Byggahus.se

Rotorstopp FTX Heru - finns det lager att serva?

1. J
    Medlem · 29 inlägg
    Har haft rotorstopp nu ofta på min Heru 75S. Den är drygt fyra år gammal. Har tinat upp aggregatet. Rotorn satt fast i början men sedan fick jag igång den. Efter jag skruvat locket på får jag igen felmeddelande "Rotorstopp".

Har rotorn ett lager som man kan smörja?

Remmen behöver kanske bytas. Har försökt med remspray men det hjälpte inte.

God fortsättning!

Jens

2. S
    Medlem · 738 inlägg
    På mitt Heru75 var rotormotorns växellåda försedd med bronslagring som blev utslitet. Jag plockade ur motorn och upptäckte att ett vanligt kullager passade perfekt istället för bronslagringen. Funkar bra än idag och är drygt 10 år i år.

3. J
    Medlem · 29 inlägg
    Jag undrade vad värmeväxlaren har för lager. Den gör trög hos mig.

4. S
    Medlem · 738 inlägg
    Det enklaste du kan göra är att lyfta ur värmeväxlaren och titta/mäta lagren. Användarhandboken beskriver hur du gör.

5. B
    Medlem · 6 inlägg
    Hej Sune

Jag hade samma problem och har tagit tog ur rotormotor och växellåda. När jag delar dem ser jag motorns lock med det som ser ut som lagrets plats. Men jag har problem att få upp "locket" på den motor jag har. Har du något tips.

Hälsningar
    Anders

6. S
    Medlem · 738 inlägg
    Oj, tyvärr sviker mitt minne.

Jag minns inte ens hur växellådan ser ut.

Här va tråden jag gjorde då, https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50356.0

Redigerat 2 nov 2019 13:03
  7. B
    Medlem · 6 inlägg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Rotormotor.jpg

Hej
    Tack för ett snabbt svar

Strax efter det att jag skrivit till dej hittade jag ett annat svar där den frågande visar en bild på en Kelvinmotor och du svarar att det är en sådan du har, men den är inte alls lik min. Här finns en länk där man kan se min motor i sprängskiss, men det går inte att se hur "locket" är fastsatt. Det finns inga synliga skruvar, men det är urfräst i ringen så det skulle behövas en specialnyckel för att öppna det. Det kan vara limmat dessutom.
    http://spg-usa.com/catalogs/SG_Induction.pdf

Hälsningar
    Anders

8. O
    Medlem · 34 inlägg
    Du har säkert löst det, men du tar bort klisterlappen i ena änden och bankar med tex ett dorn så hoppar det ut :)

9. B
    Medlem · 6 inlägg
    Hej Tack för ditt tips
    Ja, jag har löst det genom att byta hela motorn, men eftersom jag har svårt att kasta sånt som jag tror jag kan laga så ligger den gamla motorn kvar fortfarande. Just nu tycker jag det är värre med fläktmotorerna där jag fått byta flera p.g.a. missljud. Kanske du har något tips där. Otrolig service då man får påminnelser om sånt som varit uppe för så pass längesen som det här.

10. O
    Medlem · 34 inlägg
    Ja rotormotorn kan du laga. Vad är det för missljud i fläktarna?

11. B
    Medlem · 6 inlägg
    Hej
    Det är lagerljud som fortplantar sej i systemet. Motorerna är bytta och monterade i de gamla ramarna, jag har försökt att lägga i nytt dämpmaterial, i sidor och underkant av ramarna.

12. O
    Medlem · 34 inlägg
    Jag har dubbla ljuddämpare direkt efter aggregatet på till luft samt av luft för att slippa höra sådant :)

13. B
    Medlem · 6 inlägg
    Hej
    Tack för ett snabbt svar, jag ska titta vad jag har och vad jag kan montera.