BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med 200 lägenheter så blir det naturligtvis en hel del nedslag. Bara genom massverkan.
Eftersom drygt 60 % av lägenheterna är på minst 4 (stora) rum och kök så säljs de inte så ofta så kök och badrum renoveras sällan. Det finns en hel del hyreslägenheter där badrum och kök är från 60-talet. Största problemet är att folk stänger igen fönsterventilerna.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är i alla fall erfarenheten vi har från min förening som har en tiondel av antalet lägenheter som du tog upp och plockar in småföretagare för OVKn.
Det företag som anlitades senast har 25 anställda. Kan väl säga som så att de som har utfört kontrollerna har inte verkat vara särskilt kunniga och inte har haft några problem med att göra genvägar och gissningar när det har varit lite svårt att komma åt att mäta.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om medlemmen uppsåtligen ändrar inställningarna (inte tillåtet enligt stadgarna) så tycker jag det är konstigt att det inte är medlemmen som ska stå för rättelsen.
Fast här fanns inget uppsåt att ändra inställningen. Uppsåtet var att fullgöra sin underhållsskyldighet genom att rengöra donen. Jag kan heller inte se att det kan anses vårdslöst då det finns en skyldighet att rengöra och att en rengöring lätt ändrar inställningen om man inte är kunnig i hur det fungerar. En kunskap som jag inte tror en förening kan förutsätta att samtliga boende har.

Sen skulle jag påstå att medlemskollektivets totalkostnad ökar om de boende med felaktig justering var och en måste ta dit en "justerare" med mätutrustning jämfört med om en pragmatiskt besiktningsman skruvar några varv på donen i samband med ordinarie OVK.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju som att säga att om medlemmen flyttar köket i lägenheten så får föreningen stå för kostnaden att flytta imkanalen.
Här tycker jag du jämför två så extremt olika åtgärder att jämförelsen är orimlig, Att av misstag/okunskap råka ändra ett ventilationsdons justering i samband med rengöring går knappast att jämföra med att flytta ett helt kök till en annan del av lägenheten. Det tycker i alla fall jag.

Blev ju en intressant debatt. Så det borde alltså vara OK att vänta till nästa besiktning? Som sagt är inställningen nästan som för, men nog inte på millimetern. Känns inte som att dom är gjort för att vara så precisa.

Spelar det roll hur dom vänder? och vad gör skumbitarna?
upload_2022-9-8_19-57-29.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
C Cavemannn skrev:
Blev ju en intressant debatt. Så det borde alltså vara OK att vänta till nästa besiktning? Som sagt är inställningen nästan som för, men nog inte på millimetern. Känns inte som att dom är gjort för att vara så precisa.
Haha, ja vi är duktiga att få till debatt om det mesta här. En bra sak är att det ju ger olika perspektiv som definitivt kan dyka upp i verkliga livet.

Jag tror det är upp till dig hur du vill hantera det. Två förslag:

1. Förstora upp det och fokusera på de tekniska riskerna för din lägenhet och grannarna. Anmäl direkt till styrelsen ditt misstag vid rengöringen av donen och föreslå att du betalar en ny inmätning av donen av ett proffs utifrån projekteringsmallen för systemet. Kanske 5 000 -10 000 kr i kostnad att få ut en gubbe en fm eller em.

2. Bedöm riskerna som små och släta över det. Sätt tillbaka donen med vad du tror är ungefär rätt inställning och gå vidare i livet. Ta frågan om den mot förmodan skulle dyka på nästa OVK.

Du har argument för båda synsätten i tråden. Min syn är redovisad och jag har inga fler argument att bidra med.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.