3 045 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Få ut värme ur hus med frånluft
Jag har ett ftx aggregat och nu i värmen så tänkte jag att om man kör frånluftsfläkten för fullt (230V) och tilluft på lågt läge (95V) så borde väl man rent praktiskt suga ut värme från huset? Eller tänker jag fel? Finns väl risk att med stort undertryck så sugs det in varmluft genom dörr- och fönsterspringor men borde vara mindre än att låta tilluften blåsa på?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om man tänker så här: Det är just kvälls- och nattetid som man vill ha svalare i framför allt sovrummen.
Och på natten har ju yttertempen sjunkit till en behaglig nivå, men om ett effektivt FTX-system sköter ventilationen, så värmer den 27-gradiga frånluften upp den friska, 18-gradiga tilluften till 26,5°C, och man får aldrig ned temperaturen.
Det är klart att det hjälper att stänga av minska den ena fläktens fart i aggregatet.
Ett tips jag fått, men ej prövat, är att stänga av frånluftfläkten, så att inget värmer upp tilluften i värmeväxlaren.
Balansen mellan till- och frånluft kan man återställa genom att ställa ett badrumsfönster, försätt med myggnät, på glänt.
Då får man den svala tilluften där man vill ha den, och den varma frånluften pressas passivt ut genom badrummet.
Har ej provat detta själv, för jag vill helst inte in och meka i FTX-aggregatet.
Vad tror ni?
Men om några dagar är väl högsommarvärmen över,
så kanske det bästa är kanske att bara vänta med ett glas isvatten på nattduksbordet
Och på natten har ju yttertempen sjunkit till en behaglig nivå, men om ett effektivt FTX-system sköter ventilationen, så värmer den 27-gradiga frånluften upp den friska, 18-gradiga tilluften till 26,5°C, och man får aldrig ned temperaturen.
Det är klart att det hjälper att stänga av minska den ena fläktens fart i aggregatet.
Ett tips jag fått, men ej prövat, är att stänga av frånluftfläkten, så att inget värmer upp tilluften i värmeväxlaren.
Balansen mellan till- och frånluft kan man återställa genom att ställa ett badrumsfönster, försätt med myggnät, på glänt.
Då får man den svala tilluften där man vill ha den, och den varma frånluften pressas passivt ut genom badrummet.
Har ej provat detta själv, för jag vill helst inte in och meka i FTX-aggregatet.
Vad tror ni?
Men om några dagar är väl högsommarvärmen över,
så kanske det bästa är kanske att bara vänta med ett glas isvatten på nattduksbordet
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
På mitt gamla bahco aggregat kunde man plocka bort en lucka samt sätta dit en ”skiva” för att slippa återvinningen på sommaren.
på mitt fläwoods rdkg byter man värmeväxlare till en sommarvariant för att slippa återvinningen.
har du inget liknande på ditt menar du?
på mitt fläwoods rdkg byter man värmeväxlare till en sommarvariant för att slippa återvinningen.
har du inget liknande på ditt menar du?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bl.a. nämnda problem är anledningen till att man inte vill ha korsväxlare i villor idag.
Med rotorväxlare får man både nattkyla och kylåtervinning vid rätt tillfälle.
Korsväxlare utan sommarkasset eller by-pass är ingen höjdare på sommaren.
Med rotorväxlare får man både nattkyla och kylåtervinning vid rätt tillfälle.
Korsväxlare utan sommarkasset eller by-pass är ingen höjdare på sommaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
