T
timmerhuset_78: Det blev kanon med det kittet! Tack för tipset!
5 svar · 3,0k läst
K
Kortling: Det används inte i villor för det är för låga flöden för att vara ekonomiskt försvarbart. I kontorsrum kan du reglera mellan min och maxflöde på 5-30 liter i mindre kontor och redan efter 3-4 kontor har du samma flöde som i en villa. Det finns bostadsaggregat med tryckstyrning och simpla vavspäll det går att koppla en co2 givare direkt till. Då kan du forcera luftflödet med ökad
23 svar · 7,0k läst
Strip
Strip: Jag lyfter min tråd lite... börjar bli aktuellt nu.
1 svar · 1,3k läst
Axbard_89
Axbard_89: [citat] Den blev jättebra. Kunde dra allt på vinden.
10 svar · 1,8k läst
·
B
brf1911: [citat] Jag kapar tråden lite! Jag behöver också lite venthjälp i min tråd, evigt tacksam! https://www.byggahus.se/forum/threads/franluft-och-tilluft-i-laegenhet.383739/
2 svar · 986 läst
BirgitS
BirgitS: Om det gäller en lägenhet så måste det också vara möjligt att mäta luftflödet genom frånluftsventilen genom att sätta en tratt utanpå den. Nu förstår jag inte riktigt hur det ser ut i ditt kök men det är vanligt att man sätter dit ett rör som går från kanalen i väggen fram till köksskåpens takanslutning och så sätter man ventilationsdonet i takanslutningen.
3 svar · 1,2k läst
A
Ace83: [citat] Ja precis, man får dock 1000 andra orsaker att starta trådar på bygga hus forumet :)
11 svar · 8,8k läst
·
J
Josth: Hoppas man på lägre inomhustemperatur på sommaren ska man nog göra som i t.ex. USA där man ofta har en mycket kraftig fläkt som byter all luften på vinden på kvällen när det blivit svalare ute.
4 svar · 2,8k läst
Y
yuphin: Lite fog behövs väl ändå runt på utsidan, lite extra till och med när man har stockpanel under?
4 svar · 3,3k läst
·
Gimp
Gimp: [citat] Ja, det är väldigt mycket som man kan önska, jag sitter i skiten pga en så enkel funktion att aggregatet vägrar tillåta lägre än 15grader i tilluft. Blir nog tvungen att bygga eget styrsystem snart. Men du kan ställa sommarkyla på medel också, dock blir forcering och sommarkyla alltid samma hastighet. Det enda sommarkylan gör egentligen är att öka fläkthastighet, så om man
42 svar · 28,0k läst
·
D
Daaaaaniel: Hej, Ska så småningom sätta nytt kök och har då tänkt att installera takintegrerad köksfläkt ovanför köksö. Den modellen jag har tittat på finns med och utan motor. Den med motor styr man med en liten fisig fjärrkontroll. Fjärren lär tappas bort, tappas ner i en boeuf bourguignon eller på annat sätt gå sönder varvid tillverkaren med all säkerhet inte längre har sånna
0 svar · 1,3k läst
N
nova383: Hej. Har precis börjat med avluften till en ComfortZone 50L, Men som vanligt början man fundera halvvägs. Just nu går den kanalen upp-in i bjälklaget mellan bottenvån och entrevån sen uppefter väggen och tanke var att ta ut den i gaveln nånstans högt upp. kanalen kommer gå i eget litet schakt längst in i hörnet av en garderob i sovrummet. Men när jag höll på där idag såg jag att
0 svar · 739 läst
T
Tjoa: Det finns trådar där vi avhandlat detta. Sök så hittar du nog.
5 svar · 7,1k läst
useless
useless: Silvertejp är inte åldersbeständig.
2 svar · 2,0k läst
Fröken Hjälplös
Fröken Hjälplös: Ah, OK. Tack! Jag kommer få ha min anslutning nedanför innertaket o ansluta mot hålet in i murstocken (som inte syns). Sen är jag osäker på hur rökkanalerna går. Och tack för välkomnandet! Håller på att renovera lite i en stuga jag köpt i nyss. Mycket jobb o funderingar men kul att träna sig på att våga göra. Har fler frågor om gips på murstock men det får bli en ny tråd!
2 svar · 3,4k läst
·
B
BSOD: Jag satte min ljuddämpare närmast ljudkällan i alla fall. Också 1 meter lång. Blev väldigt nöjd med det, i rummet där flvp står väsnas det en hel del, och vid utblåset hörs en hel del, men inne i rummen hörs i princip ingenting, bara ett svagt susande av luften.
1 svar · 3,1k läst
M
MankanMC: [citat] Super, tack för hjälpen!
4 svar · 1,9k läst
T
tergo: för att få luftcirkulation under bilen så att den inte rostar så fort, där bör ju även sitta en ventil högt upp längre in i garaget
4 svar · 1,6k läst
·
E
Energiexpert1: Hej! Värt att tänka på är att ett nyare FTX-aggregat med roterande värmeväxlare återvinner ca 80% av värmen i inomhusluften. Med dagens ec-motorer i fläktarna drar aggregatet inte mycket energi heller. Kolla om du kan få en offert på nytt FTX med roterande. Finns system som är kompatibla med köksfläkt också (bypass). Annars för bästa effekt, egen imkanal till köksfläkt. Gärna
8 svar · 3,1k läst
E
Energiexpert1: Hej, nu vet jag inte alls hur klimatskalet ser ut eller om murstocken är tät. Vanligtvis är husen ganska otäta, du bör inte behöva montera friskluft/uteluftsventiler. Upplever du att huset är tätt, så kan du borra in ventiler i fönsterkarm/båge. Typ Biobe ventiler.
1 svar · 2,9k läst
M
m0jjen: För att folk i framtiden ska få ett svar så lossade jag fästningen på vinden och ledde om röret ned 30 cm vänster samt fäste den i en regel på vinden igen, inga som helst problem. Täckte över gamla hålet och la på isoleringen igen.
3 svar · 1,5k läst
·
J
Josth: Ser ut som det blir för stor strypning av luftflödet tycker jag. Brukar heller inte vara tillåtet att förlänga avluftsslangen om man tittar i manualen. Avluften blir väldigt varm. Enklast är att lägga ut slangen genom ett fönster som är lite öppet. Finns kit att köpa med tyg och kardborrband så man kan skärma av resten av öppningen i fönstret.
1 svar · 7,9k läst
R
Robert1970: Har ett fristående isolerat dubbelgarage på cirka 40kvm med förråd /tvättstuga i förlängningen av garaget. Isolerad vägg emellan garage/tvättstuga. I tvättstugan som är på cirka 18kvm finns även uppvärmningssystem för huset (acc.tank för solenergi och luftvatten pump) så gott om värme... I garaget finns det ingen värmekälla men ventilation genom ventiler i tak upp mot vinden .
0 svar · 1,5k läst
R
Revoman: Den ska sitta på toaletten och en i ett torkrum
2 svar · 1,3k läst
J
Josth: En paxfläkt fungerar säkert men nackdelen är att fasaden kan missfärgas en del av den fuktiga luften som strömmar ut. Det mesta går att tvätta bort men man kan behöva hålla på ett tag med olika medel är min erfarenhet.
1 svar · 885 läst
O
Olf Oggler: Vad baserar du 12-15 hål på? Är det en intuitiv gissning? Eller har du räknat med någon kompensationsfaktor för kanteffekter mm?
4 svar · 1,1k läst
F
Fredric87: Stort tack för bra tips och inspel! Låter som att vindsbjälklaget är riskabelt att ge sig på gällande isolering. För ökad komfort alltså inreda vinden låter det som att isolering av taket är vägen att gå även om det finns de som tycker motsatt. Alltså att man där kan komma åt på ett smidigt sätt att isolera enl nuvarande standard. Typ: luftspalt, ev vindskydd, isolering mellan
20 svar · 16,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] [citat] Det blir nog svårt att få dygnet runt-gång med solceller. Eller i Västerbotten är ni kanske till och med utan sol november till februari? Vi har ett FTX-aggregat med två EC-motorer, som driver fläktarna, och de drar tillsammans med elektroniken 18 Watt. Det blir 160 kWh/år, inte mycket att bråka om! Men jag tycker det låter som en bra ide att förstärka "självdraget"
7 svar · 2,6k läst
H
Harald Blåtumme: Det är en av de tystaste och mest mångsidiga fläktar som finns, ladda hem manualen från Fresh om ni inte har den tillgänglig. Man kan tex välja att köra med en konstant låg nästan ljudlös grundventilation som går upp till litet högre läge strax efter att badrumsventilationen tänds, valbar timertid för hur länge den ligger kvar i det läget efter att badrumsbelysningen släcks.
5 svar · 6,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.