Ja det är inte lätt att få hela bilden för sig genom text. Det är två olika problem kan man säga. Dels att jag har "biogrottan" på andra sidan väggen som aggregatet satt i. Det satt stumt i blåbetongvägg så inte så konstigt att det blev lite stomljud. Samtidigt så sitter det ett tilluftsdon rakt ovan tv:n och röret dit är så klart väldigt kort, samtidigt sitter det ett spjäll i röret så det blir säkert mycket turbulens där. Sitter även ett t-rör direkt efter aggregatet. Det mesta ska ju åt andra hållet men klart att ljud kommer genom kanalen där. Så där ska jag sätta i en ljuddämpare i kanalen. Gör ingen om det blir lite stopp eftersom det bara är 15 av100 liter som ska ut åt det hållet i t-röret.
Sen är det allmänt högljutt från aggregatet och då främst frånluftfläkten av någon anledning.
Ljud i resten av huset är inget stort problem. Det är inget väsande från donen. Så det ljud jag hör tror jag är fläktljud som kommer igenom kanalen.
Men jag kan reglera hastigheten på frånluft och tilluft separat. Så om jag hade mätare, eller betalade en tekniker för några timmar hade man kunnat pröva sig fram. Jag vill absolut inte ha undertryck generellt pga radonrisken. Och den luft som ändå måste in pga undertryck ska komma in på övervåningen där det inte finns radon i golv eller väggar.
Henrik.woll skrev:
Spontant så låter det som du har lite obalans med ganska mycket mer frånluft än tilluft? När du stänger don och öppnar andra så får man gärna problem med ljud då större luftvolym ska passera igenom det donet/kanalen. Då du har en separat fläkt som ska ta hand om radon så bör du eftersträva balans mellan till/frånluft på aggregatet. Om du får för stort undertryck kommer det medföra att du suger luft på oönskade ställen tex i otätheter kring fönster och dörrar.