748 läst ·
6 svar
748 läst
6 svar
Ventilation på rörelsevakt?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Hej!
Jag har ett stort, 2-plans hus från år 1800.
Ventilation består av självdragsventiler i samtliga sovrum (fungerar bra!) samt en centralfläkt som suger i badrum och tvättstuga.
Huset står uppvärmt men oanvänt merparten av tiden.
Jag funderar på om det vore en idé att sätta en rörelsevakt i entrén som startar ventilationen automatiskt i 24h.
Tanken är att spara energi genom att inte ventilera onödigt mycket när ingen är där, samtidigt inte riskera att det inte är ventilerat ordentligt när det kommer gäster, men ändå låta det torka ur i badrum etc efter att sista besökaren lämnat.
Vad tror ni?
Jag har ett stort, 2-plans hus från år 1800.
Ventilation består av självdragsventiler i samtliga sovrum (fungerar bra!) samt en centralfläkt som suger i badrum och tvättstuga.
Huset står uppvärmt men oanvänt merparten av tiden.
Jag funderar på om det vore en idé att sätta en rörelsevakt i entrén som startar ventilationen automatiskt i 24h.
Tanken är att spara energi genom att inte ventilera onödigt mycket när ingen är där, samtidigt inte riskera att det inte är ventilerat ordentligt när det kommer gäster, men ändå låta det torka ur i badrum etc efter att sista besökaren lämnat.
Vad tror ni?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Det sitter en "dimmer" på den i dagsläget, men är rädd (well, har sett bevis för) att folk glömmer skruva både upp- och ned när de kommer/går...G Golonka skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden