Ventilation
extcon: [citat] Funkade bra. Vi var mycket flexibla med installationen vilket bidrog till bra dialog så vi blev nöjda även om det drog ut en del på tiden mellan olika moment. Tror flexibla kunder är värt en del för leverantörer och de gjorde det lilla extra när de väl var på plats.
extcon: [citat] Det är ett bra tips. Jag köpte en EcoQube EcoSense av Radonova. Den står just nu i tvättstugan där det finns en otätad inspektionslucka i grunden för avloppsstammen. Helt klart är att den luckan ska tätas. Ger värden på 2 timmar så kan flyttas runt för att kolla värden. Den är ett komplement till tidigare gjorda korttidsmätningar med 8 dosor som kollade att värdena ligger
Krister Eriksson2: [citat] Hej Vad har du för tillufts fläkt och vilket frikyla aggregat? Sitter dom i samma ”låda”? Har en NIBE 1255-3 med FTX Hör av dig Mvh Krister
Matrix87: [citat] Funka gör det ju, men vill ju göra så att det också blir ordentligt och godkänt, så att ingen kan senare ifrågasätta.
DahlEricsson1000: I mitt tidigare hus kopplade jag ut fläkten helt och köpte en transistor/varvtalsregulator för att styra husets ventilation. För köksfläkten, som hamnade på ny plats satte jag in en helt ny egen imkanal.
Peter321: Typ en sån här då kanske? Den ser ut att vara specad för min yta ungefär men om jag bara vill ta ner fukten 10%-enheter eller så (75->65) så kanske jag kan nöja mig med en mindre..? https://www.komplett.se/product/1147169/hem-hushaall/apparater-for-klimatkontroll/avfuktare/woods-mdk26-avfuktare Den har ganska högre angiven ljudnivå än den från Meaco och en något högre prislapp (i
topmount: Liten uppdatering. Köpte Habo ventilen via byggmax, löper jättefint men är lite besviken på spalten i stängt läge. Visst man vill kanske ha ett grundflöde men en 10 mm spalt blir i bästa laget tror jag. Ja ja det är i alla fall bättre än de som sitter där nu som inte går att stänga.
WILANZ: Hej igen - några fler alternativ har dykt upp. Jag funderar nu på antingen ett Heru 160, ett Rego 600 eller till och med ett Swegon Casa r7. Tror ni att Swegon Casa r7 är värt den högre kostnaden eller är det helt enkelt ett alldeles onödigt överdimensionerat aggregat för vårt hus? Casa r5 blir onödigt klent då vi har radon i byggmaterialet och vill kunna hålla lite högre flöden
Jockemedisolerkniven: Synd att ingen kunnig kunde komma med svar här! 200 kanal och 210 Hålsåg… lär man ge sig på en större Hålsåg ändå kanske..
BirgitS: [citat] Finns det någon springa under dörren så att det kommer in luft från andra rum (och från början en tilluftsventil någonstans)?
tommib: Nja, krypgrund och krypgrund.... Du får leta lite på forumet ;) Principiellt fungerar en kondensavfuktare så länge temperaturen är över noll men effektiviteten sjunker. I just min "krypgrund" så vet jag att temperaturen inte sjunker under 16 grader så det fungerar bra. Man måste se till de lokala förhållandena. Energiförbrukningen skulle jag gissa är runt 25% jämfört med
jani84: [citat] Du kan köra med roterande växlare. Jag har blåbetong i källaren, mätte innan installation och hade för höga halter. satte in en heru 160 och långtidsmätte efteråt. Inga problem
dwalle: [citat] Hej.. Vi har samma produkt installerat i vårt hus. Hittar inget på nätet om detta system. Vad vet du om det? Har du Systemair värmare också? [citat]
itscire: Ok, tror jag är med på vad du menar. Men det låter ju som du behöver någon vindduk/vindpapp i ytterväggen iaf. Om det bara är panel, gles och sen isolering kryper förmodligen både vind och möss in genom väggen. Kan även vara idé att investera i en katt :)
smekre: Har nu kontaktat vemtilationsfirma som har bytt ut alla tre relän och någon ytterligare komponent. Tyvärr fungerar det fortfarande inte, istället har nu spänningen till både till- och frånluften lagt av. Värmepumpsystemet fungerar fortfarande och det finns spänning till kompressorn som styrs från relät som klickar. Ventilationsfirman säger nu att det nog inte går att laga. Med tanke
Moxmox: Tack så mycket! Vad fint ni har fått det! Vilken tur att jag frågade. Hade precis den frågeställningen kring tilluft. Nu känner jag mig stärkt i min övertygelse att flytta aggregatet närmare och bara ha tilluft under dörr. Tack för att du tittade in och svarade.
BirgitS: [citat] I hallen kan man ha frånluft för att få bättre balans mellan antalet friskluftsventiler och frånluftsfläktar. Det kan bli lite väl blåsigt i badrum och tvättstuga om de ska blåsa ut tillräckligt med luft för att vädra 5 rum.
qvrk: Hej, Har ett FTX-aggregatet Systemair VTR500 i mitt hus och har märkt något märkligt med registrerad temperatur i den. I bilden nedan syns SAT vilket är tilluftens temperatur (vänster skala, röd linje). Men OAT, vilket är uteluftstemperaturen (höger skala, grön linje) beter sig mycket märkligt. Är det någon som sett det innan/har en aning om vad som sker? Den varierar mellan 15°C och
Installation: [citat] Eller så plåtknackar de ner flänsen så du kan trä på en bit 125 kanal och avsluta med en sån fin ventilram i ditt nya tak.
Installation: [citat] har du ritningar på systemet. Gärna med en beskrivning. Så kan jag slänga ett öga på det. För så där kan du ju inte ha det. Pm:a om du inte vill sprida det vind för våg
Davidbagare: Hej, Jag har renoverat köket och behövde då flytta köksfläkten, som var en frånluftsfläkt. Detta resulterade i att vi nu har en kolfilterfläkt istället för frånluft pga besvärligt att dra om den gamla ventilationen till köksfläkten på krypvinden. Och nu har vi ju då ingen frånluft i köket. Hålet i taket från gamla fläkten, som ledde till skorstenen är igensatt för
olotor: En ny motor kostar ca 2 300 kr. På forumet har jag sett trådar om att byta lager på fläktarna. Det här är rotormotorn. Men det kanske är på ungefär samma sätt. Jag har beställt en ny motor. Kommer att testa att byta lager på den gamla.
Kurtivan: [citat] Baserade det bara på min egen erfarenhet med ungefär samma förutsättningar, en värmepump istället för oljepanna i pannrummet och borttagen ventil ut. Pga av att det blev mycket kallare där så fick vi sätta in ett element i det gamla pannrummet där pumpen står.
Forskande Fukttekniker: [citat] Vid installation av undertrycksfläkt brukar man samtidigt installera en krypgrundsavfuktare. Dessa kan installeras att samarbeta med varandra på sås sätt att våtluften från avfuktaren evakueras ut genom undertrycksfläkten. Förr hade man två olika utblås för enheterna. Då behövde båda enheternas fläktar vara igång dygnet runt. Med dagens fina lösning kan avfuktarens fläkt
Xole: [citat] Hmm oklart. Själva köksfläkten är helt ny då köket renoverades för någon månad sedan (Ikeafläkt). Får kolla upp det.
petrho: Har en gammal byggnad som består av 5 "rum" på ca 30m2 styck. Jag undrar hur jag skall göra med ventilationen. Har funderat enligt ritning (har redan satt in det i ett utrymme (det högra) och har således kanalmotorn på plats. Hur blir det med den längst bort - kan man justera in mha takventilerna? Tacksam för råd!
BirgitS: Det kan väl vara bra att fråga vad de menar med rengöring eftersom det inte ser rent ut och varför värdet för stora badrummet saknas.