Jag flyttade till ett hus i södra sverige med pelletseldning i december 2018. Mitt i vintern fick jag tag på pallar så jag klarade vintern för 2300kr, fick höra av gamla pelletseldare att en pall ska kosta 1700kr så jag bestämde mig för att vänta in en sänkning till det priset.

Under 2019 har vi vid tre tillfällen haft möjlighet att köpa pellets billigt från stora "byggvaru" kedjor.

I maj sålde Jem& Fix säckar för 39.99kr/2080 per pall. Hoppade inte på detta erbjudandet för jag hade blivit intalad att priset skulle sjunka mer.

I en helg i September(tror jag) kunde man från Jula få tillbaka 10% av summan man handlat för om man tog räntefri avbetalning, betalade av på 10 månader och handlade för minst 10,000kr. Man fick även bonus motsvaranade 6% av köpesumman. Så om man redan skulle spendera pengar hos Jula och då kunde nyttja bonuspoängen hamnde en pall på ungefär 2150kr.

Under mellandagarna sålde Bauhaus en pall för lite över 2000kr

Jag gav 13420kr för dom sex pallarna jag använder under ett år, hade bara behövt kostat 12480kr om jag inte lyssnat på gubbarna som eldat med pellets i 15år. En av dom "förlorade" 7000kr för att han skulle vänta in en sänkning och istället fick handla när säckarna gick upp till 47kr/st. Han förbrukar runt 11 pallar om året.

Jag jobbar 5min från jula, byggmax och Jem&Fix så jag körde hel pallarna på ett släp efter jobbet och hemkörningen kostade kanske 150kr i bensinpengar
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Jag flyttade till ett hus i södra sverige med pelletseldning i december 2018. Mitt i vintern fick jag tag på pallar så jag klarade vintern för 2300kr, fick höra av gamla pelletseldare att en pall ska kosta 1700kr så jag bestämde mig för att vänta in en sänkning till det priset.

Under 2019 har vi vid tre tillfällen haft möjlighet att köpa pellets billigt från stora "byggvaru" kedjor.

I maj sålde Jem& Fix säckar för 39.99kr/2080 per pall. Hoppade inte på detta erbjudandet för jag hade blivit intalad att priset skulle sjunka mer.

I en helg i September(tror jag) kunde man från Jula få tillbaka 10% av summan man handlat för om man tog räntefri avbetalning, betalade av på 10 månader och handlade för minst 10,000kr. Man fick även bonus motsvaranade 6% av köpesumman. Så om man redan skulle spendera pengar hos Jula och då kunde nyttja bonuspoängen hamnde en pall på ungefär 2150kr.

Under mellandagarna sålde Bauhaus en pall för lite över 2000kr

Jag gav 13420kr för dom sex pallarna jag använder under ett år, hade bara behövt kostat 12480kr om jag inte lyssnat på gubbarna som eldat med pellets i 15år. En av dom "förlorade" 7000kr för att han skulle vänta in en sänkning och istället fick handla när säckarna gick upp till 47kr/st. Han förbrukar runt 11 pallar om året.

Jag jobbar 5min från jula, byggmax och Jem&Fix så jag körde hel pallarna på ett släp efter jobbet och hemkörningen kostade kanske 150kr i bensinpengar
Detta fungerar om man vet att det finns hela tiden....... Handlat så jag också men förra säsongen tog det tvärslut överallt i typ februari..... Lite lagom roligt om man inte kan elda nåt annat. Var ett väldigt jagande för att få nå pallar...... Den här säsongen vågade jag inte chansa..
 
Jag värmer med pelletskamin = 2 pallar/år och ser att ni härinne fått bra mycket bättre pris. Idag kostar min pellets 5.000/år. Hushållsel inkl golvvärme badrum & bastu varannan dag går på 9.000 kwh/året. Tillkommer sotning 1.000/år.

Jag tänker ev installera LLVP för bruk då jag inte är hemma och inte kan fylla kaminen dvs för att undvika att huset blir utkylt. Hur kan man beräkna om man istället bara skulle köra på LLVP? Och kommet pelletspriserna fortsätta raka i höjden? Då jag byggde låg priset på ca 1.600/pall.
 
B boohoo skrev:
lika lång tid för pannan att värmas upp som när man kör med betydligt mindre matning
B boohoo skrev:
det gått åt bra mycket mer pellets
Min hjärna låste sig lite!
Det blir lika varmt med mindre, men det går åt mer?
 
Pannan tar lika lång tid att bli varm oavsett om jag ställer matningen på hög eller lite lägre. Dvs det går åt mer pellets med mer matning under drift, men pannan kan inte tillgodogöra sig den högre effekten utan den går rakt ut i murstocken.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Har snart bott i ett hus med pelletsuppvärmning i 2 år. Gammal kombinerad olje/vedpanna som är konverterad till pellets. 100kvm boa 100kvm källare. Tror det går ca 10 pallar pellets om året. Priset har ju dock rört på sig rätt bra bara under den korta tiden jag har använt pellets.

Tror min första beställning låg på 2600kr/pall och nu är vi uppe i 2950kr/pall.

Blir nog att byta till berg eller luft/vatten den dagen det är dags att byta ut systemet. Tanken har dock varit lockande att byta till en modern pelletspanna och se hur mycket mindre pellets det skulle gå åt, men man slipper inte dammandet eller hanterande av pellets för det.
Bor själv i ett hus på c:a 200 m2. Använder c:a 5 pallar/år. Nu har jag en kakelugn som eldas flitigt samt solfångare. Den senare är otroligt effektiv från april till oktober och försörjer oss med tappvärmevatten nästan helt denna tid. Vi är tre vuxna som duschar dagligen samt använder varmvatten i kran dessutom. Kan rekommendera solfångare starkt. OBS det är ingen solcellsanläggning! Solfångaren är kopplad till min BioSol-panna (600 liter) medelst en i pannan inbyggd värmeväxlare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.