Tegelhus, 1,5 plan, 1968, självdrag.

Hej,

Jag har två badrum med frånluft (nedreplan och övervåning) och köksfläkt som går ut i en gemensam ventilkåpa på taket(ej murstock).

Emellanåt så luktar det matos på övervåningens toalett. Det misstänker jag har att göra med rådande tryckförhållande när jag lagar maten.

Jag har nu satt in en PAX fläkt på badrummet(nedervåningen) för att få ut fuktig luft. Jag har nämligen frost på insida råspont (kattvind) och vill öka ventilationen.

Men nu är det ett konstant luftflöde ut från frånluftsventilen på övervåningen, badrummet. Även om jag öppnar alla fönster på övervåningen kommer det luft ut, så det borde utesluta ett baksug?

Hur går jag bäst vidare?

1. Sätta in PAX på övervåningen också, men riskera att blåsa ner luften igen?
2. Plugga igen frånluftsventilen på övervåningen
3. Krypa in på kattvind, bryta loss lite skivor för ser hur de tre rören går ihop(2 badrum och köksfläkt) och försöka separera dom.
4. Ta kontakt med ventilatonsfirma

H HusiNorr skrev:
Tegelhus, 1,5 plan, 1968, självdrag.

Hej,

Jag har två badrum med frånluft (nedreplan och övervåning) och köksfläkt som går ut i en gemensam ventilkåpa på taket(ej murstock).

Emellanåt så luktar det matos på8 övervåningens toalett. Det misstänker jag har att göra med rådande tryckförhållande när jag lagar maten.

Jag har nu satt in en PAX fläkt på badrummet(nedervåningen) för att få ut fuktig luft. Jag har nämligen frost på insida råspont (kattvind) och vill öka ventilationen.

Men nu är det ett konstant luftflöde ut från frånluftsventilen på övervåningen, badrummet. Även om jag öppnar alla fönster på övervåningen kommer det luft ut, så det borde utesluta ett baksug?

Hur går jag bäst vidare?

1. Sätta in PAX på övervåningen också, men riskera att blåsa ner luften igen?
2. Plugga igen frånluftsventilen på övervåningen
3. Krypa in på kattvind, bryta loss lite skivor för ser hur de tre rören går ihop(2 badrum och köksfläkt) och försöka separera dom.
4. Ta kontakt med ventilatonsfirma
Jag hade tagit kontakt med en ventilationsfirma och gladeligen betalat dom för någon timmes konsultation. Beroende på vad ni kommer fram till kan du ju sen välja att göra alla åtgärder själv för att spara pengar men då vet du ju iallafall hur du ska gå tillväga enligt praxis och gällande byggregler(y)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det borde vara viktigt att utröna hur rören går för det är meningen att imkanalen (den från köket) ska vara brandisolerad från det att den lämnar köket och tills den är ovanför taket och den ska inte gå ihop med andra kanaler som jag har förstått det. Orsaken är att en vanlig brandorsak är torrkokning på spisen/hällen och då vill man inte att det ska komma ut eldslågor i andra rum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.