Hej,

Jag är relativt nyinflyttad i ett tvåplanshus byggt 1981 med SVAB mekanisk till- och frånluft med vad jag tror är en plattvärmeväxlare i spiskåpan. Jag har en alliance fläkt för styrning av fläkten på taket.
Jag har då två problem som jag hoppas få klarhet i.
1. Det suger nästintill ingenting i standard läget i badrummet på nedervåningen, i tvättstugan och i klädkammaren. I badrummet på övervåningen suger det bra (där sitter det även två stycken frånluftsdon av någon anledning). Vid forcerat läge är det mer eller mindre orkan i badrummet på ovanvåningen och ett lite starkare sug i resterande frånluftsdon så ett toapapper precis hålls fast (i standardläge så hålls toapapperet inte fast).
2. När köksfläkten körs i sina 3 olika lägen så blåser matos ut i alla utrymmen som har frånluftsdon.

Någon som har en lösning på detta problem?

Mvh

Sebastian

• SVAB-märkt ventilationssystem med kontrollpanel för ett mekaniskt till- och frånluftssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mekanisk till- och frånluftsventilation med plattvärmeväxlare och ledningar synlig under köksskåp.
    Skapa konto
  • Öppen spiskåpa som visar samlad smuts, försänkt fläktväxel och korroderade delar, indikerar underhållsbehov.
    Skapa konto
Intressant men Alliancefläkt med plattvärmeväxlare har jag aldrig hört talas om. Takfläkten måste fungera mycket dåligt som det är nu och frånluftsflödet alldeles för lågt. Kan vara lagren i fläktmotorn eller kanske bara motorkondensatorn. Var sitter tilluftsfläkten någonstans?

J Josth skrev:
Intressant men Alliancefläkt med plattvärmeväxlare har jag aldrig hört talas om. Takfläkten måste fungera mycket dåligt som det är nu och frånluftsflödet alldeles för lågt. Kan vara lagren i fläktmotorn eller kanske bara motorkondensatorn. Var sitter tilluftsfläkten någonstans?
Vet inte om det är en plattvärmeväxlare, den ser ut enligt bifogad bild.
Jag har haft sotare här som rengjort in och utluft och de inspekterade takfläkten. Den höjer och sänker varvtalet men den kanske går med alldeles för låg hastighet (dem sa inget om det). Fläkten är bytt 2008.
Tilluftsfläkten sitter på ena kortsidan ca 4meter från köksfläkten. Den gör inget ljud ifrån sig och kanske är trasig, den ska väl gå hela tiden antar jag? Lyckades inte ta loss den och vet inte vilken modell det är men bifogar en bild av det jag kan se.

• Metallisk plattvärmeväxlare på en diamantmönstrad yta intill ett fönster.
    Skapa konto
  • En gammal och smutsig mekanism inuti en ventilationsfläkt med synliga dammsamlingar och slitage.
    Skapa konto
Nog ser det ut som en plattvärmeväxlare tycker jag också. Tilluftsfläkten ska gå hela tiden. Står den stilla blir det helt fel ventilationsflöde då takfläkten ensam måste försöka suga igenom all luften. Försök vicka på tilluftsfläkten och se om den går att dra ut(?) Luften borde också filtreras med ett lämpligt filter innan den sugs in i tilluftsfläkten. Du kan se hos ebm-papst om det finns en reservdelsfläkt att beställa om du hittar modellbeteckningen och rätt mått och effekt: https://ebmpapst.se/sv/produkter/Re...ar/Reservdelsfläktar-Radialfläktar-utan-kåpa/

Låter också som frånluftsdonen i badrummet på övervåningen behöver strypas en del för att få rätt balans med nedervåningen.

Redigerat:
Jag hittade något som liknar min fläkt men är inte helt säker: https://www.luftbutiken.se/reservde...I5AaQPSwcvG0dtFQxMIkOLnDbRNirFpBoC2Z0QAvD_BwE

Jag har försökt vicka, den släpper i nedkant men inte ovantill, är rädd att ha sönder något om jag tar i. Är det normalt att de bara är skjutna på plats och inte skruvade? Eller kan den vara skruvad från insidan?
Har också reflekterat över att det borde sitta ett filter framför, det var ordentligt smutsigt i fläkten. Har du något tips på vilken typ av filter man borde ha?
Tack för all din hjälp.

Jag det ser ut att vara rätt reservdelsfläkt. Effekten är lite låg för den typen av fläkt men det var ju så det var förr så det stämmer säkert. Det brukar bara vara att vicka och dra/skjuta så får man loss hela fläktkåpan. Vill man ta ur och isär fläktmotorn får man dock skruva lite grann.

Filter kan man köpa lite överallt på nätet. Brukar köpa filtermatta och klippa till lagom storlek. För tilluftsfilter passar t.ex. klass F5 bra: https://www.ventilationsfilter.net/sv/filtermatta-pa-rulle-f5/771-filtermatta-f5-1-x-5-m.html Köper du den biten räcker det säkert många år även om man byter var 3e månad. Man kan också tänka sig grovfilter klass G3 om finfilter klass F5 tar ner luftflödet för mycket då det är tätare.

• Gilla
Seban
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.