Hej!

Jag tagit bort gamla klaffventiler i min källare och ska nu sätta dit nya ventiler med 10 cm plaströr och stosanslutning. För att täcka det stora kvadratiska hålet efter klaffventilen sätter jag täckbrickor 17 cm. Men hur gör jag med "hålet bakom - alltså det utrymme i den befintliga kvadratiska kanalen som blir kvar efter att jag trycker in ett plaströr?

1. Lämna som det är?
2. Täta med isoleringsstrumpa (kondensstrumpa)?
3. Trycka in mineralull?
4. Mura igen med lagningsbetong?

Tips och råd från kunniga emottages tacksamt! Jag är orolig att det ska bli kondens- eller andra problem..

• Kvadratiskt hål i betongvägg förberett för nya ventiler, synligt plaströr och utrymme bakom i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvadratiskt hål i en källarvägg efter borttagen klaffventil, redo för installation av ny ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt 4 låter som bästa altenativet då finns inte utrymme för kondens.

D Melb skrev:
Alt 4 låter som bästa altenativet då finns inte utrymme för kondens.
Tack för svar. Ja det kanske är bra. Har också funderat på om fogskum skulle kunna funka.

Precis, något som inte drar fukten åt sig. Men pusta slätt blir snyggast i alla fall, även om du gömmer hålet med plast brickan.

Hur gjorde du? Upptäckte precis i skafferiet att jag hade likadant fyrkantigt hål för ventilationen, tänkte köpa Fresh rör å ventil, dock har jag trästomme, funderar på fogskum att täta med

P Porsche84 skrev:
Hur gjorde du? Upptäckte precis i skafferiet att jag hade likadant fyrkantigt hål för ventilationen, tänkte köpa Fresh rör å ventil, dock har jag trästomme, funderar på fogskum att täta med
Hej, jag använde lagningsbruk men tror att det bästa i ditt fall är att täta med fogskum mot trä.

Ja jag tror det blir en bra lösning, jag kör på det!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.