Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Själva installationen är ganska enkel, om du har en vind... Justeringen kan kanske vara värt att ta in någon för....
5 svar · 2,0k läst
J
Josth: Finns en hel del nyttigt att läsa om vind och fukt på: https://www.lfs-web.se/vind.htm
1 svar · 2,3k läst
N
nova383: [citat] Ja precis.Nej den ser inte så diffusionstät ut.Fick med den på köpet och kan ju använda den som ljudisolering då istället. Får skaffa diffusionstät till utkanalen, men det är en rätt kort bit så detta blir ju bra : )
2 svar · 1,7k läst
R
RobinK88: @KnockOnWood Tack för svar. Får kolla närmare på detta.
4 svar · 1,5k läst
·
T
Tjoa: Tror vi kom fram till på forumet här att de inte funkar i minusgrader då avfrostningen inte funkade tillfredställande.
1 svar · 2,5k läst
N
nova383: [citat] Jag har aluminiumklädd mineralullsisolering som jag fick med, är det bra eller ska jag satsa på nåt annat där ? Ja avluften kommer gå ut genom väggen på fasaden. Pumpen kommer bara ta luft från tvättstugan, WC/Bad och köksdelen, litet hus med öppen planlösning, upp till nock i storstuga, tvättstuga och WC/Bad kommer ha ca 3,5 / 5,5m kanal.
2 svar · 904 läst
Lostmoose
Lostmoose: Jag gjorde så här. Jag har för mig att jag köpte en övergång från 100mm rund till fyrkantig ventilationskanal och sedan byggde jag in den. "Plåttaket" är en snutt fönsterbleck om jag mnns rätt.
9 svar · 7,6k läst
·
R
Runnis: Har samma temp jag med på ett ungefär. Tempen är ju klart högre uppe vid taket där Verisures sensorer sitter.
6 svar · 2,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det måste vara gjort på ett brandsäkert sätt. Antingen med ett brandspjäll på insidan av väggen eller att utsidan är gjord så att den inte börjar brinna om det kommer ut lågor från röret. Som du skriver så kan du i stället använda befintlig imkanal plus en kolfilterfläkt.
1 svar · 2,7k läst
GoC
GoC: Ja
3 svar · 1,5k läst
·
GoC
3 svar · 1,5k läst
·
I
InsidersUnited: De vanligaste frånluftsdonen sitter fast med fjädrande armar mot väggarna inne i röret. Men titta på om det inte finns ett don som har en extra djup ram, eller om du kan hitta/tillverka en distansring som kan täcka glipan mellan donet och taket. Är det snyggt gjort så kommer ingen notera det.
3 svar · 2,4k läst
·
L
Leif i Skåne: På insidan av väggen har du ett plastfolie, ibland sitter den utanför installation siktet i väggen. Denna folie skall monteras, annars är det risk för kondens i den gamla ventilen.
4 svar · 1,9k läst
·
Anders243
Anders243: Tack! 3500:- är ju bättre än 4700:- Jag vet inte hur jag missat ventilationsshopen i mina sökningar. Tyvärr är motorplattan som ev behövs för mitt fläkthus restnoterat, men jag kanske kan borra nya hål i den befintliga om det behövs. (mitt aggregat är tillverkat precis omkring de datum som omnämns för ny/gammal platta)
5 svar · 2,9k läst
E
etompau: FTX-systemen är konstruerade för att skapa en balanserad luftväxling. Detta fungerar i helt "täta" hus, några extra ventiler ska inte behövas.
1 svar · 1,8k läst
A
Alexunden: Efter dessa svar jag fått så känns det som att det inte är lönt att göra något med ventilation. Får köra på öppna fönster istället.
21 svar · 7,2k läst
·
Thimmiy
Thimmiy: Stort tack för de snabba svaren! Då kan jag fortsätta byggandet. (y):D
3 svar · 2,2k läst
·
A
Ace83: [citat] Vad menar du med att det inte blir så stor skillnad? Borde väl märkas ganska avsevärt om man har ett rum med nästan 30grader på vintern och den värmen går ut till aggregatet med värmeåtervinning?
2 svar · 1,6k läst
·
E
etompau: Dessa små "pax-fläktar" funkar bra för att sätta fart på ventilationen i ett slutet mindre rum som ett badrum. Inte sällan ser man frågor där man önskar att nyttja dessa fläktar för att fixa ventilationen i ett helt hus, det klarar dom helt enkelt inte av. De är för små, har för liten effekt på motorn och ej gjorda för kontinuerlig drift på högsta varvtalet.
8 svar · 6,0k läst
J
Josth: Ett hus från 1990 bör absolut ha mekanisk frånluftsventilation (åtminstone). Sätt friskluftsventiler i sovrum, gästrum och vardagsrum. Sedan utsug i kök, badrum och ev. klädkammare samt grovkök/tvättrum via någon frånluftsfläkt. Kanske får man borra upp mindre ventilationshål i innerdörrarna för att luften ska kunna flöda utan hinder.
1 svar · 2,5k läst
ricebridge
ricebridge: [citat] Woohoo, var hittar man såna? :D(y)
49 svar · 58,3k läst
·
I
impendill: Just nu är det 14 grader ute och jag har kopplat ur värmeslingan. Så här ser det ut där out är tempgivaren i utblåset i vardagsrummet. och in är temperaturen i rummet. [bild] Hur kan tilluften vara 24 grader när utetemperaturen är 14? värmer aggregaten alltså fortfarande luften eller är det återluften inifrån bostaden som värmer upp tilluften ?
1 svar · 3,1k läst
·
R
robinnn: Tack så mycket för svar! Misstänkte det.. är en ganska ny husägare (ca 1år) så har inte riktigt koll på allt än. Men ska säga till dom att jag fixar det själv, alt att jag anlitar en lokal firma. Gynnar hellre firmor i min hemkommun ändå.
3 svar · 2,2k läst
roland-
roland-: [citat] Det blev en finsk Vilpe som Ahlsell erhöll
3 svar · 4,7k läst
A
Alko: [citat] Ni kanske inte hade en värmepump utan eldade med ved eller olja. Därmed värms murstocken upp även på sommaren (vv behövs ju året om) och ni hade ett fungerande självdrag hela året.
18 svar · 3,2k läst
·
H
Hallerudsbo: Vart tar ventilationen vägen? Rakt ut?
3 svar · 1,7k läst
H
henmosen: Hej på er. Jag håller på att renovera ett suterrängplan, ca 50 kvm som på sikt skall bli fullt beboeligt, tänker jag. Nu tänkte jag först börja med frånluften för att ventilera bort luften och få ordentlig genomströmning under sommaren. Det blir tre rum som fläkten skall suga från: mindre toalett, förråd, rum. Befintligt utlopp ligger väldigt nära taket så det är trängt att
0 svar · 1,1k läst
·
B
Betonggrå: Tack för svar!
4 svar · 5,9k läst
Lizzardo
Lizzardo: Det går med externt kylbatteri men kostar en hel del och ger väldigt lite effekt på dina låga luftflöden. För att inte tala om att du ev måste kondensisolera all tilluft. Köp en luft luft pump och kör den på kyla istället.
1 svar · 2,4k läst
·
J
J.Wentzel: Hej Nyinflyttad i en tegelvilla från -61. Sovrummen saknar ventilation.... Ska montera Fresh tilluftsdon i sovrum, men verkar finnas flera olika modeller... Tips på modell jag bör skaffa önskas :-) Hit me!
0 svar · 1,7k läst
N
nema4837: [citat] Det är en Bosch Compress 6000 aws. Finns ingen meny för ”kylläge” men man man kanske ska ha på typ värmedrift men sätta ner temp?
20 svar · 7,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.