904 läst ·
2 svar
904 läst
2 svar
Dimensionsändring ?
Hej.
Bygger ett litet vent.system för frånluftsvärmepump. En comfortZone EX50. Har 2 flexibla 125mm dämpare som ansluter på pumpen. frånluft och utluft. Men råkade först köpa fel dämpare, 100mm istället för 125mm.
Kan jag sätta in de två 100mm lite längre bort i kanalen ? en på varje ? Men det blir i såfall 125 till 100 och sen tillbaka till 125mm eftersom jag har en massa 125mm rör och krökar. Eller blir det dumt och konstigt ?
ComfortZone menar ju att deras pump är väldigt tyst men men...
Bygger ett litet vent.system för frånluftsvärmepump. En comfortZone EX50. Har 2 flexibla 125mm dämpare som ansluter på pumpen. frånluft och utluft. Men råkade först köpa fel dämpare, 100mm istället för 125mm.
Kan jag sätta in de två 100mm lite längre bort i kanalen ? en på varje ? Men det blir i såfall 125 till 100 och sen tillbaka till 125mm eftersom jag har en massa 125mm rör och krökar. Eller blir det dumt och konstigt ?
ComfortZone menar ju att deras pump är väldigt tyst men men...
Det låter konstigt att växla ner till 100 mm på en i övrig 125 mm kanal. 100 mm kan ju användas till avsticken till olika rum innan det blir 125 mm i samlingskanalen. Tänkt på att avluftskanalen ska vara bra kondensisolerad, hade inte satt ljuddämpare där men om avluften går rakt ut genom fasaden istället för upp genom taket kanske det gör nytta? EX50 låter ca 47-50 dB i uppställningsrummet enligt specifikationerna.
Jag har aluminiumklädd mineralullsisolering som jag fick med, är det bra eller ska jag satsa på nåt annat där ?J Josth skrev:Det låter konstigt att växla ner till 100 mm på en i övrig 125 mm kanal. 100 mm kan ju användas till avsticken till olika rum innan det blir 125 mm i samlingskanalen. Tänkt på att avluftskanalen ska vara bra kondensisolerad, hade inte satt ljuddämpare där men om avluften går rakt ut genom fasaden istället för upp genom taket kanske det gör nytta? EX50 låter ca 47-50 dB i uppställningsrummet enligt specifikationerna.
Ja avluften kommer gå ut genom väggen på fasaden.
Pumpen kommer bara ta luft från tvättstugan, WC/Bad och köksdelen, litet hus med öppen planlösning, upp till nock i storstuga,
tvättstuga och WC/Bad kommer ha ca 3,5 / 5,5m kanal.
Klicka här för att svara