Ventilation
huggan: Dom behöver inte isoleras för att du bygger in dom. Finns det rensluckor bör du ha lucka till dessa.
Henrik.woll: Fläktdiagram är inte riktigt min grej :rolleyes: Jag skulle frågat tex ebm-papst eller systemair så kan de säkert hjälpa dig. Alternativt att du frågar en ventilatör
Jonatan79: Ventiler bör sitta högt för att slippa extra kalldrag. Hitta en annan plats.
HasseTeknik: Min FTX installerades 1978 ! Har bytt fläktarna och hållit rent. Fungerar lika bra nu som då.
jonaserik: Stänga alla ventiler du hittar och hoppas att det tätar till så inte allt vatten rinner ur systemet, men mycket vatten kan det bli som rinner ut. Sen fylla och lufta allt vad som finns. Du blir utan värme och VV. Vad har du i taket, kanske 4 spännband i krokar och lyfta VP någon/ra centimeter
Aggregatbyggare: Fel av mig. 1000 först sedan 88888
Claes Sörmland: Håller med, ventilation sköter vanligen föreningen och det inkluderar donen.
pontus7111: [citat] Men en elpanna behöver väl inte tilluft? Eller kan det ha funnits en olje eller vedpanna tidigare?
Jonatan79: Svårt att se, du får kanske köpa en skarv med muff och sen nytt rör
magda136: Hejsan, i vårt hus har vi ett garage som är ca 12m långt och 3,5-4m brett. Garaget är bottenplan av ett sutteränghus mot baksidan, dvs ena långväggen är motställd under mark, den andra långväggen mot bildelen i huset och taket är under altanen på vår baksida. Ventilationen består av dubbeldörren på ena kortsidan som är lagom otäta och det här 160mm röret som kommer upp i en
perlan77: Jag har samma fråga egentligen. Har precis byggt ett isolerat dubbelgarage på ca 60kvm och behöver sätta in ventilation. Räcker det med två ventiler (tilluft resp frånluftsdon) i varsin ände? Jag har två takskjutsportar och två öppningsbara fönster vid tillfället högt behov och värmekälla är en luftvärmepump som jag tänkte köra på ca 15 grader (den tar väl hand om fukten
skogstomten: Har en sådan där "miniventilation" i huset vi precis flyttat in i. Tycker det blåser ganska kallt från den så kan vara värt att tänka på vid val av placering. Vår sitter högst upp i en trapp och där gör det inte så mycket.
Anhyan: Tack för svar annars såklart! Men det är alltså inte aktuellt med fläktlösning på souterrängplan. Jag var kanske inte tillräckligt tydlig i TS.
tensiden: En sådan kanal är annars inga problem att få ut. Den sitter förmodligen bara instucken i skorstenen med lite tätning runt. Bara att dra rakt ut så har du den lossplockad utan att det ur asbest runt dig och kan köra den till återvinningen eller vad du nu har som tar emot asbest.
Qwerty952: Hej , skall byta tak och firman skall även byta takfläkten åt mig. Jag har inte bestämt mig om jag skall ha fyrkantiga eller cirkulär ännu. Hur ser det ut på taket med de fyrkantig? Enligt bilden på genomföring ser de inte så fina ut, eller saknas något? de runda ser betydligt bättre ut och verkar ersätta en takpanna? Eller tolkar jag det fel?
EPG: [citat] Ja i lägenheten jag hyrde för några år sen vet jag att de fanns en fläkt som satt bakom den ordinarie köksfläkten som var för ventillation. Jag hade nog aldrig refekterat över att den över huvud taget fanns om den inte hade börjat föra oväsen en dag så jag fick felanmäla den. [citat] Jo det lär väl bli nåt sånt då. Läste nånstanns att bara plombera den med ett
hemmafixare123: Problemet är löst. Bytte takfläkten
Ulrik: [citat] Hej! Oj! Helt missat din fråga på min 13 år gamla tråd! :) Vi separerade ventialtionen och installerade separat köksfläkt med eget utsug, så det blev inget av med att koppla samman köksfläkt med den vanliga frånluftsventilationen. Och så här i efterhand känns det som ett bra val.
Henrik.woll: *Får revidera tidigare text angående att det aldrig återförs fukt* Viss överföring sker men om denna kommer vara märkbar för dig är tveksamt, du får förluster i tex filtret för frånluften som kommer binda viss fukt tex, vilken typ av rotor du har spelet också in på resultatet mm Här är en fin rapport som berör just ditt ämne:
Intressenten: Tjenare, har också varit inne och tittat på sidan, Är också nyfiken på om någon har erfarenhet av deras produkter?
TheGame: [citat] 12år sen vi installerade FTX. Jag kan idag om jag sticker in handen vid frånluftsdonen skrapa lös damm som sitter fast, speciellt i själva böjen. Det är nog inte tjockt med damm men man får nog ihop en hel del om det är så överallt. Vet inte hur det ser ut längst med alla rör har inte filmat.
bryggstun: [citat] Har också haft problem med att spjället slår av vinddraget. Jag bytte spjället till en dyrare variant. Tror det har fjäder också. Kommer faktiskt inte ihåg. Det blev betydligt bättre men det är inte hundraprocentigt bra. Hörde nyss hur det slog i spjället medans jag skrev. Jag tillverkade även en ny "skorsten" för ventilationen. Bytte ut den förra mot min hembyggda med
Jensa86: Poängen med folie är att få det helt tätt för att på så sätt vara säker på att ingen luft kan röra sig in i isoleringen där daggpunkten är.
vinylskiva: [citat] Förstår tanken, men det är inte alls säkert att du har den luftmängden ute på donet för att du ställer in aggregatet på den mängden. Men visst har du tillräckligt grova kanaler och don får du ner ljudproblemet, men du får ett jämnare och bättre klimat om du sprider ut det på fler don. Poängen med att sätta ett i köket är inte främst för os utan mer att det är ett
AndBygg: Hej, Tyvärr har jag den enklare styrpanelen CI 60 och kan därför inte se felkoden. Jag mailade Flexits kundtjänst och fick snabbt svar från en teknisk innesäljare. Han misstänkte uteluftsgivaren. Jag hade en servicetekniker här idag som konstaterade att uteluftsgivaren var trasig. Bara att byta. //A
Jultomtepappan: Det ser ut som en sån här http://resources.flaktwoods.com/Perfion/File.aspx?id=07042e1c-e678-4c6e-a8c7-bc365191f75a Ett enrums-FTX kanske det går att beskriva det som.
BadareBob: Hej! Vi skulle vilja bli av med en del av det störande ljudet från tvättstugan med värmepanna och tvättmaskin/torktumlare samt mitt gitarrspelande. Tanken är att sätta in en tjockare dörr, sätta in gummilister i dörrfodret samt bygga en tröskel så att dörren sluter tätt (typ som en ytterdörr). Men frågan är hur pass det kan tänkas påverka värme och luftkvalitet i tvättstugan
MrJay: [MEDIA=youtube]GLjhrXFo0Kw[/MEDIA]