7 089 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Hur får jag igång kylbatteriet kopplat till mitt Heru ftx
Hej!
Bor i ett hus med bergvärmepump och FTX-system Heru. Det finns ett kylvattenbatteri kopplat till bergvärmepumpen. Jag förstår hur inställningen ska göras i kontrollen till FTX aggregatet men det ska visst göras någon manuell omslagning av några ventiler som sitter vid bergvärmepumpen. Tidigare ägare visade detta väldigt snabbt när vi flyttade in för ca 1 år sedan men jag kan inte minnas vad han gjorde eller vad han sa. Det var en eller två ventiler som han drog till ett visst läge. Bifogar bilder på anläggningen. På bild 1 syns de två ventilerna som verkar leda upp till den plats där kylbatteriet sitter. Jag gissar att båda ska va på on? Sätter man dem i off under vinterhalvåret?
väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig
Bor i ett hus med bergvärmepump och FTX-system Heru. Det finns ett kylvattenbatteri kopplat till bergvärmepumpen. Jag förstår hur inställningen ska göras i kontrollen till FTX aggregatet men det ska visst göras någon manuell omslagning av några ventiler som sitter vid bergvärmepumpen. Tidigare ägare visade detta väldigt snabbt när vi flyttade in för ca 1 år sedan men jag kan inte minnas vad han gjorde eller vad han sa. Det var en eller två ventiler som han drog till ett visst läge. Bifogar bilder på anläggningen. På bild 1 syns de två ventilerna som verkar leda upp till den plats där kylbatteriet sitter. Jag gissar att båda ska va på on? Sätter man dem i off under vinterhalvåret?
väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig
Det borde vara de isolerade rören som går upp till höger i den första bilden som går dit. Då borde du bara behöva vrida de två gröna i mitten på första bilden så att det kan flöda där.
Den till vänster borde vara värme och ska således inte påverka kylan.
Den till vänster borde vara värme och ska således inte påverka kylan.
Tack! Jag provade att öppna tillopp och retur till vänster i bild då kluckade till i alla rör och trycket i expansionskärlet föll till noll. Jag försökte få fylla på vatten i systemet men det hände ingenting med trycket mer än att det gick upp 0,1 bar för att sedan sjunka igen så fort jag stängde av vattentillförseln. När jag slutat fylla systemet så kluckade det i rören som går upp till övervåningen, typ som att vattnet ”föll” tillbaka. Nu har jag stängt tillopp och retur på vänster sida i bild och då gick det att fylla på med vatten och få upp trycket i expansionskärlet. Kan någon förklara det? 
Kontrollera så det inte rinner vatten någonstans!!!N nema4837 skrev:Tack! Jag provade att öppna tillopp och retur till vänster i bild då kluckade till i alla rör och trycket i expansionskärlet föll till noll. Jag försökte få fylla på vatten i systemet men det hände ingenting med trycket mer än att det gick upp 0,1 bar för att sedan sjunka igen så fort jag stängde av vattentillförseln. När jag slutat fylla systemet så kluckade det i rören som går upp till övervåningen, typ som att vattnet ”föll” tillbaka. Nu har jag stängt tillopp och retur på vänster sida i bild och då gick det att fylla på med vatten och få upp trycket i expansionskärlet. Kan någon förklara det?![]()
Det kan vara för framtida radiatorer någonstans eller så finns det ett värmebatteri till ventilationen (eller tänkt att montera).
Om det sitter värmebatteri till ventilationen finns risken att det frusit sönder.
Ovanstående är bara vilda gissningar
De isolerade rören är brine/kyla. Jag har kyla till FTX’en via bergvärmen men jag har en separat cirkulationspump för att pumpa upp brine till FTX-kylbatteriet. Vet inte hur ditt system är uppbyggt men förstår inte hur brine kontinuerligt ska pumpas upp till FTX-aggregatet om det inte finns en separat cirk-pump. Normalt så pumpas brine bara runt när bergvärmepumpen är i drift (vilket är så ofta sommartid).
tack! Har kollat överallt kan inte hitta någon läcka.FrittDrag_II skrev:
Kontrollera så det inte rinner vatten någonstans!!!
Det kan vara för framtida radiatorer någonstans eller så finns det ett värmebatteri till ventilationen (eller tänkt att montera).
Om det sitter värmebatteri till ventilationen finns risken att det frusit sönder.
Ovanstående är bara vilda gissningar![]()
tack! Jag har letat efter en separat cirkpump men hittar inget. Var i ditt system sitter den? Jag upptäckte dock en sak till, på det vänstra Brineröret sitter en trevägsventil och till den finns ett elektriskt ställdon som var borttaget jag skruvade tillbaka det men vet inte riktigt vad det fyller för funktion?T TMatt skrev:De isolerade rören är brine/kyla. Jag har kyla till FTX’en via bergvärmen men jag har en separat cirkulationspump för att pumpa upp brine till FTX-kylbatteriet. Vet inte hur ditt system är uppbyggt men förstår inte hur brine kontinuerligt ska pumpas upp till FTX-aggregatet om det inte finns en separat cirk-pump. Normalt så pumpas brine bara runt när bergvärmepumpen är i drift (vilket är så ofta sommartid).
Så här ser det ut hos mig:N nema4837 skrev:tack! Jag har letat efter en separat cirkpump men hittar inget. Var i ditt system sitter den? Jag upptäckte dock en sak till, på det vänstra Brineröret sitter en trevägsventil och till den finns ett elektriskt ställdon som var borttaget jag skruvade tillbaka det men vet inte riktigt vad det fyller för funktion?
Blå cirkel är elektrisk trevägsventil som öppnar när kylpumpen startar.
Den röda cirkeln är kylpumpen.
Båda styrs av bergvärmepumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du inget elektriskt ställdon/trevägsventil så behöver du manuellt öppna den. Sen är frågan hur brine pumpas upp till kylbatteriet...
jag hittar det elektriska ställdonet vid trevägsventilen men ingen pump för Brine.T TMatt skrev:Så här ser det ut hos mig:
Blå cirkel är elektrisk trevägsventil som öppnar när kylpumpen startar.
Den röda cirkeln är kylpumpen.
Båda styrs av bergvärmepumpen.
[bild]
Har du inget elektriskt ställdon/trevägsventil så behöver du manuellt öppna den. Sen är frågan hur brine pumpas upp till kylbatteriet...
Logga in
Skapa konto
Nu får jag dock kyld luft i tilluften 17c och har fått det tidigare också stötvis. Känns som att den bara pumpar upp brine ibland.
Logga in
Skapa konto
jag tror att det är ventsystemet som styr ställdon och eventuell pump. Kan det vara så att pumpen sitter vid kylvattenbatteriet?
[QUOTE="nema4837, post: 3753447,
jag tror att det är ventsystemet som styr ställdon och eventuell pump. Kan det vara så att pumpen sitter vid kylvattenbatteriet?[/QUOTE]
Så kan det absolut vara och det är ju en fördel kan jag tycka.
Om inte ventilationskanalerna är isolerade finns risk för kondens i kanalerna om du kyler ner tilluften mer än 12-15C kallare än omgivande luften.
jag tror att det är ventsystemet som styr ställdon och eventuell pump. Kan det vara så att pumpen sitter vid kylvattenbatteriet?[/QUOTE]
Så kan det absolut vara och det är ju en fördel kan jag tycka.
Om inte ventilationskanalerna är isolerade finns risk för kondens i kanalerna om du kyler ner tilluften mer än 12-15C kallare än omgivande luften.