har servat några flexit via jobbet, väggmodell. jättesmå "pleat" pappfilter som sätter igen snabbt, har även bytt ut trasig fläkt med lagerhaveri. tråkig styr med dipswitchar på kretskort m.m.

jag personligen hade köpt något annat, men det är min åsikt.

Kör ett Flexit själv, har varit med vid installationer av ett flertal. I det stora hela vet jag inte om kvaliteten mellan tex östbergs aggregat och flexit skiljer sig markant. På forumet har det varit en del skräckhistorier med fläktlager och fläktmotorer på SL4 aggregaten i större utsträckning än motsvarande Heru men likväl havererar saker från Östbergs med. Statistiken vi har på forumet tror jag är för liten för att dra några större slutsatser.

Där jag däremot tycker det finns en stor skillnad är att Flexit´s återförsäljarnät inom Sverige har varit undermåligt mot konsumentmarknaden. På senare år har det förbättrats så det är enklare att få tag på filter men för bara 3-4 år sedan var det hopplöst. På norska marknaden har situationen förmodligen varit i stort sätt det omvända. Teknisk support har jag samma kommentar om.

Tekniskt tycker jag SL4 aggregatens filterteknik är ett sämre val än den filterteknisk som Östbergs har kört med i motsvarande aggregaten som Ropia ovan redan varit inne på. Likaså är/var Flexit efter när det gäller flashiga konstrollsystem med temperatursensorer, displayer, konfigueringsmöjligheter osv. Där tror jag Flexit missade lite då trenden på marknaden gick att vissa konsumenter valde aggregat utifrån hur flashig en liten dosa var snarare än parametrar som Flexit räknade med.

Hej!
Bytte motorn till rotorn idag på min SL4R då den var helkärvad.
Blev dock inte klok på vilket håll den skall snurra på.
Färgerna på kablarna stämde inte med utbytesmotorn från luftbutiken.
Är det någon som har koll på detta?

Spelar ingen roll om det är en roterande.

n1zz3 skrev:
Spelar ingen roll om det är en roterande.
Ok, misstänkte det men var tvungen att dubbelkolla. Tack för hjälpen.

Jo det spelar roll eftersom det finns en liten sektion för att blåsa rent växlaren. Renblåsningssektionen sitter så att den dåliga luften blåses bort med uteluften som blir avluft.

Om du tittar mot rotorväxlaren från tillluftsfläktens (värmeelementets) sida så ska rotorn rotera medsols.

EDIT: OBS! Ändrat från vilken sida det gäller.

Redigerat:
Demmpa skrev:
Om du tittar mot rotorväxlaren från tillluftsfläktens (värmeelementets) sida så ska rotorn rotera medsols.

EDIT: OBS! Ändrat från vilken sida det gäller.
Givetvis så kopplade jag den att snurra andra hållet. Blir till att krypa upp på vinden imorgon igen.
Finns det något vettigt sätt att byta rem? Beställde en ny och den är inte delad. Inte så sugen på att riva bort hela rotorn.
Annars får den gamla sitta kvar och bytas när den inte håller längre.
Tack för hjälpen.

FrittDrag_II skrev:
Här har du länk till hur man kopplar in växlarmotor och sätter dit ny växlarrem.
[länk]
Toppen! Tack ska du ha.

M marjo775 skrev:
Installerade min SL4R när vi byggde huset 2009. Rotor motorn stannade någon gång 2011-2012, varpå en service tekniker fasställde att motorn var trasig. Fick en ny tillskickad på Garanti. Nu, 2015 har rotorn åter stannat. När jag skruvar upp aggregatet märker jag åter att motorn står still, men den är väldigt varm. Nu blir det nog till att beställa en ny. Har hittat på ca 2500kr på nätet.

Börjar få rätt dåliga vibbar från Flexit. Ska det vara så att man byter rotormotorn var 3:e år? Känns inte som Flexit står för kvalitet. :(
M marjo775 skrev:
Installerade min SL4R när vi byggde huset 2009. Rotor motorn stannade någon gång 2011-2012, varpå en service tekniker fasställde att motorn var trasig. Fick en ny tillskickad på Garanti. Nu, 2015 har rotorn åter stannat. När jag skruvar upp aggregatet märker jag åter att motorn står still, men den är väldigt varm. Nu blir det nog till att beställa en ny. Har hittat på ca 2500kr på nätet.

Börjar få rätt dåliga vibbar från Flexit. Ska det vara så att man byter rotormotorn var 3:e år? Känns inte som Flexit står för kvalitet. :(

Motorn som sitter monterad är en SPG S6I06GXCE (6W 1200RPM)
[länk] Motor_6 Watt_60MM_36-37.pdf
Motorn som sitter monterad är en SPG S6I06GXCE (6W 1200RPM)
[länk] Motor_6 Watt_60MM_36-37.pdf
Hej det ar troligen bakre lagret i motorn som kärvar.Jag har bytt lager i en sådan motor förut och håller på att byta i ytterligare en nu det sitter skitlager från Korea. Monterar nu SKF lager. Det är ganska enkelt,Skruva bort växellådan och peta bort klisterlappen i bakkant på motorn och knacka sedan lite försiktigt mer ett dorn på motoraxeln så kommer rotor och gavel mot växellådssidan ut på andra sidan.Byt båda lagren 1st 607Z + 1st626Z Lycka till det blir mycket billigare än ny motor och säkert hållbarare med kvalitetslager.

• Gilla
gizmo007
  • Laddar…
Sitter ebm fläktar i de flesta flexit aggregat. Tyvärr var inte de gamla specade med fuktsäkra lager. Något som dock är åtgärdat

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.