• Kökshuv med ansluten flexibel ventilationsslang mot en opåbyggd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Aluminium flexrör som sträcker sig genom ett ofullständigt hål i taket, omgivet av spackel och en synlig träkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen här som vet hur man gör det här korrekt?
 
J jim_b skrev:
Se bifogade bilder på hur det ser ut idag.

Tänkte köpa ett sånt här kit:
[länk]

Och denna slangen:
[länk]

- Är det rätt?
- Hur gör jag med montageplattan, den är ju större än "täckplåten" som hör till fläkten och kommer synas.
Det går att använda de saker du har listat, men det går att uppfylla samma funktion till en billigare peng.

Exempelvis behöver du inte ha din flexslang isolerad, den behöver inte uppfylla EI15-klass. Den är av metall och omgiven av gips och metall, så svårantändlig, vilket är good enough.

Ser inte heller något skäl till att sätta montageplattan. Enklare att bara ansluta flexslang mot kanalen och se till att dreva med isolering i den befintliga håltagningen. Den kommer ändå att vara dold när du satt dit täckplåten.

Edit: Enda problemet med den befintliga lösningen är det vore lämpligt att ev. ta upp lite större hål vid bjälklag för att kunna isolera.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
Edit: Enda problemet med den befintliga lösningen är det vore lämpligt att ev. ta upp lite större hål vid bjälklag för att kunna isolera.
Ok.

Enda problemet med att ta upp ett större hål (jag antar att du menar åt höger, där slangen liksom "trycker" mot hålet) är att då hamnar hålet utanför fläktens täckplåt. :'(

Därav att jag tänkte att det gick att lösa med kit:en i OP.
 
J jim_b skrev:
Ok.

Enda problemet med att ta upp ett större hål (jag antar att du menar åt höger, där slangen liksom "trycker" mot hålet) är att då hamnar hålet utanför fläktens täckplåt. :'(

Därav att jag tänkte att det gick att lösa med kit:en i OP.
Går det inte att förstora hålet till vänster i "det övre skiktet" av bjälklaget? Eller det kanske finns ett skäl att håltagningen inte är lika genom hela bjälklaget?
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Går det inte att förstora hålet till vänster i "det övre skiktet" av bjälklaget? Eller det kanske finns ett skäl att håltagningen inte är lika genom hela bjälklaget?
Jag vet faktiskt inte, vi har nyligen flyttat in så inget av detta är mitt verk. Tack och lov.

Men det är trångt och tight, finns knappt någon vind/utrymme mellan bjälklaget och yttertaket (fläkten sitter på en yttervägg) utan den är nästan direkt kopplad till huven på taket.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.