Byggahus.se
Har haft rotorstopp nu ofta på min Heru 75S. Den är drygt fyra år gammal. Har tinat upp aggregatet. Rotorn satt fast i början men sedan fick jag igång den. Efter jag skruvat locket på får jag igen felmeddelande "Rotorstopp".

Har rotorn ett lager som man kan smörja?

Remmen behöver kanske bytas. Har försökt med remspray men det hjälpte inte.


God fortsättning!

Jens
 
På mitt Heru75 var rotormotorns växellåda försedd med bronslagring som blev utslitet. Jag plockade ur motorn och upptäckte att ett vanligt kullager passade perfekt istället för bronslagringen. Funkar bra än idag och är drygt 10 år i år.
 
Jag undrade vad värmeväxlaren har för lager. Den gör trög hos mig.
 
Det enklaste du kan göra är att lyfta ur värmeväxlaren och titta/mäta lagren. Användarhandboken beskriver hur du gör.
 
S sune73 skrev:
På mitt Heru75 var rotormotorns växellåda försedd med bronslagring som blev utslitet. Jag plockade ur motorn och upptäckte att ett vanligt kullager passade perfekt istället för bronslagringen. Funkar bra än idag och är drygt 10 år i år.
Hej Sune

Jag hade samma problem och har tagit tog ur rotormotor och växellåda. När jag delar dem ser jag motorns lock med det som ser ut som lagrets plats. Men jag har problem att få upp "locket" på den motor jag har. Har du något tips.

Hälsningar
Anders
 
B boanders skrev:
Hej Sune

Jag hade samma problem och har tagit tog ur rotormotor och växellåda. När jag delar dem ser jag motorns lock med det som ser ut som lagrets plats. Men jag har problem att få upp "locket" på den motor jag har. Har du något tips.

Hälsningar
Anders
Oj, tyvärr sviker mitt minne.

Jag minns inte ens hur växellådan ser ut.

Här va tråden jag gjorde då, https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50356.0
 
Redigerat:
  • Gilla
Croceye
  • Laddar…
Rotormotor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
Tack för ett snabbt svar

Strax efter det att jag skrivit till dej hittade jag ett annat svar där den frågande visar en bild på en Kelvinmotor och du svarar att det är en sådan du har, men den är inte alls lik min. Här finns en länk där man kan se min motor i sprängskiss, men det går inte att se hur "locket" är fastsatt. Det finns inga synliga skruvar, men det är urfräst i ringen så det skulle behövas en specialnyckel för att öppna det. Det kan vara limmat dessutom.
http://spg-usa.com/catalogs/SG_Induction.pdf

Hälsningar
Anders
 
B boanders skrev:
[bild]
Hej
Tack för ett snabbt svar

Strax efter det att jag skrivit till dej hittade jag ett annat svar där den frågande visar en bild på en Kelvinmotor och du svarar att det är en sådan du har, men den är inte alls lik min. Här finns en länk där man kan se min motor i sprängskiss, men det går inte att se hur "locket" är fastsatt. Det finns inga synliga skruvar, men det är urfräst i ringen så det skulle behövas en specialnyckel för att öppna det. Det kan vara limmat dessutom.
[länk]

Hälsningar
Anders
Du har säkert löst det, men du tar bort klisterlappen i ena änden och bankar med tex ett dorn så hoppar det ut :)
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Du har säkert löst det, men du tar bort klisterlappen i ena änden och bankar med tex ett dorn så hoppar det ut :)
Hej Tack för ditt tips
Ja, jag har löst det genom att byta hela motorn, men eftersom jag har svårt att kasta sånt som jag tror jag kan laga så ligger den gamla motorn kvar fortfarande. Just nu tycker jag det är värre med fläktmotorerna där jag fått byta flera p.g.a. missljud. Kanske du har något tips där. Otrolig service då man får påminnelser om sånt som varit uppe för så pass längesen som det här.
 
B boanders skrev:
Hej Tack för ditt tips
Ja, jag har löst det genom att byta hela motorn, men eftersom jag har svårt att kasta sånt som jag tror jag kan laga så ligger den gamla motorn kvar fortfarande. Just nu tycker jag det är värre med fläktmotorerna där jag fått byta flera p.g.a. missljud. Kanske du har något tips där. Otrolig service då man får påminnelser om sånt som varit uppe för så pass längesen som det här.
Ja rotormotorn kan du laga. Vad är det för missljud i fläktarna?
 
Ovdimus Ovdimus skrev:
Ja rotormotorn kan du laga. Vad är det för missljud i fläktarna?
Hej
Det är lagerljud som fortplantar sej i systemet. Motorerna är bytta och monterade i de gamla ramarna, jag har försökt att lägga i nytt dämpmaterial, i sidor och underkant av ramarna.
 
B boanders skrev:
Hej
Det är lagerljud som fortplantar sej i systemet. Motorerna är bytta och monterade i de gamla ramarna, jag har försökt att lägga i nytt dämpmaterial, i sidor och underkant av ramarna.
Jag har dubbla ljuddämpare direkt efter aggregatet på till luft samt av luft för att slippa höra sådant :)
 
Ovdimus Ovdimus skrev:
Jag har dubbla ljuddämpare direkt efter aggregatet på till luft samt av luft för att slippa höra sådant :)
Hej
Tack för ett snabbt svar, jag ska titta vad jag har och vad jag kan montera.
 
X
S sune73 skrev:
Oj, tyvärr sviker mitt minne.

Jag minns inte ens hur växellådan ser ut.

Här va tråden jag gjorde då, [länk]
Jag har en Kelvin K31620 enligt bilderna, tror det är en sådan du har med?
Var det bronslagret i nedan bilder du bytte till ett 19x6x6 kullager? Hur fick du ut bronslagret och hur monterade du kullagret?
 
  • Hand håller en Kelvin K31620 med öppet lagerhus och synligt bronslager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Kelvin K31620 med bronslager synligt mellan metallkomponenter.
  • Elektrisk motor från Kelvin K31620 med synligt bronslager och kopparspole.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kelvin K31620 motor monterad på en metallfäste med synliga bronslager och etikettinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bronslager ( glidlager ) och dom är tysta, skvalpar det inte för mycket lägger du ner hela biten i en pyts med vanlig olja, in i ugnen 60 C 3 timmar. Då öppnar sig porerna i lagret och olja sug in. Sen kallnar det och mer olja sugs in. Vet inte om det finns kullager och det kan bli ljud av dom ( går även trögt ) Att ta ut lagret kan vara knivigt då brickan som sitter där är pressad in och är klämd mot sidan, ska den ut så måste den vändas i hålet och det finns ingen plats för det. Blir skrot av den. Hitta en ny ????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.