Har en murstock som har självdrags ventilation. Har en ventil i 2 sovrum och 2 st vardags rum sen i köket.
I ena sovrummet håller jg på att gipsa om skruva då bort kallret på ventilen och såg att kanalen är knökfull av eldnings sot och annts löst matrial som tegel bitar??

Hur kan detta hända. Huf fungerar detta system i murstock?

Ska tillägga att jag bara haft huset i ca 1 år och jag har instalerat bergvärme men tidigare ägare har eldat?
Någon som har svar hur detta kan ske?

Kan det finnas asbest i rökkanalerna? I bruket? Vad jag kan se så är det murat och betong hela vägen ut i vägg inge eternit finns!

• Gilla
Annkristinh
  • Laddar…
Huset är bygg 1914

Sitter den kanalen direkt in i skorsten då. kanske det har varit en kamin eller annan värmekälla där och inte rensats vid ombyggnad. Utan bara ett galler och det blivit självdragsvent.

1914 kan det absolut ha stått en kakelugn där som sedan rivits ner när den blivit omodern, städa bort böset och sätt tillbaka ventilen.
Det är ingen asbest i skorstenen så länge det inte är eternit inblandat.

Ventilen sitter högt upp på väggen. Ventilen i v rummet under är å stäng och kan antyda sot även där ska kolla mera i morgon. Kan nedre våningen å övre vara samma luftkanal?
Kakel ugn vet jag inte om det funits nån. Troligt vis inte vad jag tror. Trägolv intil murstock. Kan man va helt säker att inte asbest finns i Bruket? Är säker på att inge eternit finns iaf

Kakelugnar är höga.
Varje ventil har separata kanaler i skorstenen om ingen har gjort ett nytt hål någonstans längs vägen.
Betänk att huset är mer än 100 år gammalt, det fanns ingen centralvärme då utan det var flera eldstäder som skötte värmen. Sedan dess har det sannolikt byggts om en hel del.
Vad som är säkert är att det inte är asbest i murbruket

Okej ska pröva damsuga mera i morgon tyckte mig ana att det var ett hål neråt i kanalen.

Först vad ska du göra eftersom din oro ligger på något som heter asbets , det finns inte i en murstock och vad skulle hända. Tror du att det kommer att vara storm ner från taket och blåsa in i huset. Vem har skrämt upp dig angående asbets, någon domedagsperson. Jobba på du med ditt och var inte orolig eller nojig. för något., Ta detta som en info om hur en skorsten murades förr.

En tankte om jag skulle plugga denna ventil alltså ta bort ventilationen i murstock och enbart borra hål i ytterväggen och sätta in luftnings kanal. Skulle detta fungera eller blir det dåligt?

Det låter inte alls som en bra idé.
Ditt ventilationssystem bygger på att luft kommer in utifrån genom till exempel hål i väggen, fönstren eller otätheter i huset och sugs ut via skorstenen. Utsuget behöver stora öppningar och skorstenens höjd för att fungera.

Varför ta bort något som fungerat i måååånga år , det är ett gammalt hus och byggt efter dåvarande principer. Dit med gallret igen, det med ett hål i väggen , in eller ut med luft, vad skulle det tillföra.

Självklar att ventilationen har ett syfte ich är bra. Men ställde frågat att just plugga detta hål enbart för att tät med sot och dyl ska pröva damsuga mera men befarar att det är mera sot och tät både öppot och neråt.

Ska försöka ta en bild i morgon. Mest förundrad över hur det kan va så mycket sot och bös. Enl tidigare ägare så tror dom inte att det funnits kakelung på övervåningen. Vedspis i köket vad vi vet. Då det är en gammal bruks kåk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.