P
T thellberg skrev:
Att donen blivit ändrade på kan ha skett vid injusteringen.
Kolla med styrelsen om det finns injusteringsprotokoll, där ska kägelläget vara noterat( anges i mm plus eller minus där noll är lika med att käglan livar med den fasta delen)

Jag tog för givet att det är relativt nybyggt hus?
Isf finns ljudkrav om Max 30 dBA i sovrum, 35 i kök. AMV:s bullerapp brukar faktiskt ge ganska bra mätningar så den kan du ju prova för att få en indikering.
Att ljudkraven uppfylls är ett av många krav för att slutbesked skall ges från kommunen, så du har inte ett hopplöst fall.
Det är nybyggt, 2018.

Angående ljudkraven, jag skulle bli förvånad om det är över 30 respektive 35 dBA när donet och ram är tätt (alltså antingen om jag håller med handen eller som med ena där jag tätat med silikon).

Ska styrelsen eller peab stå för nya don som håller tätt? Tänker så att det inte blir något fel med injusteringen.
 
nilsou skrev:
Det är nybyggt, 2018.

Angående ljudkraven, jag skulle bli förvånad om det är över 30 respektive 35 dBA när donet och ram är tätt (alltså antingen om jag håller med handen eller som med ena där jag tätat med silikon).

Ska styrelsen eller peab stå för nya don som håller tätt? Tänker så att det inte blir något fel med injusteringen.
Både fjädrarna och packningen ser ok ut på bilden, det kan vara fel ram som sitter i värsta fall.
https://www.luftbutiken.se/ventilra...iW_BhJAFBIGURdN852P2YD7I-zJWabjxoC0xIQAvD_BwE

Detta är den modell som ska användas. Ställ fjädrarna emot den undre utbuktningen och tryck donet rakt upp, det ska spänna ganska rejält mot ramen.
 
  • Gilla
FrittDrag_II och 1 till
  • Laddar…
P
T thellberg skrev:
Både fjädrarna och packningen ser ok ut på bilden, det kan vara fel ram som sitter i värsta fall.
[länk]

Detta är den modell som ska användas. Ställ fjädrarna emot den undre utbuktningen och tryck donet rakt upp, det ska spänna ganska rejält mot ramen.
Det hjälpte faktiskt, iaf i badrummet.

Nu ska jag bara höra efter vem som kan göra en kontrollmätning av luftflödet. Skruven som justerar flödet har det garanterats skruvats på.
 
nilsou skrev:
Du kan inte läsa. Jag har vidtagit samtliga åtgärder som föreslagits och som ligger på mitt ansvar att vidta. De åtgärder jag inte vidtagit är sådana som jag, enligt dina egna ord, inte "FÅR" vidta. Problemet är att de som FÅR vidta dessa åtgärder, inte vill kännas vid problemen.

Det du inte verkar förstå är att mina val alltså är 1) inte göra någonting och leva med huvudvärk och dålig sömn eller 2) ta saken i egna händer.
Tyvärr så tror jag du inte kan läsa eller förstå vad du ska göra. Men lycka till och flytta för guds skull inte till ett hus.
 
Y Yrrol skrev:
Finns skumgummi-ljuddämpare som man stoppar in i röret med små kanaler i som gör så det dämpas.
[bild]

Men det räcker att man flyttar den mittentallriken någon millimeter så blir luftflödet förändrat i alla andra ventiler.
Det kan bli mer väsen i andra luftdon, det kan blir kallare, det kan bli fukt och mögel osv.

Ta in en firma som hjälper dig mäta och justera.
Woohoo, var hittar man såna? :D(y)
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.