta av och stabilisera luftfuktigheten i mina 3 fack. Nu rör sig knappt värdena upp eller ner. Bara temperaturen som ändrar sig.

Byter filter en gång om året annars sköter den sig helt själv året om.
 
R RalleB skrev:
Varför inte testa det billiga alternativet först?
Plasta marken och sätt igen ev. gluggar och använder en Woods kondensavfuktare?

Jag har 140 kvm krypgrund som hålls under 60% luftfuktighet året om med en Woods DS15F.

Grävde ner en upp och nervänd hink och gjorde ett hål för slang i krypgrunden dit kondensvattnet från avfuktaren går.

Tog ungefär ett år för avfuktaren att fukta av och stabilisera luftfuktigheten i mina 3 fack. Nu rör sig knappt värdena upp eller ner. Bara temperaturen som ändrar sig.

Byter filter en gång om året annars sköter den sig helt själv året om.
Tack för svar :)
Jag har som sagt en mindre avfuktare redan. Jag tror dock att den går på sista versen och behöver ändå skaffa en ny.
Har också plastat in marken. Och naturligtvis är alla gluggar igenproppade. :)
Det är det lilla rummet och längst bort i vinkeln som är problemet då det inte blir någon luftgenomströmning där. Därav att jag tror att jag behöver en avfuktare som man kan sätta på två slangar på för att distrubuera ut luften dit.
 
R RalleB skrev:
Varför inte testa det billiga alternativet först?
Plasta marken och sätt igen ev. gluggar och använder en Woods kondensavfuktare?

Jag har 140 kvm krypgrund som hålls under 60% luftfuktighet året om med en Woods DS15F.

Grävde ner en upp och nervänd hink och gjorde ett hål för slang i krypgrunden dit kondensvattnet från avfuktaren går.

Tog ungefär ett år för avfuktaren att fukta av och stabilisera luftfuktigheten i mina 3 fack. Nu rör sig knappt värdena upp eller ner. Bara temperaturen som ändrar sig.

Byter filter en gång om året annars sköter den sig helt själv året om.
Nu måste jag bara kapa tråden lite grand här.
Jag har nämligen själv en krypgrund med fuktproblem. En korridor i mitten och sedan ett stort utrymme på respektive sidan, 121kvm. Är det något liknade du har då?
Var placerar du då Woods maskinen?
 
Till TS, gör ett hål och sätt en kanalfläkt så cirkulerar du luften "runt avfuktaren" , då kanske den du har räcker. Kanalfläkten kan du koppla så den går samtidigt med avfuktaren, eller några timmar varje dag med en enkel stickproppstimer. Schematisk ritning av ett rum med avfuktare och markerade luftflödesvägar runt en bergknalle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Jag har kört min Acetec Evodry PD i ca en månad nu. Väldigt nöjd!
 
  • Gilla
Dan L och 2 till
  • Laddar…
D Daniel Kron skrev:
Jag har kört min Acetec Evodry PD i ca en månad nu. Väldigt nöjd!
Det låter bra! Jag suger fortfarande på det och funderar på vissa delar av installationen - tex att jag kanske behöver ha en lite kraftigare säkring än vad jag tror att jag har nu. Men jag tror att det blir en Evodry PD tillslut. :)
 
  • Gilla
Dan L
  • Laddar…
Z zzelma skrev:
Det låter bra! Jag suger fortfarande på det och funderar på vissa delar av installationen - tex att jag kanske behöver ha en lite kraftigare säkring än vad jag tror att jag har nu. Men jag tror att det blir en Evodry PD tillslut. :)
Har du köpt en ny avfuktare?
lustigt nog ser din grund ut som en kopia på min inkl berget mm. Jag har precis installerat en pd250 vilken är föregående modell av Evodry (hade en Woods kondensavfuktare tidigare). Drar faktiskt mindre el så här långt och installationen var väldigt enkel och tog max 1 timme att genomföra. Håller rf63% utan problem. Anledningen till att jag installerat actecen är för att jag har lukt i huset. Får se vilken effekt den har mot lukten de närmaste veckorna. Ev kompletterar jag med en kanalfläkt för att öka undertrycket ännu mer.
Jag köpte min bättre begagnad för en tredjedel av fullpris på blocket. Så det kan ju vara ett alternativ om du hålla nere kostnaderna. Ang säkring så kör jag min på 10 amp men är osäker på vad evodry kräver.
 
Redigerat:
  • Gilla
zzelma och 1 till
  • Laddar…
D
Hur mycket drar din pd250 per timme?
 
D Derbyboy skrev:
Hur mycket drar din pd250 per timme?
jag återkommer med svar när jag åker till stugan nästa gång. Denna tid på året är kanske inte det mest rättvisa att utgå ifrån då det är ganska torr luft ute men kan även logga en längre period och lägga upp här. Eventuellt kan jag starta en ny tråd där jag visar hela arbetet från scratch med plastning och framåt. Tanken är att jag ska få ordning på lukten så antar att det kan vara intressant för andra med liknande problem.
 
  • Gilla
zzelma och 1 till
  • Laddar…
D
Gör gärna det!
 
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.