1 231 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Imkanal genom lättbetongvägg.
Hej!
Jag har letat runt på forumet men hittar inte riktigt svar på mina frågor.
I vårt nya kök har köksfläkten, https://www.ikea.com/se/sv/p/underverk-inbyggd-koeksflaekt-rostfritt-stal-70389139/, monterats mot yttervägg, som består av ca 250 mm lättbetong (typ siporex).
Tanken är att göra en imkanal direkt från skåpet där köksfläkten sitter och rakt ut genom ytterväggen.
Frågan är vilka produkter som rekommenderas och vilka krav som gäller.
Jag hade tänkt mig en kåpa med spjäll på utsidan, t.ex https://www.bauhaus.se/ventilatorventil-flexit-stal-o125-mm
Kom gärna med förslag på diskretare modeller, men antar att det är vettigt med en kåpa?
Tänker sedan ett vanligt 125 mm spirorör genom väggen, det jag funderar över är eventuell isolering för brandskydd runt röret, typ: https://www.bauhaus.se/isolering-rockwool-komfortbrandmatta-vent-30x600x6000mm
Men behövs detta om väggen, som här, består av icke brännbart material?
Tacksam för synpunkter på hur man löser imkanalen på enklast vis
Jag har letat runt på forumet men hittar inte riktigt svar på mina frågor.
I vårt nya kök har köksfläkten, https://www.ikea.com/se/sv/p/underverk-inbyggd-koeksflaekt-rostfritt-stal-70389139/, monterats mot yttervägg, som består av ca 250 mm lättbetong (typ siporex).
Tanken är att göra en imkanal direkt från skåpet där köksfläkten sitter och rakt ut genom ytterväggen.
Frågan är vilka produkter som rekommenderas och vilka krav som gäller.
Jag hade tänkt mig en kåpa med spjäll på utsidan, t.ex https://www.bauhaus.se/ventilatorventil-flexit-stal-o125-mm
Kom gärna med förslag på diskretare modeller, men antar att det är vettigt med en kåpa?
Tänker sedan ett vanligt 125 mm spirorör genom väggen, det jag funderar över är eventuell isolering för brandskydd runt röret, typ: https://www.bauhaus.se/isolering-rockwool-komfortbrandmatta-vent-30x600x6000mm
Men behövs detta om väggen, som här, består av icke brännbart material?
Tacksam för synpunkter på hur man löser imkanalen på enklast vis
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Det bästa är väl att ha en brandspjäll på insidan så att man minimerar risken att det slår ut lågor på fasaden.
Imkanalen måste komma ut på ett sånt sätt att det inte är någon risk att den luften kommer in som friskluft via en tilluftsventil någon annanstans.
Tänk på att fasaden kan bli missfärgad av det matos som kommer ut.
Imkanalen måste komma ut på ett sånt sätt att det inte är någon risk att den luften kommer in som friskluft via en tilluftsventil någon annanstans.
Tänk på att fasaden kan bli missfärgad av det matos som kommer ut.
Tack för bra tips!
Frågan kvarstår dock huruvida det krävs brandisolering runt spiroröret vid obrännbart väggmaterial?
Frågan kvarstår dock huruvida det krävs brandisolering runt spiroröret vid obrännbart väggmaterial?
BirgitS skrev:
Det bästa är väl att ha en brandspjäll på insidan så att man minimerar risken att det slår ut lågor på fasaden.
Imkanalen måste komma ut på ett sånt sätt att det inte är någon risk att den luften kommer in som friskluft via en tilluftsventil någon annanstans.
Tänk på att fasaden kan bli missfärgad av det matos som kommer ut.
BirgitS skrev:
Det bästa är väl att ha en brandspjäll på insidan så att man minimerar risken att det slår ut lågor på fasaden.
Imkanalen måste komma ut på ett sånt sätt att det inte är någon risk att den luften kommer in som friskluft via en tilluftsventil någon annanstans.
Tänk på att fasaden kan bli missfärgad av det matos som kommer ut.
BirgitS skrev:
Det bästa är väl att ha en brandspjäll på insidan så att man minimerar risken att det slår ut lågor på fasaden.
Imkanalen måste komma ut på ett sånt sätt att det inte är någon risk att den luften kommer in som friskluft via en tilluftsventil någon annanstans.
Tänk på att fasaden kan bli missfärgad av det matos som kommer ut.
Nej, det krävs ingen brandisolering av imkanalen när den går igenom en obrännbar vägg/tak.
Däremot så vill man ha det lufttätt mellan imkanalen och väggen/taket, det kan åstadkommas med tex brandisolering eller murbruk.
https://www.ovikssotning.se/pdf/imkanal-genom-vagg.pdf
http://stockholmssotare.se/rad/flytt-av-kok-eller-imkanal/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/
Förresten, har du gjort en bygganmälan för ändring av imkanalen?
Har du fått startbesked?
https://bygglov.stockholm/nar-behovs-bygglov/installationer/imkanal/
https://www.jarfalla.se/download/18...or-olovligt-uppford-imkanal,-barsbro-1_13.pdf
https://www.boras.se/bobyggaochmilj...gglov/imkanal.4.7301c09417ee40159101fe6b.html
Däremot så vill man ha det lufttätt mellan imkanalen och väggen/taket, det kan åstadkommas med tex brandisolering eller murbruk.
https://www.ovikssotning.se/pdf/imkanal-genom-vagg.pdf
http://stockholmssotare.se/rad/flytt-av-kok-eller-imkanal/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/
Förresten, har du gjort en bygganmälan för ändring av imkanalen?
Har du fått startbesked?
https://bygglov.stockholm/nar-behovs-bygglov/installationer/imkanal/
https://www.jarfalla.se/download/18...or-olovligt-uppford-imkanal,-barsbro-1_13.pdf
https://www.boras.se/bobyggaochmilj...gglov/imkanal.4.7301c09417ee40159101fe6b.html
Klicka här för att svara