Vi har självdrag i vårat - 54 hus och har när vi flyttade in för 1 år sedan lagt in tilluftsventiler i alla rum. Frånluft sker via murstocken, köksfläkt och pax i badrummet. Problemet är sovrummen. Vi har 2 sovrum som båda ligger mot samma yttervägg. Och de är märkbart sämre luftomsättning i dem än i övriga rummen (som är en öppen planlösning med kök, vardagsrum och matsal) Även dagtid när dörrarna är öppna upplever jag en märkbar skillnad när jag går in och ut ur rummen. Vet att självdraget funckar sämre, om överhuvudtaget denna årstid. Men varför är de så i just sovrummen? För att dom är mindre? Vet inte hur jag ska förklara.. Inte så att de luktar nåt utan känns bara som luften står mer still där och att den känns typ dammig?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Finns inte en chans att vi har råd med de just nu. Kostar ju en skaplig summa. Tänker på när jag växte upp.. I ett gammal hus från slutet av 1800 talet. Vi hade inte en ventil i hela huset.. Men inte fan kommer jag ihåg att vi inte hade frisk luft inne oavaett årstid eller rum. Blir man känsligare som vuxen ellerJonatan79 skrev:
Ventilationen förut var korsdrag. Hur ser planlösningen ut, det kanske finns utrymme för en till frånluftsfläkt i närheten? Annars kanske ett litet mini-ftx, det är som en till- och frånluft som man kan installera i ett rum, den är ofta lite stora och fula men kanske finns mindre.
Här är planlösningen men idag mer öppet mellan kök och matrum.S johd01 skrev:
Ok, vardagsrummet är ok? Luften tar ju gärna snabbaste vägen, jag har samma problem som dig i mitt vardagsrum, för det ligger så "långt" bort från frånluften, innan vardagsrummet finns det sovrum med tilluftsventiler där det blir mer drag. Det är inte så att ni har en gammal otät dörr i hallen där tilluften blir tillfredställd?D DorisDoris skrev:
Nej i vardagsrummet är det friskt och bra. De är sovrummen som är problemen. Tja.. Dörren ut till vindfånget där trappen till vinden går är väl inte hundra tät..Men ytterdörren är ny. Vet inte va fasiken man ska göra. Lägga in ytterligare varsin tilluft i sovrummen verkar ju sinnessjukt..S johd01 skrev:Ok, vardagsrummet är ok? Luften tar ju gärna snabbaste vägen, jag har samma problem som dig i mitt vardagsrum, för det ligger så "långt" bort från frånluften, innan vardagsrummet finns det sovrum med tilluftsventiler där det blir mer drag. Det är inte så att ni har en gammal otät dörr i hallen där tilluften blir tillfredställd?