3 179 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Självdrag och dålig luft
Nej det funkar inte, jag testade det, det finns inget som suger luft, oavsett om du har 1 eller 3 ventiler.D DorisDoris skrev:
Du kanske bara kan öppna fönstren lite grann, skaffa myggnät.
Husägare
· 160 inlägg
Vårt hus har självdrag, som ni -’54. Fick hjälp av sotare att frilägga pipor. Sen tog jag in en ventilationsexpert och ser att ni praktiskt taget gått genom vad vi - enda jag kan tänka mig att tilluften i sovrummen är otillräcklig? Större eller fler hål i listerna? Kan kolla vad han rekommenderade.. men det var 40hål i en list i sovrummet minns jag.D DorisDoris skrev:
Men FTX är klart smartast fastän det kostar med tanke på att luft i självdrag måste värmas upp och försvinner ”elda för kråkorna” medan mekaniskt system återvinner värmen. Går att göra och tror jag provar. Vill inte veta vad kostnaden för fjärrvärmen blir vår första vinter om jag gör massa hål i huset ... då vi trivs i +23-24C
Ni kanske inte hade en värmepump utan eldade med ved eller olja. Därmed värms murstocken upp även på sommaren (vv behövs ju året om) och ni hade ett fungerande självdrag hela året.D DorisDoris skrev:Finns inte en chans att vi har råd med de just nu. Kostar ju en skaplig summa. Tänker på när jag växte upp.. I ett gammal hus från slutet av 1800 talet. Vi hade inte en ventil i hela huset.. Men inte fan kommer jag ihåg att vi inte hade frisk luft inne oavaett årstid eller rum. Blir man känsligare som vuxen eller
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden