Försökte få ut varmluften genom ett galler i ett vent.-fönster men det blåste in igen så det måste byggas om lite. Ska man ut med tuben genom ett vanligt fönster måste det väl ut en bra bit för att inte komma in igen?
Är det en liten portabel AC med slang? Enda sättet jag fick en sådan att göra någon nytta var att borra hål genom väggen och sätta en ventil som jag kunde ansluta slangen till. Att försöka släppa ut slangen genom en dörr- eller fönsterglipa var lönlöst.
Du MÅSTE täta hela ventilationsfönstret runt utblåset, stäng även andra ventilationsfönster i huset, annars går det ju in varmluft även där... Det är jätteviktigt.
Min svåger envisas med att köra ut sin värme genom sitt myggfönster och svär över att det inte fungerar, svårt att övertyga honom...
Hos mig fungerar det kanon!
Så här har jag gjort med min portabla AC:
Har även monterat in ett kallrasskydd i röret, alla grejor från Biltema
Min svåger envisas med att köra ut sin värme genom sitt myggfönster och svär över att det inte fungerar, svårt att övertyga honom...
Hos mig fungerar det kanon!
Så här har jag gjort med min portabla AC:
Har även monterat in ett kallrasskydd i röret, alla grejor från Biltema
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men eftersom ACn uppenbarligen vill blåsa ut luft när den arbetar lär den ju sluta fungera om man verkligen lyckas täta "andra ventilationsfönster" och alla andra ställen som luft kommer in på. Det jag försöker säga är att samma volym luft som ACn blåser ut rimligen måste komma in i huset någonstans och då med den temperatur som uteluften har. Har svårt att se att man kan komma runt det.Walo skrev:
Som sagt. All varmluft som den portabla AC'n skjuter ut, måste tillföras på ett eller annat vis till lägenheten/huset. Därför är portabla ACanläggningar klart begränsade mot en delad ac med separat kompressordel. En sådan cirkulerar bara luften.
Täta utblåset. Ny lite svalare luft tas in via andra ventiler. Volymen blir samma. Men. Om du tar in 100 liter 25 gradig luft och blåser ut 45 gradiga 100 liter får du en vinst på 20 grader.
Det är bara ett exempel. Orkar inte räkna ut.
Saken är att dessa bärbara AC var oftast en verkningsgrad på ca 2.5. Du tillför el för en krona och får kyla för 2 och 50. Det är värt det.
Edit. Det finns balanserade AC med. 2 rör. Ett tar in luft för återvinning den andra blåser ut. Det kan man fixa till själv men lite grejor. Alla börbara AC kan göras om till detta. Verkningsgraden kommer öka.
Det är bara ett exempel. Orkar inte räkna ut.
Saken är att dessa bärbara AC var oftast en verkningsgrad på ca 2.5. Du tillför el för en krona och får kyla för 2 och 50. Det är värt det.
Edit. Det finns balanserade AC med. 2 rör. Ett tar in luft för återvinning den andra blåser ut. Det kan man fixa till själv men lite grejor. Alla börbara AC kan göras om till detta. Verkningsgraden kommer öka.
Redigerat:
Tänkte liknande men bara ta bort en del så man har ventfönstret kvar på vintern. Bara plåt och inget glas där.Alfredo skrev:
Tabben min fru och andra gör annars är att öppna på solsidan med 50 grader. Med AC ska man ju ha stängt, även i bilen. På Ving resort i Cala Bona har de brytare i balkongdörren.Alfredo skrev: