Ventilation
Felix36: Halloj! Jag skulle vilja veta hur ni har det i era källare? Ska bygga ett hus med källare och undrar vad ni har för rum? Tvättstugan, förråd, ”mancave” M.m kom med tips eller kanske till och med en översikt hur det ser ut under era hus. Tack för hjälpen! Ha det så gott!
Inodlog: Hej Har nyss fått hjälp av vent.installatör att dra om kanaler för avluft och uteluft. När de var klara upptäckte jag att de hade demonterat ljuddämparna som satt på avluft och uteluft. Jag ifrågasatte detta och fick till svar att han inte såg dessa i lösullen när han tog bort kanalerna. Han ifrågasatte om jag tyckte han skulle kollat innan han tog bort kanalerna, och ja det tyckte
hemmafuskare: Hej har i dag en radonsug ett rör genom betonggolvet upp till källartaket följer taket till yttervägg där innanför väggen sitter en kanalfläkt och blåser ut genom väggen det blir mycket oljud från fläktröret på utsidan av huset så nu tänker jag dra upp röret genom källartaket och upp gonom yttertaket jag har tänkt att ha kvar fläkten i källaren och då undrar jag hur det blir
KungAnka: [citat] Jag tror det är strunt samma. Ska det vara bra ventilation under golvet så behövs ganska stora hål vid listerna, på vårt hus är det en halv cm och jag vet knappt om det räcker för att vara säker.
Schmegget: Hej, Vi tittar på att införskaffa en likadan fläkt. Köpte du denna och har den fungerat bra? Tacksam för omdöme. Erik
MrLanderstedt: Hej, har också en liten sov stuga (10kvm) med två ventiler och funderar på samma lösning. Vi sover två vuxna och ett barn och de blir kvavt så intressant hur de funkade för dig?
hempularen: Tror att kravet finns ändå. Även om DU rensar försiktigt, så skall kanalen tåla normal rengöring, ex. en framtida ägare som anlitar sotaren.
BirgitS: Om du menar att det blir övertryck i rummet så blåser väl fläkten in mer luft än vad donet i köksväggen kan ta emot.
johnologi: Hej I vår källare har vi rivit ur gamla ägarens bastu i ett av rummen och har där nu betonggolv och väggar med puts. Vi har inget mögel men ofta när det är källare i ett gammalt hus så är det viss fukt. Vi ska använda detta som ett förråd och kommer nu att måla detta med färg som andas och sätta in bra ventilation. I dagsläget finns det en borrad ventilation ca 10 cm ovanför
Rolle85: Fick tag i en portabel a/c som har en slang på baksidan som leder ut varmluft. Diametern på röret är väl ca 15cm. Finns de nått standardrör att leda ut varmluft genom väggen i marknivå?
RichardRR: I samband med fasadrenovering ser jag över befintliga utvändiga ventiler. Då jag även installerat FTX tar jag bort och murar igen ventiler som numera hanteras av FTX. Mitt garage är dock en egen "cell" utanför FTX och där finns en radonsug. Det är 100mm spiro som går till sughålen i plattan och även till nuvarande avluft. Avluften är bara kopplad till en gammal väggmonterad ventil
Åsa Lund: Din llvp cirkulerar bara luften som redan finns i rummet. Ändrar inget tryck.
Rabbithole: En till och en frånluftsventil kopplat till FTX aggregatet med en stor ljuddämpare på varje kanal är vad jag skulle eftersträva. Och för ljuddämpning av väggen kan man bygga en fristående innervägg mot vardagsrummet om det behövs extra isolering
raubtier: Jo och det är ju bara sommartid som det finns behov av att fukta av gillestugan, där ligger fukthalten på runt 40% vintertid när värmen är på. Kanske får testa det ändå, tänkte mest om någon annan hade gjort något liknande med gott resultat.
Thellus88: Tjena, är det någon som har erfarenhet om detta rumsaggregat L300-HEPA. Som säljs av https://www.ftx-online.se/produkt/rumsaggregat-l300-hepa/
sixten88: Ska man forcera sätter man spjäll på till och frånluften till det rum som skall forceras. Sen sätter man även en styrning ex en knapp som aktiverar forcering i 30min eller eller en fuktgivande som forcerar vid hög fukt. Det är väldigt ovanligt att man forcerar i villor.
Josth: Blir mycket som luktar ganska starkt i ett garage så att vara utan ventilation kan jag inte rekommendera.
Jonatan79: Jaha, ni behöver få in friskluft den kortaste vägen helt enkelt. Ni behöver även minst en friskluftsventil där nere, kanske en i sovrum och en i v-rum.
Mikael_L: För att ta några, lite spridda, saker. Frånluft kan ordnas med självdrag, eller så kör man mekanisk frånluft. Problemet med självdrag är att ventilationsflödet varierar stort över året, mycket ventilation på vintern, lite, eller inget, på sommaren. På den tiden man nästan varje dag eldade i en kökseldstad så ordnades sommarens ventilation rätt OK. Det lite jobbiga med att styra
nova383: Nu blev det ett 160mm avloppsrör -armaflex -125 spiro iallafall.. kändes bättre iaf
useless: Det finns tabeller där man kan räkna ut tryckfall/flöde utifrån önskade inparametrar (fläktens tryckhöjning och önskat luftflöde). Men rent spontant så kommer det att funka. Ta så grovt rör som möjligt för att vara säker. http://www.spiroror.se/tryckfall-i-spiroror/
galento: Här har kajorna ökat i antal nåt enormt och gjorde galler av sträckmetall som täcker kanalerna i skorstenen. Dessa kan enkelt lyftas bort av sotaren.
Rabbithole: Jag har sett fler. Det finns några från Österrike/Tyskland/Tjeckien om jag kommer ihåg rätt. Men vill du ha en tillförlitlig anläggning så separera ventilationen från rumsuppvärmning och kyla
Rabbithole: Hålsåg genom det som är trä, väggventilens medföljande genomföringsrör kan nog skära sitt eget hål genom isoleringen, annars går det bra med en vanlig kniv. En avfuktare kan vara bra om du har tillfälligt hög fuktbelastning. Likaså en luft-luft värmepump för snabb och billig uppvärmning
Miike88: Installerar en Nibe F470 vilken tjocklek behöver man på avluften och tilluften genom yttervägg. Tex om man använder cellgummi/armaflex?
sy7robc: Hej! I mitt tvåvåningshus är det självdragsventilation som är förstärkt med en intellivent frånluftsfläkt i badrummet på övervån. På nedervåningen finns en toa (till höger i bild) + ett närliggande duschrum (till vänster i bild). [bild] Idag är det självdrag i ett eternitrör (gulmarkerat) med frånluftsventiler (röda). Röret går sedan upp via murstocken, men uppvärmningen
T2: Jag vet att det är asbest, men är det ingen som vet hur vi ska göra? Bifogar en bild där man ser att det är förberett för ett 110 rör och det tänkte vi sätta dit, men ska vi isolera det ovan tak eller? [bild] [bild] Runt det fyrkantiga röret sitter ett fyrkantigt plåtrör.
Energiexpert1: För att citera google "Utomhus är koldioxidnivån runt 400 ppm. Inomhus brukar den ligga på 600-800 ppm i bra ventilerade bostäder och lokaler. Det är viktigt att veta att det indikerande värdet på 1000 ppm inte är en gräns för risk för hälsopåverkan"