Jag har ett väggmonterat S7R. Det sitter på konsoler och jag hör det rätt bra på andra sidan väggen som är 20 cm blåbetong.
Flexit har inget tillbehör som passar. I den gamla instruktionen står att väggen ska ljudisoleras innan montage.

Vad ska jag ha? Matta bakom eller bara gummibussningar mellan vägg och konsol?

Annars kan jag bygga något så att aggregatet kan stå på golvet på vibrationskuddar.

• Väggmonterat S7R-aggregat på konsol ovanför en brun kartong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle nog försöka flytta ned det till golvet om det går och där sätta gummikuddar som du skriver

Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Skulle nog försöka flytta ned det till golvet om det går och där sätta gummikuddar som du skriver
Det lustiga är att det inte finns med manualen som alternativ. Golvstående alltså. Det är liggande på rygg eller väggmonterad.
Men kan ju prova och se om det blir bra.

• Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
H
Är det möjligt att pendla ner från taket?

H halj skrev:
Är det möjligt att pendla ner från taket?
Ja det vore en intressant lösning. Det är dock ganska trångt i taket med rör och sånt.

Galet eller genialt. Vem vet. Men nu hänger aggregatet i ett spännband i taket. Det vill gärna tippa framåt, så i överkant bak sitter det två skruvar som håller in det.
Mot väggen har jag knölat in knäskydd så länge.

Personligen tycker jag att det blev tystare på andra sidan väggen där jag råkar ha tv och sterero. Jag hör fortfarande luftturbulens men den tror jag är lättare att ta död på med ljudabsorbenter. Plus att jag ska in med en ljuddämpare i kanalen som går igenom väggen.

• Aggregat upphängt i taket med spännband, stabiliserat av skruvar och knäskydd mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Haha perfekt! Hur löste du upphängningen i taket?

H halj skrev:
Haha perfekt! Hur löste du upphängningen i taket?
10 mm krok i betongvalvet med plugg. Kommer den ner blir jag förvånad.

• Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Ja får du ljud i kanelen från luften så är ljuddämpare rätt väg att gå. Man kan även kontrollera så att filter är rena och att aggregatet inte måste jobba så hårt. Man kan även kontrollera att det går på rätt flöde/tryck så det inte blivit ändrat till något högre vilket medför med ljud i kanaler/don

• Gilla
Surgubbe
  • Laddar…
Ja får du ljud i kanelen från luften så är ljuddämpare rätt väg att gå. Man kan även kontrollera så att filter är rena och att aggregatet inte måste jobba så hårt. Man kan även kontrollera att det går på rätt flöde/tryck så det inte blivit ändrat till något högre vilket medför med ljud i kanaler/don
Tack för tips. Jag försöker få ut så mycket som möjligt av aggregatet för att sänka radonhalten i källaren. Men jag försöker även få mer undertryck på undervåningen än övervåningen så att radon inte kommer upp.

Vi mätte flödet i höstas men jag tyckte inte den teknikern var så bra att resonera med.

Men ju mer jag kan ljudisolera aggregatet desto högre fläkthastighet står jag ut med. Men visst hörs det i kanalerna även i sovrummen.

Så jag vet inte om det är aggregatet som är litet eller om kanalerna har för många böjar.

Jag tror det är ca 40 l/s tilluft ut på övervåningen. Men det är lika fördelat över de fyra rummen. Kan man för ljudets skull ta ut en större del i vardagsrum än sovrum?

Klar att man ”kan” men 10l/s per sovrum är inte tilltaget.. Jag skulle kolla på ljuddämpare, gärna så nära donet det går. Men hur mycket tar du ut om du har tilluft på 40l/s?

Om jag nu ska lita på mätningen är det 96 liter tilluft totalt. Då går fläktarna på läge 6 av 7 i normalläge.
Men tanken var att byta ett don nere innan mätningen så det kunde justeras in först men de glömde ta med sig det. Så jag har bytt själv.
Måste helt enkelt experimentera mer med ljuddämpare och så vidare.
Finns två ursprungliga protokoll så vet inte hur de räknade 2009 när det installerades. Men jag tror vi ligger på ca 85% av ursprungliga flödet.

• Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Men du skrev att du eftersträvade undertryck i källaren, hur mycket undertryck är du ute efter? I teorin behöver du inte ha något undertryck utan enbart se till att du har frånluftsflöde via källaren. (Tilluft uppe tex sovrum och frånluft i bad och källare)

Aha nu fattar jag.
Jag har frånluft på 7 ställen och tilluft på 8.
Men i förrådet på undervåningen hade jag jättemycket radon så där satte jag en separat frånluftfläkt. Har en friskluftventil öppen så det inte blir för mycket undertryck.
I pannrummet märkte jag att frånluften sög ner luft från vinden genom skorstensschaktet, så den har jag skruvat åt. I tvättstugan har jag tagit bort donet på frånluftet för att öka frånluften därifrån. Nästan alla frånluftdon sitter i anslutning till tvättstugan så jag tror inte det spelar roll från vilken av dom merparten går från.
Vet inte om man kan köpa en rimlig mätare för hemmabruk eller om man kan hyra.

Tack för samtalsstödet.

Men du skrev att du eftersträvade undertryck i källaren, hur mycket undertryck är du ute efter? I teorin behöver du inte ha något undertryck utan enbart se till att du har frånluftsflöde via källaren. (Tilluft uppe tex sovrum och frånluft i bad och källare)

• Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Spontant så låter det som du har lite obalans med ganska mycket mer frånluft än tilluft? När du stänger don och öppnar andra så får man gärna problem med ljud då större luftvolym ska passera igenom det donet/kanalen. Då du har en separat fläkt som ska ta hand om radon så bör du eftersträva balans mellan till/frånluft på aggregatet. Om du får för stort undertryck kommer det medföra att du suger luft på oönskade ställen tex i otätheter kring fönster och dörrar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.