Jag ska låta (en smed) tillverka en glaslucka till öppenspis, och han råder mig att dela upp luckan i två delar (dvs. en spröjs i mitten, så att det isf skulle blir två smalare glasskivor. Detta pga. att stora glas lättare skulle kunna spricka. Glaset blir 48x60 cm i en enda stor lucka. Keramiskt glas, 4 mm.
Öppenspisen är ganska djup, så vedhögen hamnar drygt 25 cm från glaset.
Är det någon här som har erfarenhet av liknande konstruktioner och kan berätta hur det fungerat? Håller glaset, eller är det ändå bäst att dela upp i mindre ytor?