5 124 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Nedslag på köksfläkt vid OVK
Hej! Jag har fått anmärkningen i OVK på att frånluft saknas på köksfläkten. Det är så i sak. För när köksflökten stängs så stängs ju frånluften av också. Det finns inget tomgångsläge. Och förmodligen finns det ett kallrasskydd bakom som stänger av luften ändå. Har inte kollat det. Istället vädras lägenheten via en Frånluftsfläkt i badrummet. Men fundering är nu hur jag går vidare med detta. Och behövs det ens frånluft i köket när det redan finns i badrummet? Badrummet ligger alldeles intill. Jag gissar att fläkten i badrummet är för dålig och att det är därför jag fått anmärkning på frånluften i köket.
Köksfläkten har förmodligen bytits ut vid en köksrenovering. Du får kolla med styrelsen hur ventilationssystemet i lägenheten SKA se ut och därefter åtgärda på lämpligt sätt.
Vanliga system i flerfamiljshus är bl.a:
Individuell frånluft med s.k kryddhyllefläkt som ventilerar kök, badrum, och ev andra våtrum.
Gemensam frånluft via takfläkt som antingen är varvtalsjusterad eller tryckstyrd.
Vanliga system i flerfamiljshus är bl.a:
Individuell frånluft med s.k kryddhyllefläkt som ventilerar kök, badrum, och ev andra våtrum.
Gemensam frånluft via takfläkt som antingen är varvtalsjusterad eller tryckstyrd.
I vår förening är det förbjudet att ha flåkt i spiskåpan.det ska vara frånluft från kök och badrum såvida det är ett frånluftssystem i huset
Det är bara att byta kåpan mot en utan fläkt och utan kallrasskydd. Det kan inte bli något kallras då det är frånluftsfläkt på taket.
Det är bara att byta kåpan mot en utan fläkt och utan kallrasskydd. Det kan inte bli något kallras då det är frånluftsfläkt på taket.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja du behöver ett grundflöde med frånluft i köket för att inte dra in oset i andra rum på vägen till badrummet.
Men utred varför denna situation har uppstått. Har du eller någon tidigare ägare ändrat på ventilationen? Annars är typiskt sett ventilationen något som föreningen ansvarar för, inte bostadrättsinnehavaren.
Men utred varför denna situation har uppstått. Har du eller någon tidigare ägare ändrat på ventilationen? Annars är typiskt sett ventilationen något som föreningen ansvarar för, inte bostadrättsinnehavaren.
Förmodar att det är ett flerfamiljshus och då är där med stor sannolikhet en centralfläkt som går till alla hushåll och då kan du inte har en spisfläkt för då finns det risk att du blåser in matos till grannen.
Lösningen är att montera en spiskåpa
Edit. och i denna kåpa skall det finnas ett grundflöde vid stängt spjäll
Lösningen är att montera en spiskåpa
Edit. och i denna kåpa skall det finnas ett grundflöde vid stängt spjäll
Ja, ja förstår att det behövs ett grundflöde på köksfläkten. Får hitta ett tomgångsläge på fläkten. Till saken hör att spisfläkten mynnar ut i en skorstenspipa. Kanske behöver sotas. När jag ändå håller på så jag fått anmärkning på klädkammaren också. I klädkammaren finns det överhuvud ingen ventilation. Här får jag väl borra mig ut i fria luften.
Tycker inte du ska göra mer än att fråga i föreningen hur ventilationen ska se ut innan du börjar borra i väggar eller byter fläkt. Tar här för givet att det detta är i en bostadsrätt för jag aldrig hört om OVK i villa och är det hyreshus så är det värden som ska fixa. Detta för att hela huset hör ofta ihop hur ventilationen mår och gör du en ändring kan det strula till sig för någon annan.P PerOF skrev:Ja, ja förstår att det behövs ett grundflöde på köksfläkten. Får hitta ett tomgångsläge på fläkten. Till saken hör att spisfläkten mynnar ut i en skorstenspipa. Kanske behöver sotas. När jag ändå håller på så jag fått anmärkning på klädkammaren också. I klädkammaren finns det överhuvud ingen ventilation. Här får jag väl borra mig ut i fria luften.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden