Jag har en murad skorsten med 9 rökkanaler där jag vill nyttja en av dessa till nyinstallation av en braskamin. Vad finns för krav på sotningsåtkomst i skorstenen? Den rökgången jag tänkt använda går hela vägen ner i källaren där det sitter en lucka. Kan jag låta nersticket i källaren vara och då anvädna den luckan till sotning/sugning underifrån så att säga.

Finns det luckor till alla pipor eller bara för den du vill använda, sitter det en lucka för den pipan så är det en sotlucka, all sot hamnar då i källaren och kan tagas ut där. I tanka på att det är en ny installation på en pipa så måste sotaren besikta och provtrycka pipan. Eftersom det är något nytt som kommer till i eldstad så kanske du måste ha bygglov med

Det är snarare ett spjäll på den rökgången jag vill använda. Jag tror det har varit imkanal från tvättstugan i källaren. Den finns andra kanaler som har sotlucka i källaren men de är på fel sida om skorstenen. Måste det dit en riktig sotlucka istället för vridspjället då måntro...?

Om sotaren godkänner förändring av imkanal till rökknal, vilken typ av kamin ska ni ha, det finns dom som ansluts med rör på topp av kaminen, där går att ha en sotlucka, samt att kanalen ska fyllas och tätas mot hela den nedre delen, Så det första ni ska göra är att kontakta sotaren för besiktning innan ytterligare tänk

• Gilla
mape366
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.