Hej!

Jag har ett stort, 2-plans hus från år 1800.
Ventilation består av självdragsventiler i samtliga sovrum (fungerar bra!) samt en centralfläkt som suger i badrum och tvättstuga.
Huset står uppvärmt men oanvänt merparten av tiden.
Jag funderar på om det vore en idé att sätta en rörelsevakt i entrén som startar ventilationen automatiskt i 24h.

Tanken är att spara energi genom att inte ventilera onödigt mycket när ingen är där, samtidigt inte riskera att det inte är ventilerat ordentligt när det kommer gäster, men ändå låta det torka ur i badrum etc efter att sista besökaren lämnat.

Vad tror ni?
 
Låter som det skulle kunna funka.
 
Stoppa inte helt bara, försök få till kanske 25% av hastighet i ett s.k ”bortaläge”
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stoppa inte helt bara, försök få till kanske 25% av hastighet i ett s.k ”bortaläge”
Jag tänkte stoppa *fläkten* helt, men som jag skrev så finns det ju självdrag i många rum fortfarande.
Vad tror du om det?
 
Självdrag fungerar dåligt beroende på säsong och väder. Testa utan och med lite låg fart på fläkt, huset mår bättre med lufttomsättning
 
Jag rekommenderar en 5-stegstransformator för frånluftsfläkten. Då injusterat i ett normalläge när det är folk där, och när man åker bort en längre tid kan man vrida ner på läge 1.
 
G Golonka skrev:
Jag rekommenderar en 5-stegstransformator för frånluftsfläkten. Då injusterat i ett normalläge när det är folk där, och när man åker bort en längre tid kan man vrida ner på läge 1.
Det sitter en "dimmer" på den i dagsläget, men är rädd (well, har sett bevis för) att folk glömmer skruva både upp- och ned när de kommer/går...
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.