Vi har renoverat vårt kök från 80-talet i en brf i 30-talshus. I gamla köket satt en kolfilterfläkt som sköt ut luft i helstängt skåp ovanför fläkten. I samma skåp satt ett ventilationsrör för frånluft. Funktionen var således att luften från fläkten cirkulerade i skåpet och sen gick in i frånluftdonet. I köket finns ytterligare en frånluftsventil, placerad ovanför köksskåpen och tar in luft från köket.

I renoveringen bytte vi fläkt och skåpet som denna satt i, och för att kunna nyttja skåpet bättre så kapade vi ventilationsröret så att det slutar i den ”låda”/trumma som ligger ovan skåpen. Vi drog sedan ett nytt rör från fläkten upp i samma låda. Den är fortfarande inte påkopplad, men funktionen är densamma - luften cirkulerar i lådan innan den går in i ventilationen. Vi har även satt in ett litet galler för att inte få för högt tryck när fläkten är igång. Bild bifogad, blå linje visar var röret går.

Nu ska föreningen slutbesiktiga, och jag ville höra mig för om någon mer kunnig kan se några problem med vår lösning som vore bra att åtgärda? Kan tilläggas att det ska göras en OVK senare i höst, men vi ska flytta ut i sommar så vill ju att allt ska vara ok :) tusen tack!!

• Renoverat kök med nya skåp och köksfläkt, ventilationsrör markerat med blå linje ovan skåpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Den person som gör OVK vill kunna mäta all luft som passerar in i frånluftsdonet och därför måste det vara åtkomligt med "tratten" de använder. Det låter konstigt att det skulle finnas två frånluftsventiler i köket så jag föreslår att du frågar styrelsen/förvaltaren hur det är tänkt att fungera egentligen och om det är någon skillnad på de två rören.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.