Medlem
· Stockholm
· 61 inlägg
Vi har flyttat in i ett hus där pelletseldning värmer upp radiatorvattnet och tappvattnet (med stöd av elpatron) och vi är totala nybörjare på detta.
Det droppar nu vatten från en slang som går från ovansidan av en beredare/ackumulatortank (?) och leds till en hink på golvet. Det droppar inte konstant, men när drifttemperaturen i pelletssystemet är ca 75 grader eller högre (vilket den är i varje uppvärmningscykel). Då har också manometern som sitter över expansionskärlet en bit bort stigit över 1,5 bar. Vet inte om detta hänger ihop eller är det olika system? (När drifttemperaturen är några grader lägre och manometern visar 1,4 droppar det inget vatten). Upplever att droppandet sker även flera timmar efter senaste varmvattentappningen.
Har förstått att det i vissa fall kan vara helt i sin ordning att det kommer vatten från vissa ställen i liknande system, men vet inte om det är så i vårt fall? Vi tycker att det känns mycket med två halvfulla hinkar på två dygn..
Vi är som sagt noviser inom området och tar gärna emot tankar och tips.
Det droppar nu vatten från en slang som går från ovansidan av en beredare/ackumulatortank (?) och leds till en hink på golvet. Det droppar inte konstant, men när drifttemperaturen i pelletssystemet är ca 75 grader eller högre (vilket den är i varje uppvärmningscykel). Då har också manometern som sitter över expansionskärlet en bit bort stigit över 1,5 bar. Vet inte om detta hänger ihop eller är det olika system? (När drifttemperaturen är några grader lägre och manometern visar 1,4 droppar det inget vatten). Upplever att droppandet sker även flera timmar efter senaste varmvattentappningen.
Har förstått att det i vissa fall kan vara helt i sin ordning att det kommer vatten från vissa ställen i liknande system, men vet inte om det är så i vårt fall? Vi tycker att det känns mycket med två halvfulla hinkar på två dygn..
Vi är som sagt noviser inom området och tar gärna emot tankar och tips.
Övertryck, har så med fast jag eldar med ved. Se till att fyll på pannan med vatten emellanåt.
Medlem
· Stockholm
· 61 inlägg
Om det är övertryck och "överskottsvattnet" droppar ut och jag inte tillför något nytt vatten, borde då inte droppandet avta vid efterföljande uppvärmningssessioner?
Jo, man tycker det.. Du har inte någon övertrycksventil som läcker då?T tappvattenledning skrev:
Kan vara så att systemet fylls på automatiskt genom en läckande ventil.
Tycker att du ringer och konsulterar med en röris.
Medlem
· Stockholm
· 61 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 61 inlägg
Det blir väl till att göra så. Hoppas det finns någon enkel lösning som att byta ventil...
P Putte 9497 skrev:
Varför måste man fylla på pannan emellanåt om det är ett slutet system?P Putte 9497 skrev:
Om man fyller systemet med kallt vatten så kommer det läcka ut lite vatten när trycket i systemet når säkerhetsventilens öppningstryck, när trycket sjunker stänger ventilen.
Säkerhetsventilen kommer inte att öppna igen förrän temperaturen på vattnet är högre än sist eller om det har fyllts på vatten.
Kan du ta en ny bild ovanpå strömsnäspannan, då 90-180° mot den du tagit? Så att man ser andra sidan av där slangen sitter fast.
Om det är säkerhetsventilen för tappvarmvattnet så finns det knappt något att göra åt, finns två alternativ antingen en tryckutjämningstank (på varmvattnet) eller tryckreduceringsventil på inkommande kallvatten till varmvattenberedaren (innan säkerhetsventilen).
Om det är säkerhetsventilen för tappvarmvattnet så finns det knappt något att göra åt, finns två alternativ antingen en tryckutjämningstank (på varmvattnet) eller tryckreduceringsventil på inkommande kallvatten till varmvattenberedaren (innan säkerhetsventilen).
Om systemet läcker vatten är det något fel någonstans. Om någon ventil i systemet läcker försvinner det vatten ur pannan och då måste man fylla på systemet så inte pannan torrkokar. Det var det svaret jag fick av min röris när jag frågade varför det kommer vatten från skvaller röret. Visst kan man byta alla ventiler var femte år för att de läcker men blir nog billigare att fylla på vatten. Jag fyller på mitt system en gång i halvåret kanske och det som blir för mycket rinner självklart ut av sig självtDemmpa skrev:
Varför måste man fylla på pannan emellanåt om det är ett slutet system?
Om man fyller systemet med kallt vatten så kommer det läcka ut lite vatten när trycket i systemet når säkerhetsventilens öppningstryck, när trycket sjunker stänger ventilen.
Säkerhetsventilen kommer inte att öppna igen förrän temperaturen på vattnet är högre än sist eller om det har fyllts på vatten.
Men övertrycksventilen ska öppna vid ett övertryck och stänga när trycket sjunker och droppar det vatten även efter det att trycket sjunkit borde ventilen fastnat i öppet läge. Nästa gång man eldar läcker borde det läcka redan vid ett lägre tryck. Jag hade en övertrycksventil ovan expansionskärlet som läckte så fort man elda pannan och den kom upp i lite tryck. Röris bytte den och nu läcker den inte.
En pellets panna borde väll fungera så att den eldar automatiskt när pannan kommer ner i en viss temperatur ungefär som ett oljeaggregat. En vedpanna får man elda när ens egen temperatur kommer till en kritisk nivå.
En pellets panna borde väll fungera så att den eldar automatiskt när pannan kommer ner i en viss temperatur ungefär som ett oljeaggregat. En vedpanna får man elda när ens egen temperatur kommer till en kritisk nivå.
pelletsbrännare styrs normalt sett som du beskriver det av en drifttermostat.P Putte 9497 skrev:Men övertrycksventilen ska öppna vid ett övertryck och stänga när trycket sjunker och droppar det vatten även efter det att trycket sjunkit borde ventilen fastnat i öppet läge. Nästa gång man eldar läcker borde det läcka redan vid ett lägre tryck. Jag hade en övertrycksventil ovan expansionskärlet som läckte så fort man elda pannan och den kom upp i lite tryck. Röris bytte den och nu läcker den inte.
Ja det kan lägga sig skräp på tätningsytan i en SÄV som gör att den antingen läcker konstant eller läcker lite när tycket ökar när man eldar, men den tryckökning minskar gång efter gång samtidigt som systemtrycket minskar.
Skräpet kan försvinna om man fyller systemet till (nära) maxtryck för att manuellt öppna och stänga SÄVen själv flera/många gånger, om inte det hjälper så är det byte som gäller.
Skräpet kan försvinna om man fyller systemet till (nära) maxtryck för att manuellt öppna och stänga SÄVen själv flera/många gånger, om inte det hjälper så är det byte som gäller.
Medlem
· Stockholm
· 61 inlägg
Javisst, såhär ser det ut från andra hållet.
Det jag tycker är konstigt om det är tappvattnet är att det verkar läcka ut vatten även om vi inte förbrukat varmvatten de senaste timmarna. Om inget nytt vatten behöver värmas upp borde det väl inte ske någon föräbdring i volym/tryck och därmed inte droppa något. Eller tänker jag fel?
Det jag tycker är konstigt om det är tappvattnet är att det verkar läcka ut vatten även om vi inte förbrukat varmvatten de senaste timmarna. Om inget nytt vatten behöver värmas upp borde det väl inte ske någon föräbdring i volym/tryck och därmed inte droppa något. Eller tänker jag fel?
Demmpa skrev:
Kan du ta en ny bild ovanpå strömsnäspannan, då 90-180° mot den du tagit? Så att man ser andra sidan av där slangen sitter fast.