5 657 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Lite funderingar kring Nytt ftx-aggregat, acetec A110t
Sida 1 av 3
Installerade precis ett nytt aggregat i vårt befintliga ftx-system som installerades då huset byggdes på 80-talet.
Firmorna som lämnade offert på byte av aggregat kom med orimliga offerter. Ena firman (stor och välkänd) tog 40 000 före rot för installation plus aggregat. De menade att det tog två anställda två fulla dagar för installationen. Jag var högst tveksam även om jag inte visste säkert.
En annan firma lämnade pris på aggregatet på 49 000 plus 10 000:- i installationsmatrial. Därutöver 8 timmars arbete a 1400:- per timme vilket var klart billigast av alla. Problemet var dock att aggregatet kostade 21000:- på nätet så 49000 kändes oseriöst.
Det resulterade i att jag tänkte att jag får försöka själv även om jag inte är så insatt i FTX. Men efter lite googlande och snack med försäljaren av aggregatet bytte jag det idag. Det tog ungefär tre timmar att göra det själv. En timme för att ta bort det gamla med lite popnitar och isolering mm och ca 2 timmar för att få det det nya och dra nya slangar då kopplingarna satt helt annorlunda jämfört med tidigare aggregat.
Aggregatet blev ett Acetec A110T G4. Så här i efterhand kanske jag skulle gått på något annat då jag tycker gränssnittet och avsaknad av wifi och en logisk app saknas helt. Men å andra sidan kanske sällan man har nytta av det. Acetec lovordades från flera så därav valet. Östberg Heru känns så här efteråt som ett bra val annars.
Nu undrar jag dock hur jag bäst justerar in allt. Har ett riktigt gammalt diagram över flöden och dessa justerades förra året mot det gamla aggregatet. Men med det nya så känns det redan på 40/50 procent att det blåser på betydligt mer.
jag kan ju ställa ner styrkan på aggregatet men frågan är om alla ventiler på frånluft och tilluft också behöver justeras.
Har någon tips på en seriös firma runt stockholm som justerar och som inte överdriver tidsåtgång och debiterar 1500:- eller mer per timme?
Firmorna som lämnade offert på byte av aggregat kom med orimliga offerter. Ena firman (stor och välkänd) tog 40 000 före rot för installation plus aggregat. De menade att det tog två anställda två fulla dagar för installationen. Jag var högst tveksam även om jag inte visste säkert.
En annan firma lämnade pris på aggregatet på 49 000 plus 10 000:- i installationsmatrial. Därutöver 8 timmars arbete a 1400:- per timme vilket var klart billigast av alla. Problemet var dock att aggregatet kostade 21000:- på nätet så 49000 kändes oseriöst.
Det resulterade i att jag tänkte att jag får försöka själv även om jag inte är så insatt i FTX. Men efter lite googlande och snack med försäljaren av aggregatet bytte jag det idag. Det tog ungefär tre timmar att göra det själv. En timme för att ta bort det gamla med lite popnitar och isolering mm och ca 2 timmar för att få det det nya och dra nya slangar då kopplingarna satt helt annorlunda jämfört med tidigare aggregat.
Aggregatet blev ett Acetec A110T G4. Så här i efterhand kanske jag skulle gått på något annat då jag tycker gränssnittet och avsaknad av wifi och en logisk app saknas helt. Men å andra sidan kanske sällan man har nytta av det. Acetec lovordades från flera så därav valet. Östberg Heru känns så här efteråt som ett bra val annars.
Nu undrar jag dock hur jag bäst justerar in allt. Har ett riktigt gammalt diagram över flöden och dessa justerades förra året mot det gamla aggregatet. Men med det nya så känns det redan på 40/50 procent att det blåser på betydligt mer.
jag kan ju ställa ner styrkan på aggregatet men frågan är om alla ventiler på frånluft och tilluft också behöver justeras.
Har någon tips på en seriös firma runt stockholm som justerar och som inte överdriver tidsåtgång och debiterar 1500:- eller mer per timme?
Vilken otur med firmor men kul att du gjorde det själv!!
Jag betalade 41000kr för ett Heru 100 S EC i oktober förra året. Aggregat, installation, injustering, material och rengöring av kanaler, hus och allt från 1984.
Soliduct tror jag hyr ut utrustning så du kan justera in aggregatet själv. Stosarna ska du väl inte behöva röra om det är så nyligen injusterat men fläkthastigheten. Mitt aggregat är faktiskt bra justerat men jag tänkte ändå göra om det för det är inte dyrt att hyra utrustningen.
Jag betalade 41000kr för ett Heru 100 S EC i oktober förra året. Aggregat, installation, injustering, material och rengöring av kanaler, hus och allt från 1984.
Soliduct tror jag hyr ut utrustning så du kan justera in aggregatet själv. Stosarna ska du väl inte behöva röra om det är så nyligen injusterat men fläkthastigheten. Mitt aggregat är faktiskt bra justerat men jag tänkte ändå göra om det för det är inte dyrt att hyra utrustningen.
R Runnis skrev:Vilken otur med firmor men kul att du gjorde det själv!!
det var ju ett mer normalt pris för byte. Hade jag fått en liknande offert hade jag tagit den direkt. Men ca 40 000 för något jag själv gjorde på tre timmar känns på gränsen till olagligt. Lider med alla som accepterar en sådan offert i tron att det är normalt. Folk som inte har en skruvdragare eller själv kan uppskatta vad saker kostar.R Runnis skrev:Vilken otur med firmor men kul att du gjorde det själv!!
är du fö nöjd med Heru? Ångrar lite att jag inte valde samma då gränssnittet och avsaknad av Wi-Fi på Acetec är sådär.
Brummar herut lite varje gång växlaren roterar också? Acetecet brummar till lite varje gång.
Det tar tid att få till en korrekt installation. Med spirodetaljer som en seriös firma använder och inte slangar, kostar ju lite mer och för att minimera onödiga tryckfall och massa oljud som följd. Kanalerna ska isoleras efter konstens alla regler för dels behålla värmen samt minimera risken för kondens på vinden. Så deras tid börjar ju innan dom anländer till dig och avslutas inte när dom lämnar fastigheten. Aggregat ska köpas in, material likaså. Injustering och rensning på det, protokollskrinvning och avsluta jobbet efteråt med deponi osv.
Sen vill ju gärna firman ha några kronor på plus i slutändan också.
Många lokala firmor kan inte matcha priset på internet heller. Sen garantin när något händer och du får göra allt själv och inte bara kan ringa firman.
Många lokala firmor kan inte matcha priset på internet heller. Sen garantin när något händer och du får göra allt själv och inte bara kan ringa firman.
Fast nu är det ju inte särskilt många meter att isolera efter konstens alla regler då det redan sitter dämpare på tilluft och alla kanaler är rengjorda tidigare så det ingick inte i offerterna.A Askius skrev:Det tar tid att få till en korrekt installation. Med spirodetaljer som en seriös firma använder och inte slangar, kostar ju lite mer och för att minimera onödiga tryckfall och massa oljud som följd. Kanalerna ska isoleras efter konstens alla regler för dels behålla värmen samt minimera risken för kondens på vinden. Så deras tid börjar ju innan dom anländer till dig och avslutas inte när dom lämnar fastigheten. Aggregat ska köpas in, material likaså. Injustering och rensning på det, protokollskrinvning och avsluta jobbet efteråt med deponi osv.
Även om det skulle ta dubbelt så lång tid som det gjorde för mig har jag svårt att se att 40 000:- skulle gå att förklara. Det skulle på 8 timmar betyda 5000:- per timme men det tycker du kanske är rimligt?
I övrigt så är jag helt med på att man lägger på lite på aggregat och matrial. Men om firmorna betalar närmare 49 000:- för ett aggregat som jag köper för 27 000:- så borde dem kanske förhandla lite bättre. Alternativt handla på nätet själva
Håller med om att offerterna var rejält saltade, men att jämföra med din punktinsats om 3 timmar känns ungefär lika snedvridet.
Jag blir lite nyfiken på om man kan få se resultatet på bild?
Gör du ett fackmannamässigt aggregatsbyte på 3h, inklusive resor, platsbesök, förarbete, materialbeställning/mottagning, igångkörning, injustering egenkontroller & städning så kan jag garanterat ordna ett par jobberbjudanden åt dig i Stockholmsområdet!
Utan att veta något om placering och övriga omständigheter skulle jag nog också ha gissat på sådär 20-30h arbetstid - om det tvunget måste göras som fastpris.
Troligen hade ett löpandepris blivit klart billigare i slutändan för ett jobb av denna typ, då det är otroligt många variabler som entreprenören måste ta hänsyn till när den lämnar priset..
Gör du ett fackmannamässigt aggregatsbyte på 3h, inklusive resor, platsbesök, förarbete, materialbeställning/mottagning, igångkörning, injustering egenkontroller & städning så kan jag garanterat ordna ett par jobberbjudanden åt dig i Stockholmsområdet!
Utan att veta något om placering och övriga omständigheter skulle jag nog också ha gissat på sådär 20-30h arbetstid - om det tvunget måste göras som fastpris.
Troligen hade ett löpandepris blivit klart billigare i slutändan för ett jobb av denna typ, då det är otroligt många variabler som entreprenören måste ta hänsyn till när den lämnar priset..
Fast pris var det firmorna som ville använda sig av.L LAnsgar skrev:Håller med om att offerterna var rejält saltade, men att jämföra med din punktinsats om 3 timmar känns ungefär lika snedvridet.
Självklart ingår inte alla delar såsom platsbesök, inköp på olika varuhus osv eftersom jag tex inte behöver besöka platsen själv. Förarbeten vet jag inte vad det skulle bestå av och det tog mindre än en timme för mig att ta bort det befintliga rexovent ink isolering och ta ut det. Lägg på en timme för tippen. Sedan tog det ca två timmar att koppla på det nya och starta upp det.
Justering mm är inte inräknat där.
dock skall sägas att firmorna som lämnat offert inte heller gjorde platsbesök innan utan enbart tittade på bilderna på förrådet.
och även om jag räknar med dubbla eller tredubbla tiden så är jag inte nära den tid de offererade. I kombination med att timlönen de specar verkar vara från 1200:- och uppåt.
Och i de tre timmarna ingår inte justering som jag skriver ovan så jag förstår att det tar mer tid om det skall ingå. Och jag hade vart okej även med 20 timmars arbetskostnad om det hade vart rimliga timlöner såsom 5-600 plus moms vilket jag trodde var kutym.
Min poäng var egentligen att jag tror marknaden med det tryck som nu är medför att det är enkelt att ta rejält med betalt för liknande tjänster. Särskilt i storstäder där referenser är ovanligt och folk generellt inte gör så mycket själv som på landsbygden eventuellt.
Bild kan du få framöver men det är enbart ett aggregat på golvet med isolerade och mjuka flexslangar till respektive kanal så inget märkvärdigt. Ingen av de firmor som räknade på jobbet skulle dra fasta rör heller så det ser nog ut ganska likt som om någon annan skulle gjort det. Går liksom inte att dra slangarna på så många sätt utifrån storleken på utrymmet.
Hade alla dragningar vart fasta rör så hade det nog tagit ett antal timmar till såklart.
Jag nöjde mig med att poppnita alla Manchetter och fasta kopplingar men mellan aggregat och befintligt system har jag använt mjuka slangar på rekommendation av företaget som sålde aggregatet.
Allt beror på vad som ingår i offerten.L LAnsgar skrev:Håller med om att offerterna var rejält saltade, men att jämföra med din punktinsats om 3 timmar känns ungefär lika snedvridet.
Ska det städas av firman osv.
Jag har alldeles nyss fått installerat nytt aggregat. Bytt ut en RDKB mot vindsplacerat aggregat.
Nu fixade jag aggregatet upp på kallvinden själv, rev bort gamla spirorör i kök och avluften som gick ut på taket och demonterade uteluften.
Ny uteluft, avluft, ny takkåpa, nya dragningar av till- och frånluft och en del borrande i väggar och tak tog 4,5t för de två som gjorde jobbet.
Först hade firman ett fastprisavtal på 13.000kr för arbetet men han reviderade det till att fakturera 9t.
Jag stod för rivning och borttagning av det gamla som skulle kasseras.
Att jag själv kunde få ett aggregat billigare till bruttopris än firman klarade av att köpa in netto är bedrövligt.
Grossisterna måste vara sjuka i huvudet. En firma som lämnar in en offert till en kund som har googlat blir ju ansedd som oseriös då hårdvaran får ett rövarpris.
Lät ju väldigt rimligt i förhållande till mängden saker som skulle göras låter det som.A Antemoo skrev:Allt beror på vad som ingår i offerten.
Ska det städas av firman osv.
Jag har alldeles nyss fått installerat nytt aggregat. Bytt ut en RDKB mot vindsplacerat aggregat.
Nu fixade jag aggregatet upp på kallvinden själv, rev bort gamla spirorör i kök och avluften som gick ut på taket och demonterade uteluften.
Ny uteluft, avluft, ny takkåpa, nya dragningar av till- och frånluft och en del borrande i väggar och tak tog 4,5t för de två som gjorde jobbet.
Först hade firman ett fastprisavtal på 13.000kr för arbetet men han reviderade det till att fakturera 9t.
Jag stod för rivning och borttagning av det gamla som skulle kasseras.
Att jag själv kunde få ett aggregat billigare till bruttopris än firman klarade av att köpa in netto är bedrövligt.
Grossisterna måste vara sjuka i huvudet. En firma som lämnar in en offert till en kund som har googlat blir ju ansedd som oseriös då hårdvaran får ett rövarpris.
I vårt fall skulle enbart aggregatet ner från övervåningen och ett nytt kopplas in på befintligt system. Inte i närheten av de moment du hade. Och ändå en offert på 40 000:- i arbetskostnad.
Roterar värmeväxlaren långsamt eller stannar och startar den om vartannat i Heru? Har märkt att det brummar till varje gång den startar i vårt aggregat och istället för att gå långsamt vid behov så kör den start och stopp.R Runnis skrev:Vilken otur med firmor men kul att du gjorde det själv!!
Precis min åsikt.T Tokv41 skrev:
Visst måste man ta betalt för att kunna överleva, men det måste väl finnas några gränser
Ja, absolut.T Tokv41 skrev:
Det känns som att dom kör med "Friskt vågat, hälften vunnet" eller "Går det så går det".
Jag jobbar själv inom en bransch som kan ha helt galna priser och fruktansvärd ineffektivitet och byråkrati.
Jag känner till exempel där man har 94% rabatt på en del listpriser och kunden blir debiterad listpris +17% påslag.
Det fungerar då kunden tjänar några miljarder varje kvartal (Q2 så var det 18 miljarder USD).
Men en privatkund som bara googlar lite snabbt lär ju knappast acceptera några sådana priser då man i tillägg fläskar på med en enorm arbetskostnad.
Jag tror att firmorna har mer än nog att göra och således skiter firmorna i om dom får detta "lilla" jobb, eller inte, hos en privatperson som vill ha några nya spirorör i huset och ett litet FTX-aggregat.
tror också så. Och det är ju inte olagligt men på gränsen till ocker kan jag tycka. Men visst, tackar 7/10 ja så räcker det nog långt såsom marknaden ser ut nu. Min poäng är mest att man ganska enkelt kan spara 20-40 000 på några timmars arbete om man bara tar reda på hur det skall kopplas.A Antemoo skrev:Ja, absolut.
Det känns som att dom kör med "Friskt vågat, hälften vunnet" eller "Går det så går det".
Jag jobbar själv inom en bransch som kan ha helt galna priser och fruktansvärd ineffektivitet och byråkrati.
Jag känner till exempel där man har 94% rabatt på en del listpriser och kunden blir debiterad listpris +17% påslag.
Det fungerar då kunden tjänar några miljarder varje kvartal (Q2 så var det 18 miljarder USD).
Men en privatkund som bara googlar lite snabbt lär ju knappast acceptera några sådana priser då man i tillägg fläskar på med en enorm arbetskostnad.
Jag tror att firmorna har mer än nog att göra och således skiter firmorna i om dom får detta "lilla" jobb, eller inte, hos en privatperson som vill ha några nya spirorör i huset och ett litet FTX-aggregat.
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
det är ju inte helt omöjligt att de överprisade för att de inte ville ha jobbet? Inte helt ovanligt. Sen kan man tycka vad man vill om det.T Tokv41 skrev:Installerade precis ett nytt aggregat i vårt befintliga ftx-system som installerades då huset byggdes på 80-talet.