Hej!

Har en CTC 265B i mitt hus med pelletsbrännare monterad. Ska nu koppla in en elektrisk VVB för att slippa att ha brännaren igång sommartid för att få varmt tappvatten.
Bästa är väl att seriekoppla VVB med pannan nu, bara att jag ställer beredaren på lägre temp än pannan (får då varmvatten även om brännaren stannat). Och på sommaren stänger jag bara av pannan.

vvb.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker jag rätt? :)
 
kulle
Ja det är rätt så , men sen undrar jag om det är så bra att ha kallvatten strömmande genom pannan på sommaren, tror det blir väldigt mycket kondensbildning inne i pannan när man inte eldar.
Men kanske någon annan kan svara på det.
 
Klassiskt pelletsproblem. Att man måste gardera sig för när pelletsbrännaren krånglar.
Skämt åsido. Koppla som du har tänkt, men gör en bypass så att du kan leda kallvattnet direkt till elberedaren i sommardrift, så slipper du kondens och värmeförluster i pannan.
 
lordi skrev:
Klassiskt pelletsproblem. Att man måste gardera sig för när pelletsbrännaren krånglar.
Skämt åsido. Koppla som du har tänkt, men gör en bypass så att du kan leda kallvattnet direkt till elberedaren i sommardrift, så slipper du kondens och värmeförluster i pannan.

Okej tack för svar.
Men tjänar man inte lite på att vattnet i pannan iaf håller ca 20 grader, då får man automatiskt lite varmare vatten till VVB sommartid mot att man tar direkt från hydroforen?
 
kulle
Risken med det är att pannan rostar en hel del och kanske läckage efter några år
Hade du haft ackumulator tank med förrådsberedare som det gick igenom först hade det inte varit nåt problem.
Men som sagt jag är inte helt säker på att det här stämmer
 
Redigerat:
Jag tror jag skulle kopplat som du föreslår i din skiss. Jag skulle alltid kört allt vatten igenom beredaren i pannan eftersom jag tror det är obra att långa perioder lämna stillastående vatten i pannans beredare.
Dessutom får du ju som du säger en viss förvärmning av inkommande kv. Jag tror inte det blir problem med kondens.

Så mycket varmvatten gör du nog inte av med så att hela pannan blir så kall att det börjar kondensera.

Prova, det visar sig ju om det fungerar. Är ju inte hela värden att ändra igen om det skulle behövas.
 
Jag har kopplat som du tänker göra, enda nackdelen som kag märkt är att det inte går att blanda ner varmvatten till kranen tillräkligt kallt(kommer inte ihåg vad den heter, blandningsventil?) så det finns en risk att det för varmt på det varmaste i kranarna.
 
Bezt skrev:
Jag har kopplat som du tänker göra, enda nackdelen som kag märkt är att det inte går att blanda ner varmvatten till kranen tillräkligt kallt(kommer inte ihåg vad den heter, blandningsventil?) så det finns en risk att det för varmt på det varmaste i kranarna.
Det borde inte bli som du beskriver om du kopplat exakt som i trådskaparens skiss.
Däremot blir det nog som du beskriver om du anslutit blandningsventilens kallvattenport på röret EFTER pannans beredare.
 
Det stämmer, kollade ritningen lite dåligt.
Min blandningsventil sitter på pannan och blir då på detta viset, skulle ha en blandningsventil till efter vvb.
 
kulle
Det räcker om du har en på vvb
 
Du får sätta en efter allt eftersom VVB matas med varmt vatten från pannan där kallvatten normalt ansluts. Kan ju vara ide att ta bort all armatur från elberedaren i ett sånt här fall och bara ansluta direkt in/ut.

Och om man inte tar ut riktigt mycket VV är det säkert inga problem att låta det förvärmas lite i den avställda pannan. Kan ju passa att kolla lite in i eldstäderna så att det inte bildats kondensfukt där och i TS fall kanske speciellt i oljedelen där VV-slingan står rakt ovanför den.
 
S
Du kan vara lugn, det blir ingen kondens i pannan. Jag har haft så här i tre år nu.Vattnet går genom en kopparspiral i pannan sedan in i en vanlig billig elektrisk varmvattenberedare från "Feltema". När pannan går så slår elen ifrån av sig självt för vattner är varmt. När pannan står stilla så värmer bara elen. Kanonenkelt å bra.
Kondens....nä. Men stäng skorstensspjället för 17 så det inte drar genom pannan å öppna dragventilen så det vädrar genom själva skorstenen. Förutsätter att man har dragregualtorn efter spjället mot skrostenen vilket jag har.
 
Hej. Lånat tråden lite. Har exakt samma inkoppling. Men märkt att när jag tappat varmvatten och stängt kranarna går det varmvatten bakvägen från blandningsventilen till backväntil/säkerhetsventilen och tillbaka mot pannan en bit. Men bara någon halvmeter på ledningen. Någon som har någon funderingar? 3år gamla esbe prylar
 
Tbtommy Tbtommy skrev:
Hej. Lånat tråden lite. Har exakt samma inkoppling. Men märkt att när jag tappat varmvatten och stängt kranarna går det varmvatten bakvägen från blandningsventilen till backväntil/säkerhetsventilen och tillbaka mot pannan en bit. Men bara någon halvmeter på ledningen. Någon som har någon funderingar? 3år gamla esbe prylar
Är rören som du säger blir varma efter tappning högre placerade än övriga rör/blandningsventil?
Om de är högre placerade så kan det självcirkulera uppåt inne i rören.
Det varma vattnet som finns instängt i rören efter tappning vill uppåt och om rören är så att det varma vattnet kan komma uppå så gör det det.
Det kanske är därför dina kalla rör blir varma efter tappning?
 
R roke skrev:
Är rören som du säger blir varma efter tappning högre placerade än övriga rör/blandningsventil?
Om de är högre placerade så kan det självcirkulera uppåt inne i rören.
Det varma vattnet som finns instängt i rören efter tappning vill uppåt och om rören är så att det varma vattnet kan komma uppå så gör det det.
Det kanske är därför dina kalla rör blir varma efter tappning?
Ja blandningsventil sitter högre än vvb men det ska ju sitta en backventil i ventilpaketet? Men detta kanske bara ska förhindra att varmvatten skall strömma tillbaka till hydrofon tanken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.