Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag har till vår nybyggda villa i passivhus-stil, köpt både FTX-aggregat och "komplett sats" med rör och don från ett företag. Nu blev det inte så komplett som det var tänkt, utan jag fick tjata många gånger om att få alla delar som behövdes, men det är en annan historia.
Frånluftsdon gav han mig vanliga "snurrande tallrikar". Men som tilluftsdon fick jag sådana här (ursäkta dålig bild):
Han menar att den yttre skivan går att skjuta ut och in och på så sätt regleras luftmängden. Det följde också med en skumgummiring med öppning som om man lade den innanför tallriken så skulle luftflödet gå att styra åt ett håll.
Jag anlitade en annan kille för att göra injusteringen i huset, och han var kritisk till dessa don. Dels för att de inte har ngn vettig justeringsmöjlighet. Dels för att man brukar ha tilluftsdon med en viss kastlängd och inte sådana här som sprider åt sidorna. Dessutom löper man stor risk att få smutsiga väggar.
Vad säger ni som har erfarenhet? Bör jag byta dessa, och i så fall till vadå?
Frånluftsdon gav han mig vanliga "snurrande tallrikar". Men som tilluftsdon fick jag sådana här (ursäkta dålig bild):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Han menar att den yttre skivan går att skjuta ut och in och på så sätt regleras luftmängden. Det följde också med en skumgummiring med öppning som om man lade den innanför tallriken så skulle luftflödet gå att styra åt ett håll.
Jag anlitade en annan kille för att göra injusteringen i huset, och han var kritisk till dessa don. Dels för att de inte har ngn vettig justeringsmöjlighet. Dels för att man brukar ha tilluftsdon med en viss kastlängd och inte sådana här som sprider åt sidorna. Dessutom löper man stor risk att få smutsiga väggar.
Vad säger ni som har erfarenhet? Bör jag byta dessa, och i så fall till vadå?
Byt dem. Det är tänkt att det ska sitta en tilluftslåda bakom det donet som man kan reglera flödet med.
Man kan säga att du har fått ett halvt don. Sen är det även tänkt att det ska sitta i taket.
Beroende på luftflöde kanske ett sådant här faller i smaken.
http://www.flaktwoods.se/dcbbc465-ce46-43a4-9e58-40ea49b42764
Man kan säga att du har fått ett halvt don. Sen är det även tänkt att det ska sitta i taket.
Beroende på luftflöde kanske ett sådant här faller i smaken.
http://www.flaktwoods.se/dcbbc465-ce46-43a4-9e58-40ea49b42764
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag har själv gjort all rördragning och av rent praktiska skäl så blev det en del vägg och en del tak. 3 stycken ur vägg och 6 stycken i taket. Fick samma don till allt oavsett, har tappat förtroendet för denna konsult som ni förstår. Kommer ej kunna få nåt annat av dem heller, men är beredd att köpa rätt grejer nu.
Kraven är att kunna justera på ett korrekt sätt och att få en don som kastar ut luften och inte sprider den rakt in i väggen (smutsrisk med svarta ringar brukar väl bli följden). Vad som är snyggt är däremot svårt att definiera. Tycker Tjoas exempel från fläktwood är ok ändå. Men visst skall jag ha olika i tak och vägg?
Kraven är att kunna justera på ett korrekt sätt och att få en don som kastar ut luften och inte sprider den rakt in i väggen (smutsrisk med svarta ringar brukar väl bli följden). Vad som är snyggt är däremot svårt att definiera. Tycker Tjoas exempel från fläktwood är ok ändå. Men visst skall jag ha olika i tak och vägg?
Du ska generellt ha olika i vägg och tak om du inte accepterar att tex ett väggmonterst don kastar all luft längs väggen. Ett väggdon ska som du säger generellt kasta ut luften med viss spridning rakt ut i rummet. Vettiga don oavsett typ ska inte generera direkt några ringar utan klara sig med en lättare årlig avborstning
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
För takmotering är det väl enklast dessa som gäller:
Tilluft
Och för frånluft
För väggmontering vet jag inte.
Varifrån fick du grejerna, Ventilationsbutiken? Inte Soliduct väl?
Tilluft
Logga in
Skapa konto
Och för frånluft
Logga in
Skapa konto
För väggmontering vet jag inte.
Varifrån fick du grejerna, Ventilationsbutiken? Inte Soliduct väl?
Det är nog inte nödvändigtvis fel att sätta ett don som kör luftflödet åt sidan, utan det beror förmodligen på rummet. Man får fundera på vilket som är mest lämpligt helt enkelt. Lindab Airy kör också luften åt sidan. För övrigt tycker jag att Halton har en del estetiskt tilltalande don.
http://www.lindab.com/se/pro/products/pages/airy.aspx
http://www.lindab.com/se/pro/products/pages/airy.aspx
Vår installatör använde dessa, Lindab Airy, för vägg, så han menade att de var de mest estetiska och tysta. Men jag upplever dem inte som tysta, de har ett blåsljud som kan dämpas något om man trycker in plattan lite åt nåt håll. Ibland är skillnaden i ljud väldigt stor bara genom att trycka en millimeter åt nåt håll, har man tur fastnar de i det läget.
Är beredd att köpa fula don för att slippa blåsljudet, räcker gott med det visslande ljudet vi har från frånlufttsdonen i denna FTX-installation som jag redan nästan ångrar (problemet med självdraget var den stillastående luften på somrarna).
Är beredd att köpa fula don för att slippa blåsljudet, räcker gott med det visslande ljudet vi har från frånlufttsdonen i denna FTX-installation som jag redan nästan ångrar (problemet med självdraget var den stillastående luften på somrarna).
Jag hade väldigt tjutande tillluftsdon från systemair förut vt-100 eller liknande. Blev supertyst när jag bytte till Lindab Airy. Så inte vet jag, kan det vara justeringen som inte är korrekt, det verkar ju som att det är ett bra tryck om man hör blåsljud. Kanske måste alla lättas en aning? Fick du papper på injusteringen så att du kan se vilka värden de mätte upp?
I protokollet är endast frånluften angiven (med projekterade och uippmätta värden som inte avviker speciellt), för tilluften står endast: "Tilluft totalflödesmätt med ett undertryck på 5%".H Husnerden skrev:Jag hade väldigt tjutande tillluftsdon från systemair förut vt-100 eller liknande. Blev supertyst när jag bytte till Lindab Airy. Så inte vet jag, kan det vara justeringen som inte är korrekt, det verkar ju som att det är ett bra tryck om man hör blåsljud. Kanske måste alla lättas en aning? Fick du papper på injusteringen så att du kan se vilka värden de mätte upp?
Skulle alltså kunna vara för högt justerat tilluft? Hur kan man "veta" att man verkligen har 5% ?
Innan man justering var donen i vissa fall för tätt inskruvade, vilket medförde att det blev väldigit mycket tryck på andra ställen i systemet. Men kan inte heller rekommendera att du ändrar själv, för varje ändring i systemet kommer att orsaka någon tryckändring på annat ställe. Kolla om det finns någon annan firma än den som installaerade som kan göra en injustering, klart värt pengarna om det löser ditt problem, samt att du får en second opinion.A Alko skrev:
Ja, det lutar åt det, har fått rekommendation om en riktigt bra firma, kanske inte ett favoritjobb att komna o fixa efter nån annan som precis installerat, men det är ju egentligen en vanlig justering med lite förslag på åtgärder först bara.H Husnerden skrev:Innan man justering var donen i vissa fall för tätt inskruvade, vilket medförde att det blev väldigit mycket tryck på andra ställen i systemet. Men kan inte heller rekommendera att du ändrar själv, för varje ändring i systemet kommer att orsaka någon tryckändring på annat ställe. Kolla om det finns någon annan firma än den som installaerade som kan göra en injustering, klart värt pengarna om det löser ditt problem, samt att du får en second opinion.
Andra firman kom igår och det visade sig vara lite dåligt injusterat i nåt don som gav mycket ljud på flera av donen i installationen. Tog den nya firman en halvtimme och så har vi nu en nästan ljudlös installation med bättre flöden än innan - perfekt!
Sen kände de här killarna till den andra firman också och tyckte de var bra, och installationen var det inget fel på givet förutsättningarna, så det kändes bra med second opinion från ett annat företag jag fått bra rekommemdationer på.
Sen kände de här killarna till den andra firman också och tyckte de var bra, och installationen var det inget fel på givet förutsättningarna, så det kändes bra med second opinion från ett annat företag jag fått bra rekommemdationer på.
Klicka här för att svara