Byggahus.se

Verkningsgrad Flexit SL4R FTX

1. K
    Medlem · Halland · 10 inlägg

Karlssonistaun

Medlem
    Bor idag i ett hus byggt 2009 där det finns ett FTX-system av märket Flexit SL4R.

I dagsläget är jag inte helt nöjd med detta då eftervärmebatteriet behöver gå in relativt ofta och hjälpa till att få upp värmen på luften.
    Jag testade igår att helt stänga av eftervärmen på systemet och mätte då temperaturen på luften som kom ut från en ventil till huset.

Med eftervärmen igång så höll sig det runt 15-16 grader (hade lägsta tempen angiven på eftervärmen), stänger jag sedan av det så faller tempen relativt snabbt och stabiliserar sig på 5-6 grader vilket då gör att man känner av kallraset.
    I huset har vi i övrigt minst 20-22 grader och ute var det vid detta tillfälle 2-3 grader...

Kan det vara korrekt att luften skall landa på 5 grader vid 2-3 grader ute?
    Vad kan man göra åt detta? Hittar själv inga inställningar för detta...

2. A
    Medlem · 111 inlägg
    Nej det kan inte vara korrekt. Du borde hamna kring 15-16 grader utan värmebatteriet. Kanske är det en felaktig installation där rören går oisolerade på vinden eller dyligt?

3. M
    Medlem · Stockholms län · 2 269 inlägg

myrstack

Medlem
    Hur har du det med isolering på dina kanaler mellan aggregatet och donen du mäter vid?

Verkningsgraden i detta fallet om du mäter vid donen kommer vara en faktor av både aggregatet och förluster i dina kanaler fram till respektive don. Ett bra aggregat med dåligt isolerade kanaler som går i kalla utrymmen kommer resultera i en verkningsgrad på hela systemet som givetvis är lägre. Med välisolerade kanaler låter det som ett väl stort temperaturfall från ett SL4R. Lyft på locket och kollat så rotormotorn går som den ska?

4. FrittDrag_II
    Husägare · Halland · 1 695 inlägg

FrittDrag_II

Husägare
    Fungerar värmeväxlaren? det låter på dina siffror som att värmeåtervinning står still eller att det saknas frånluft.

5. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 735 inlägg

Demmpa

Husägare
    Vi satte in samma aggregat hösten -09, vid förföra årets service så roterade växlaren men motorn var brännhet, serviceteknikern stängde sedan av aggregatet för att göra servicen, när han sedan startade aggregatet igen så ville inte rotorns motor starta. Serviceteknikern kollade med servicekontoret serienummret på aggregatet, det var inom det intervall som hade dålig motor, vi fick den utbytt på garantin.

6. K

Karlssonistaun

Medlem
    Klev upp på vinden nu på kvällen och öppnade upp locket när aggregatet var igång och mycket riktigt så står själva rotorn helt still... Blir lite arg över att man får så bra och snabba svar här men när jag ringde företaget som satt in växlaren i vintras så sa de bara att jag skulle aktivera eftervärmen (som då inte var på) och att det inte var något felaktigt att få in 4 gradig luft i huset när det var minusgrader ute (har blivit 2 dyra elräkningar sedan dess).
    Blir att ringa företaget igen imorgon och se vad de säger nu.

Tack för infon Demmpa, bra att ha det med sig när man ringer.

Sedan huset byggdes har vi inte haft någon service på själva aggregatet - är det något som skall krävas?

7. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 735 inlägg

Demmpa

Husägare
    Vi tog ett serviceavtal med installationsfirman. Dom kommer en ggr/år då byts filtrena och själva aggregatet dammsugas ur samt så kontrollmäter dom luftflöderna i donen. Vi kommer antagligen säga upp avtalet i år.

Filtrena kan man köpa billigt via nätet (ska tydligen vara väldigt billigt från någon finsk sida). Jag har köpt rensverktyg för att rengöra kanalerna.

8. M

myrstack

Medlem
    Kan du leta upp vilken finsk sida och skicka ett PM?

Just SL4R tycker jag är lite jobbig med tanke på filtren. Även om Flexit är en relativt stor tillverkare är tillgången på filter långt från den som tillgången för heru. Dessutom har filterkasetterna en otrevlig tendens att täppas till rätt ordentligt vilket förmodligen är anledningen till att de rekommenderar att byta efter 6 månader. Detta kombinerat med filterkostnaden kan göra att ett annat aggregat kan få lägre totalkostnad. De brukar gå att rengöra en gång med försiktig användning av dammsugare / tryckluft men man måste vara försiktig och undvika det om filtren är fuktiga då de mestadels är uppbyggda av papp som blir ordentligt mjuk vid fukt.

På forumet här finns en tråd om hur du använder ett luftfilter från biltema eller liknande med samma dimensioner, givetvis blir det svårt att gissa filterklassen med den lösningen, kommer inte igång vilken bilmodell filtren var till och man måste vara lite kreativ för att få till det hela.

9. P
    Medlem · Stockholm · 180 inlägg

psau

Medlem
  10. K

Karlssonistaun

Medlem
    Har nu haft en hantverkare (efter ett par samtal) som bekräftat att det är motorn till värmeväxlaren som gett upp och det är denna som skall bytas (2500 kr + arbete). Ställde fråga om garanti och om det har varit några bekymmer med denna modell tidigare, fick då till svars att det är 2 års garanti och att det inte var hans jobb att kolla upp om det är något "känt fel" på denna modell...

Någon som har mer info om Just Flexit SL4R från 2009 som har krånglat?
    Flexit har själva ingen kundtjänst mot privatpersoner, har dock mailat men inte fått något svar.

Kan tycka att 4 års hållbarhet på denna del absolut är i lägsta laget...

11. A
    Medlem · 111 inlägg
    Tråkigt. Känns inte bra att jag har ett Flexit som jag snart ska installera själv, om de inte ens går att få tag i. Undra vad i motorn som gått sönder? Tänkte om det är nåt man kan byta själv..

12. stake
    Medlem · skåne · 492 inlägg

stake

Medlem
    Motorn är oftast bara en mindre elmotor med ett hjul på axeln som driver en rem som går runt rotorn.
    Den går att byta själv om du är normalt händig.
    Ibland händer det att motorn snurrar men remmen är av. Det finns gummiremmar som du klipper till rätt längd och fäster i ändarna med ett metallstift.

13. M
    Medlem · stockholm · 11 inlägg

marjo775

Medlem
    Installerade min SL4R när vi byggde huset 2009. Rotor motorn stannade någon gång 2011-2012, varpå en service tekniker fasställde att motorn var trasig. Fick en ny tillskickad på Garanti. Nu, 2015 har rotorn åter stannat. När jag skruvar upp aggregatet märker jag åter att motorn står still, men den är väldigt varm. Nu blir det nog till att beställa en ny. Har hittat på ca 2500kr på nätet.

Börjar få rätt dåliga vibbar från Flexit. Ska det vara så att man byter rotormotorn var 3:e år? Känns inte som Flexit står för kvalitet. :(

Motorn som sitter monterad är en SPG S6I06GXCE (6W 1200RPM)
    http://www.spg-eu.com/products/Product2/Induction Motor_6 Watt_60MM_36-37.pdf

14. M

myrstack

Medlem
    Hur mår rotorn? Snurrar den lätt? Att en motor dör efter några år är givetvis inte normalt men om tex rotorns lager är kass kan givetvis motorn dö i förtid

15. U
    Medlem · Hallands län · 191 inlägg

Ulff

Medlem
    Ursäkta om det blir off-topic nu... Finns det erfarenheter av Flexit vs Östbergs eller andra etablerade märken vad gäller kvalitet och konsumentkontakt? Får svajigt intryck av Flexit här. Har ett Flexit på G som ska installeras - men funderar på ändra mig till ett Östbergs, men får då lägga ut 4000kr till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.