M
MIchael Johansson2: [citat] Tack
2 svar · 1,4k läst
H
hahnson: Vill bara återkoppla att TS-Comfort var helt fantastiskt bra! Väldigt bra bemötande och fick en väldigt bra pump snabbt levererad och installerad på ett mycket bra sätt, stort tack för tipset , kan verkligen rekommendera dem varmt! Kom förbi o löste så väl valet av lämplig pump och hur Installationen skulle göras . TS Comfort hade trillat utanför min googling :) Isaksons jobbar bara
7 svar · 1,7k läst
V
vinylskiva: [citat] Kan du ta en bild på fläkten? Du ska inte kunna se in i kanalen från utsidan av fläkten, då saknas det delar någonstans.
4 svar · 1,9k läst
8
86Tompa: Hej. Har tidigare varit kallrasskydd i fläkten som satt i badrummet (taket) men efter renovering (ej den som är igång just nu som syns i filmen) och ny fläkt installerades så sattes det inger sådant. Nu till mitt problem, jag hittar ingen skydd som passar i röret då det verkar vara väldigt liten dimension för att skyddet ska rymmas. Se bild och film. Tips på nått som passar eller vad
0 svar · 977 läst
·
Demmpa
Demmpa: På varma sidan så behöver inte tilluftsrör och frånluftsrör isoleras, utan det är bara på kalla sidan. [bild]
1 svar · 3,2k läst
·
J
Jakez: Blir tokig på ljudet bara! Har stängt av den nu och ska ringa över plåtarn imorgon.
4 svar · 1,4k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Nej. Staffans
1 svar · 945 läst
oscarwww
oscarwww: [citat] Ja, satt en PAX fläkt på toaletten på ovanvåning, köksfläkt finns, badrummet på bottenplan planerar jag även sätta PAX i frånluftkanalen så det kommer finnas PAX fläkt på varje frånluftkanal varje våningsplan.
6 svar · 2,3k läst
·
yonipacheko
yonipacheko: [citat] Jag har! har liknande uppdrag här. vad tänkte du här? Tack på förhand!
5 svar · 1,4k läst
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Ja, lät lustigt. Men oavsett hur det kommer sig finns inget skäl att sprida åt annat håll än in i rummet om donet är placerat enligt din beskrivning.
3 svar · 850 läst
J
jonaserik: Företaget finns inte längre, bir nog till att byta hela enheten på taket. ( allt ) det finns ersättningar. Du får mäta alla mått på plåtstosen som kommer ( fyrkanten ) upp som fläkten med fäste ligger på och söka på takfläktar och se vilka mått som det finns. Dom nya är lite effektivare och går att reglera farten med en motordimmer för rätt sug, kanske du har ett vred med
2 svar · 4,8k läst
·
J
Josth: Ok, den har då bl.a. fyra anslutningar till ventilationskanaler och är inget man gärna flyttar på då det blir ett stort projekt. Man räknar 120 cm från duschhuvudet. Men med fasta väggar som t.ex. duschkabinväggar kan man skärma av duschutrymmet så det inte går att direkt duscha värmepumpen. Reglerna för el i badrum finns närmare beskrivna här på forumet:
3 svar · 1,2k läst
M
Matado: Hej, Nej, förstår inte heller hur Nibe Bergvärme och Nibe FTX med frikyla kan styras tillsammans, så det lutar mot att jag kör Nibe S1255 Bergvärme med frikyla till ett externt Flexit Nordic S4 FTX aggregat och styr dem var för sig. Finns det bättre lösningar, föreslå gärna!
6 svar · 2,6k läst
H
Håbbe01: Plocka bort röda, gröna, gula så är det ett mer normalt diagram på flöde, tryck fall. Per fläktkapacitet, ljusblå Gott o marginal finnes i alla fall, den går princip på halvfart med poolutrymmet.
15 svar · 3,8k läst
·
Marcus_L
Marcus_L: [citat] En portabel skall (enligt bruksanvisningen) tömmas om den inte skall användas på en längre period (t.ex. efter sommaren) annars kan mögel uppstå. Denna AC kan även köras som avfuktare, en funktion som vi knappast kommer att använda i vårt klimat, då skall vattenslangen ledas direkt till avloppet. När jag köper en ny (relativt dyr produkt, denna kostar ju trots allt 8-9000kr)
6 svar · 3,2k läst
Niclas Gustafsson
Niclas Gustafsson: Obs. I nuläget har jag fläkt för frånluft (en pax calima) och passiv inluft. Bägge ljuddämpade med en labyrintkonstruktion.
1 svar · 1,5k läst
MarkeB
MarkeB: Nej det stämmer nog att kallrasskydd kan störa självdraget. För min del får det vara som det är.
6 svar · 3,3k läst
·
T
tompalito: [citat] Tack för alla svar. Ja, smartast är nog att sätta ett frånluftsdon på utsidan av passbiten.
4 svar · 1,6k läst
L
Leffegeorg: Tack igen för bra info:) Leif J
4 svar · 1,5k läst
·
P
Prosit: Jag skickade meddelande på Facebook till dem igår och fick svar i morse. Bra och snabb respons. Aggregatet verkar bete sig som det ska men jag tror fortfarande att flödet är dåligt - det justerades in vid OVK för några månader sedan, har varit i drift i ca. 4 år. får hålla koll närmsta tiden - borde nog skaffa en anemometer eller sätta mTare i kanalerna…
8 svar · 2,1k läst
D
Daniel Kron: Hoppas dessa bilder gör dig klokare.
4 svar · 2,3k läst
·
P
Anonymiserad 398729: [citat] Tack för svar :) Det är ryggåstak i huset, ska jag sätta den ena ventilen i nock eller i vägghöjd? Kan jag sätta den andra som skall vara nere bakom elementet, om det ev undviker kallras? Funkar det att köpa 2st vanliga friskluftsventiler? för de har både nät och filter? Dum fråga, men hur blir draget då? ny luft in nere och gammal ut uppe eller? Mvh
2 svar · 971 läst
D
Disktrasan: Det spelar ingen roll om det går ut i gaveln eller på tak, bara det går ut.
1 svar · 666 läst
D
Disktrasan: [citat] Jag hade inte brytt mig om att göra mer än det som är rimligt istället för att sätta knut på mig själv för att teoretiskt hamna så nära som möjligt att utnyttja batteriets hela area. Sanningen är att det sannolikt är svårt men också inte ger så mycket mer. Om man bortser ifrån de riktigt fuktiga dagarna skulle jag säga att kring 16 grader i tilluftstemperatur är
4 svar · 1,7k läst
Mazen
Mazen: [citat] Trä en bit av tex en masonite skiva över röret som distans och skydd mot taket. Kapa med en tigersåg och metallblad. Vanlig bågfil funkar, men lite svårare att få det rakt och tight mot taket.
7 svar · 1,4k läst
·
M
MetteKson: Ha sovrumsdörren öppen och sätt en mörkläggningsgardin som draperi för dörröppningen. Det blir mer luftgenomströmning än med en helt stängd dörr. Jag har gjort så med denna; https://www.ikea.com/se/sv/p/bengta-moerklaeggningsgardin-1-laengd-bla-50454456/
4 svar · 987 läst
H
Håbbe01: Skulle nog ändå satsa på en frånluft lösning med styrbar kanalfläkt 100mm med uttag i våtrum, ljuddämpad och avluft till tak eller vägg. Tilluft don med pollenfilter i sovrum och vardagsrum ut i det fria. Samt se till att överluft kan flöda mellan rummen via springa i dörrtröskel alt. Väggventiler mellan rum. På så sätt kan man ha stort flöde på fläkten i våtrum.
4 svar · 988 läst
K
Kallebo: De som jag och Renhorn länkade till precis samtidigt är bra tycker jag. Prisskillnaden mellan 25 och 50 mm var nästan obefintlig, så jag såg inte någon anledning att fundera på det.
6 svar · 2,8k läst
P
Prosit: Fick svaret i en annan tråd, lösenordet är "8888".
1 svar · 3,2k läst
X
Xaer: Hej! (Har ett gammalt hus byggt ca 1940-talet. Källaren är tilläggisolerad utifrån. Torr dränerande mark av sand, fullt fungerande 5 år gammalt dräneringssystem runt huset. I allmänhet en väldigt torr och trivsam källare) källaren var även torr innan dräneringen men vi genomförde dräneringen iaf. Min fundering är: efter att jag rivit ut ett förråd (en sval) under källartrappen
0 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.