Jag har ett vedeldat hus med Nibe Vedex 3000 och 1500L i ackumulering, expansionskärlet på 200 L.
I förrgår körde jag två fulla pannor och igår gjorde jag likadant.
Idag när jag kom ner var det blött vid expansionskärlet och trycket har förmodligen blivit för högt i systemet. Eller?
Vid två lika eldningar och expansionskärlet löser den ena gången. Varför.
Vidarebefordrar en bild.
I förrgår körde jag två fulla pannor och igår gjorde jag likadant.
Idag när jag kom ner var det blött vid expansionskärlet och trycket har förmodligen blivit för högt i systemet. Eller?
Vid två lika eldningar och expansionskärlet löser den ena gången. Varför.
Vidarebefordrar en bild.
Högst sannolikt på grund av för lite luft i expansionskärlet. Kontrollera det, jag nämnde det i en av dina andra trådar. Du bör kanske hålla ihop dina frågor om din värmeanläggning.
Tjena Herr Besserwisser.D Daniel 109 skrev:
Ber om ursäkt att jag inte kunde se in i framtiden när jag ställde dem tidigare frågorna.
Det kan inte jag heller. Vad har det med saken att göra? Jag menar inte att alla frågor ska hållas samman i tiden, utan i tråden.
Släpper expansionskärlet ut vatten är det felmonterat herr besservisser.
Det ska anslutas till panntoppen så att det släpper ut ånga ifall pannan kokar. Elementärt.
Det ska anslutas till panntoppen så att det släpper ut ånga ifall pannan kokar. Elementärt.
Nej, det är ett slutet kärl. Det brukar rekommenderas att monteras mot botten på pannan. Oavsett vilket så kommer säkerhetsventilen att släppa ut vatten om trycket blir för högt på grund av bristande expansionsvolym. Även ett öppet kärl anslutet på toppen av pannan släpper ut vatten när systemet värms upp efter en påfyllning.
Troligtvis dåligt med luft i kärlet, vattnet ökar i volym rätt bra när det blir HETT, så håll koll på manometrarna när du eldar,behövs inte mycket för att öppna säken, inte säkert att manometrarna är OK , dom har en förmåga att fallera, visa fel eller inget allsJ johoda skrev:
Trycket i exp. Kärlet är det som kallas förtryck? Hur mycket skall det vara på?J jonaserik skrev:
De brukar levereras med 0,5bar. Det funkar i allmänhet bra. Men det är inte fel att basera förtrycket på systemets höjd. Höjden mellan expansionskärlet och den högsta radiatorn är ett lämpligt tryck. Så om systemhöjden är mer än 5m bör man ha högre tryck är 0,5bar. Många rekommenderar ytterligare 0,2bar.
Några saker som ni kanske redan diskuterat?:
Är det verkligen 200liter i det där expansionskärlet? Tycker det ser litet ut
200 liter är väl också lite litet för systemet med 1500liter ack plus lite radiatorer mm?
Ibland kan gummiblåsan klibba fast i kärlet och då fungerar inte utjämningen som den ska, har hänt mig.
Nu ser det ju ut att ha varit i drift ett tag så det kanske inte är troligt
MVH
Är det verkligen 200liter i det där expansionskärlet? Tycker det ser litet ut
200 liter är väl också lite litet för systemet med 1500liter ack plus lite radiatorer mm?
Ibland kan gummiblåsan klibba fast i kärlet och då fungerar inte utjämningen som den ska, har hänt mig.
Nu ser det ju ut att ha varit i drift ett tag så det kanske inte är troligt
MVH
Man brukar säga 10% för ett slutet kärl. Så 200l är lagom för ett system med 1500l tank.
Jag var och köpte en däcktrycksmätare idag och jag hade bara 0.25 bar i kärlet. Kan man fylla på med luft?J jonaserik skrev: