X Xious skrev:
Jag har en Kelvin K31620 enligt bilderna, tror det är en sådan du har med?
Var det bronslagret i nedan bilder du bytte till ett 19x6x6 kullager? Hur fick du ut bronslagret och hur monterade du kullagret?
Tyvärr minns jag inte, det var några år sedan. Jag gissar på att lagret är pressat i huset eller om det är brickan man ser på bilderna som håller det på plats.

• Gilla
Frank JohnsenFrank
  • Laddar…
X
J jonaserik skrev:
Det är bronslager ( glidlager ) och dom är tysta, skvalpar det inte för mycket lägger du ner hela biten i en pyts med vanlig olja, in i ugnen 60 C 3 timmar. Då öppnar sig porerna i lagret och olja sug in. Sen kallnar det och mer olja sugs in. Vet inte om det finns kullager och det kan bli ljud av dom ( går även trögt ) Att ta ut lagret kan vara knivigt då brickan som sitter där är pressad in och är klämd mot sidan, ska den ut så måste den vändas i hålet och det finns ingen plats för det. Blir skrot av den. Hitta en ny ????
Tack för tipset! Men skvalpar menar du om det är hyffsat tajt mot axeln?
Man lägger den alltså i en behållare med motorolja (?) i ugnen i 3 timmar på 60C?
Sedan får den stå och kallna i behållaren med olja någon timme?
Kan man ha motorolja i ugnen, blir inte någon giftig ånga i ugnen eller så?
Såg i denna tråden att de verkar värma i motorolja i oljebad till ca 70 grader och sedan låta det svalna i vattenbadet:
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=18303

Redigerat:
Jepp då suger lagret åt sig oljan, bara det inte glappar för mycket, det kan man känna genom att sätta i axeln och vicka lite på rotorn. lite är det nog nästan alltid, men får inte vara så rotorn skrapar i statorn. Det är inga 1/100 felar på dessa motorer.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.