Jag håller på att gör om mitt kök och då kommer placeringen av spisen (och spisfläkten) att ändras från hur det såg ut tidigare.
Tidigare har ventillationsröret gått ut genom en plåtkanal genom taket men med den placeringen av spisen som jag har tänkt mig nu så kommer jag att utnyttja en ledig kanal genom den befintliga murstocken istället.

Min tanke är att klättra upp på taket och trä ned ett spirorör vertikalt rakt ned genom kanalen och sikta in och trä på röret rakt på en 90° böj. Från den horisontella anslutningsstosen på böjen går det sen en kort raksträcka på max 2-3dm där röret går igenom en genomföringsplåt och så sitter sen anslutningsstosen direkt på väggen där jag sen ansluter slangen till spisfläkten.

Det jag undrar över är om jag kan mosa utrymmet mellan murstocken och spiroröret full med isolering för att dels isolera men kanske även fixera röret lite bättre?
Kapar jag röret jäms med skorstenen eller ska den kapas längre ned? eller sticka upp ovanför skorstenen en bit?
Mosar även i isolering uppifrån och tänkte gjuta en plugg med betong de 15 centimetrarna allra högst upp också, är det rätt väg att gå?

Sen brukar man ju sätta backventiler på imkanaler, behöver jag ha någon sådan i kanalen inuti murstocken eller räcker det med att det sitter nere vid själva spisfläkten?

Varför ska du sätta i ett spirorör ?
Funkar inte kanalen som den är ?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Du får ju tänka på att det blir ju ganska flottigt där inne.
Kanske inte jättebra efterom att tegel är ett poröst material.

E EPG skrev:
Du får ju tänka på att det blir ju ganska flottigt där inne.
Kanske inte jättebra efterom att tegel är ett poröst material.
Väldigt många äldre hus har imkanalen i skorsten utan problem. Det mesta fastnar i fläktgallret.
Det finns en anledning att kravet på rengöring av imkanal är borttaget.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.