Å Åbyfor skrev:
Stämmer fint, ta tryckfallet innan donet och sätt ljuddämpare efter dessa .
Ok, men i mitt fall sitter donet i ett par fall i taket, sen går det i bjälklaget innan det kommer upp till vinden vid aggregatet. Skulle behöva montera irisspjällen nära aggregatet, men det kanske inte har nån betydelse.

Nu tryckte jag försiktigt på plattan på tilluftsdonet på garderobsväggen i ett rum och det blev klart tystare tyckte jag. Men vågar man göra det, rubbar man inte justeringen? Tycker å andra sidan att detta inte borde påverka flödet, snurrar ju inte utan bara trycker lite på plattan som liksom är rörlig åt alla håll (skumgummiring bakom). Detta ska vara nån ganska dyr smäcker och tyst historia enligt installatören. Hittar dock inget tillverkningsnamn, ska försöka ta reda på det och de hur de egentligen funkar, oklart om man ändrar flödet om man trycker utan att snurra, hmm.

Ovalt tilluftsdon monterat på en beigefärgad vägg, som användaren pressat försiktigt för att minska ljudvolymen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det är väl egentligen dålig akustisk design på donen som är känsliga. Jag upplevde nämligen samma sak på mina. Pillade till dom lite så blev det tyst

A Alko skrev:
Och hur funkar det att som @KnockOnWood gör, köra aggregatet på halvfart mot tumregeln, tappar man inte mycket då när det gäller att få bort fukt från badrummen?
Nej, tvärt om skulle jag säga!
Ventilationen är fullt tillräcklig.
Aldrig imma på fönstren i duschrummen, utom kanske 10 minuter efter avslutad dusch.
Och luften i hela bostaden känns ren och fräsch. Tvätten som hängs upp i tvättstugan torkar på några timmar. Inget ljud alls från till- eller frånluftsventiler, fast vi bara har ljuddämpare på in- och utgångarna till och från själva FTX-aggregatet.
men som sagt, vi kör på halva luftväxlingsvolymen, och är bara två äldre, stillsamma personer i hushållet. Rekommendationerna om 35 L/sek per m2 osv utgår från en familj om två vuxna och tre barn tror jag.
Provade idag att öka ventilationen från 80 m3/h, som vi kör, till det injusterade 165 m3/h.
Då kunde man höra ett svagt brum om man stod alldeles under en tilluftsventil.
Men inget störande i rummet annars.
Men jag tror att vårt Renovent aggregat med motströmsvärmeväxlare är mycket tystare än de populära med rotor. Färre motorer, mindre mekanik = tystare gång :)

Tyvärr har Fresh slutat att marknadsföra dem, men de går säkert att köpa från den Holländska tillverkaren Brink https://www.brinkclimatesystems.nl/en-us/international/home/products/centraal-ventileren/renovent

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Rotormotorn låter väl inte nämnvärt utan det är mest fläktarna och brus som uppstår vid donen.

Jag hör mitt när köksfläkten är igång på låg nivå och aggregatet går i forcerat läge på tilluften (köksfläktsläge)

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Men kan det inte ligga nåt i att man har öppna "fönsterventiler", och kanske måste ha lite för hög effekt på aggregatet för att uppnå 5% undertryck (om det ens går). Om man tätar fönsterventilerna tänker jag att man kan sänka varvtalen lite?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Aldrig imma på fönstren i duschrummen, utom kanske 10 minuter efter avslutad dusch.
Och luften i hela bostaden känns ren och fräsch. Tvätten som hängs upp i tvättstugan torkar på några timmar. Inget ljud alls från till- eller frånluftsventiler, fast vi bara har ljuddämpare på in- och utgångarna till och från själva FTX-aggregatet.
men som sagt, vi kör på halva luftväxlingsvolymen, och är bara två äldre, stillsamma personer i hushållet. Rekommendationerna om 35 L/sek per m2 osv utgår från en familj om två vuxna och tre barn tror jag.
Provade idag att öka ventilationen från 80 m3/h, som vi kör, till det injusterade 165 m3/h.
Men jag tror att vårt Renovent aggregat med motströmsvärmeväxlare är mycket tystare än de populära med rotor. Färre motorer, mindre mekanik = tystare gång :)

Tyvärr har Fresh slutat att marknadsföra dem, men de går säkert att köpa från den Holländska tillverkaren Brink [länk]
Fresh har ett nytt aggregat ny med stora likheter med brink, lite stor förvärmare har dom satt i dock men det funkar för äldre hus. Vid nybyggen är värmaren för stor dock då det räcker med 600w per 100l/s . Aggregatet väger 27kg så det är ju enkelt att montera. Tänk på kondensen bara...

A Alko skrev:
Men kan det inte ligga nåt i att man har öppna "fönsterventiler", och kanske måste ha lite för hög effekt på aggregatet för att uppnå 5% undertryck (om det ens går). Om man tätar fönsterventilerna tänker jag att man kan sänka varvtalen lite?
"5% undertryck" är en gammal lite lustig beskrivning för jag vet då inte hur man mäter tryck i 5%.
Men man brukar ställa in aggregat/anläggning med 5% mindre tilluftsflöde så öppna eller stängda fönsterventiler påverkar inte så mycket då dem saknade 5% tar sig in någonstans.

I nybyggda och då väldigt täta villor brukar man ställa in samma flöde på tilluft och frånluft.

Nej, man ställer fortfarande in ett lätt undertryck i huset även på väldigt täta hus

KnockOnWood KnockOnWood skrev:

Tyvärr har Fresh slutat att marknadsföra dem, men de går säkert att köpa från den Holländska tillverkaren Brink [länk]

Nu provade jag att dra ner från läget 2/3 till 1/3 (bortaläge istället för hemmaläge. Högsta är "forcerat"). Kanske motsvarar en halvering mot injusterade, har inte kollat hur de tre nivåerna är konfigurerade.

Låter ju typ ingenting nu om donen, och minimalt vid aggregatet. Men hur vet man om det är tillräckligt - känner av hur det känns och hur snabbt fukt verkar försvinna efter dusch?

Vi har alltså inte rört donen, utan bara dragit ner effekten i aggregatet. Kan man ställa till med något annat än att det ev blir fuktigare i badrum och sämre luftutbyte?

Vi hade ju självdrag innan, och har inte satt igen fönsterventilerna (läs avsaknad av tätningslist i vissa av rummen) än efter FTX- installationen. De gamla ventilerna i murstocken som finns på vån 2 o 3 har jag dock stängt.

Redigerat:
A Alko skrev:
Nu provade jag att dra ner från läget 2/3 till 1/3 (bortaläge istället för hemmaläge. Högsta är "forcerat"). Kanske motsvarar en halvering mot injusterade, har inte kollat hur de tre nivåerna är konfigurerade.

Låter ju typ ingenting nu om donen, och minimalt vid aggregatet. Men hur vet man om det är tillräckligt - känner av hur det känns och hur snabbt fukt verkar försvinna efter dusch?

Vi har alltså inte rört donen, utan bara dragit ner effekten i aggregatet. Kan man ställa till med något annat än att det ev blir fuktigare i badrum och sämre luftutbyte?

Vi hade ju självdrag innan, och har inte satt igen fönsterventilerna (läs avsaknad av tätningslist i vissa av rummen) än efter FTX- installationen. De gamla ventilerna i murstocken som finns på vån 2 o 3 har jag dock stängt.
På vårt FTX-aggregat står det i displayen hur mycket det suger ut.
80, 165 eller 225 m3/h i läge 1, 2 eller 3 på reglaget.
Läge 2, 165 m3/h är det "normala" för får bostad, men det är ju beräknat för en stor familj med två vuxna och tre barn.
Och vi är bara två gamlingar, gör inte mycket, lagar inte mycket mat, har inte mycket tvätt osv.
Och som du skriver, vi ser att imman försvinner från fönstret på 10 minuter när man duschat, det alltid luktar fräscht inne, och tvätt upphängd i tvättstugan torkar på några timmar.
I början brukade vi fråga besökare om de kände någon doft när de kom in, om det luktade instängt eller mögligt eller "gammalt", men ingen känd något.
Så jag tror att vi gör helt rätt med att köra ventilationen på halvfart.
Och vi sparar lite el och slipper allt buller :)

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Om man minskar ventilationen sparar man även på värmen eftersom man skickar ut mindre mängd uppvärmd luft ur huset

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om man minskar ventilationen sparar man även på värmen eftersom man skickar ut mindre mängd uppvärmd luft ur huset
Ja, det är just det jag menar med att vi sparar "lite el".
Själva FTX-aggregatet med sina två EC-fläktar drar ju väldigt lite ström.
Men med en verkningsgrad på över 90% så är det inte heller mycket värme vi ventilerar ut.

Tog in en annan väl rekommenderad firma som inte tyckte det fanns några uppenbara fel på installationen (de kände dessutom andra firman och hade inget illa att säga där) efter 30 minuter hade de lokaliserat ett par don som var lite onödigt strypta och gav ljud i övriga don också . Det justerades och nu har vi en tyst ventilation och bättre flöde än innan! 45 minuter och väl investerade pengar! (y):)

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.