13 510 läst ·
35 svar
14k läst
35 svar
Prisutveckling pellets
Sida 1 av 3
Har haft pelletsuppvärmning i 14 år och varit nöjd med det. Dock börjar pelletspriset stiga oroväckande och då undrar man klart över alternativ såsom luft/vatten värmepump. Har försökt hitta prisprognoser för pellets dock utan resultat. Vad skall man tro - behålla pelletssystemet eller byta till värmepump?
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Rimligen borde det stagnera snart för blir det dyrare så kommer de inte få sälja nåt................jag tror man får se det såhär istället att pelletsen tidigare har varit för billig. Då känns det bättre........
Pelletseldning innefattar en del jobb som jag själv gärna tar, men dagens ungdomar och upp till medelåldern vill nog ogärna ta det. Själv tror jag att pellets kommer att väljas bort med fördel för värmepump. Detta efter egen efterforskning. TACK FÖR SVAR.
Har själv en Bio-Solpanna som är kopplad till solfångare. Pannan i sig är jag väldigt nöjd med. Med solfångare i söderläge försörjer vi oss med tappvärmevatten hela sommaren. Pannan har 600 liter systemvatten. Blir det kallt kan pelletsbrännare gå in.
Dock börjar priset på pellets bli för högt, så jag har funderat på värmepump. Men sedan har vi prisutvecklingen på elen...
Dock börjar priset på pellets bli för högt, så jag har funderat på värmepump. Men sedan har vi prisutvecklingen på elen...
Redigerat:
Har snart bott i ett hus med pelletsuppvärmning i 2 år. Gammal kombinerad olje/vedpanna som är konverterad till pellets. 100kvm boa 100kvm källare. Tror det går ca 10 pallar pellets om året. Priset har ju dock rört på sig rätt bra bara under den korta tiden jag har använt pellets.
Tror min första beställning låg på 2600kr/pall och nu är vi uppe i 2950kr/pall.
Blir nog att byta till berg eller luft/vatten den dagen det är dags att byta ut systemet. Tanken har dock varit lockande att byta till en modern pelletspanna och se hur mycket mindre pellets det skulle gå åt, men man slipper inte dammandet eller hanterande av pellets för det.
Blir nog att byta till berg eller luft/vatten den dagen det är dags att byta ut systemet. Tanken har dock varit lockande att byta till en modern pelletspanna och se hur mycket mindre pellets det skulle gå åt, men man slipper inte dammandet eller hanterande av pellets för det.
Om du använder 10 pallar pellets/år, så hoppas jag att du inte behöver bära dem för hand, runt huset, ner i källaren.B boohoo skrev:Har snart bott i ett hus med pelletsuppvärmning i 2 år. Gammal kombinerad olje/vedpanna som är konverterad till pellets. 100kvm boa 100kvm källare. Tror det går ca 10 pallar pellets om året. Priset har ju dock rört på sig rätt bra bara under den korta tiden jag har använt pellets.
Kan du inte bygga ett bulkförråd, så slipper du nästan allt dammet och nästan all hanteringen.
/ Hälsningar, Fredrik
Jag bär för hand
. Ser det som lite vardagsmotion.....
I och med att planen i nuläget (den skiftar några gånger per år) är att gå över till någon form av värmepump i framtiden har jag inte brytt mig om att bygga bulkförråd även om det med råge skulle få plats.
Köper 4 pallar åt gången. Som tur är ligger pannrummet såpass att man kan ställa pallarna bara ett par meter ifrån. Senast tog det ungefär 1 timme att få in 4 pall in i pannrummet.
I och med att planen i nuläget (den skiftar några gånger per år) är att gå över till någon form av värmepump i framtiden har jag inte brytt mig om att bygga bulkförråd även om det med råge skulle få plats.
Köper 4 pallar åt gången. Som tur är ligger pannrummet såpass att man kan ställa pallarna bara ett par meter ifrån. Senast tog det ungefär 1 timme att få in 4 pall in i pannrummet.
Det går ju att få tag i bra begagnade pannor.
Ska man byta till värmepump bör man titta på förväntat elpris några år framåt.
Ska man byta till värmepump bör man titta på förväntat elpris några år framåt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Använder du 10pall om året så måste du ju ha värmen på året runt? Jag har ett hus från 1900 på 300 kvadrat och jag eldar 10pall om året. Jag slår dock av det på sommaren. Har även jag en gammal kombi panna från - 69......Hur är brännaren ställd? Jag har märkt hos oss att har jag brännaren står på medeleffekt så går det åt mer pellets än om jag kör den på hög effekt. Det blåser mest rakt igenom tydligen om det inte blir varmt nog.... Eller nåt liknande.B boohoo skrev:Har snart bott i ett hus med pelletsuppvärmning i 2 år. Gammal kombinerad olje/vedpanna som är konverterad till pellets. 100kvm boa 100kvm källare. Tror det går ca 10 pallar pellets om året. Priset har ju dock rört på sig rätt bra bara under den korta tiden jag har använt pellets.
Pga. kronans dåliga värde tjänar pelletstillverkarna mer på att sälja sin pellets utomlands. Därför brist på pellets och höga priser. De två tidigare vintrarna då det var kallare var det ofta slut på pellets hos återförsäljarna.
Räknar man in sotningsavgiften så blir det inte mycket billigare längre med pellets för en småförbrukare än med elpatron.
Själv har jag installerat luftvärmepump på båda våningsplanen så pelletspannan går bara för källaren, varmvattnet och något sovrum som ibland är stängt. Riktigt billig uppvärmning blir det.
Särskilt mycket tjänar man inte i verkningsgrad genom att byta till en modern panna men det blir mindre jobb.
Har räknat på luftvattenpump men den kommer knappast att tjäna in sin kostnad gentemot 2 luftvärmepumpar + elpatron. Skulle i så fall vara en monobloc luftvattnpump som dockas direkt mot pelletspannan. Det blir billigare.
Räknar man in sotningsavgiften så blir det inte mycket billigare längre med pellets för en småförbrukare än med elpatron.
Själv har jag installerat luftvärmepump på båda våningsplanen så pelletspannan går bara för källaren, varmvattnet och något sovrum som ibland är stängt. Riktigt billig uppvärmning blir det.
Särskilt mycket tjänar man inte i verkningsgrad genom att byta till en modern panna men det blir mindre jobb.
Har räknat på luftvattenpump men den kommer knappast att tjäna in sin kostnad gentemot 2 luftvärmepumpar + elpatron. Skulle i så fall vara en monobloc luftvattnpump som dockas direkt mot pelletspannan. Det blir billigare.
Ligger på västkusten, mao milt klimat. Vinterhalvåret går ca 2 säckar pellets om dagen. Behöver ha på värmen åtminstone 7-8 månader om året men givetvis högre förbrukning nov-mars. Övriga månader går bara på varmvatten. Då går det ca 10-12 säckar/månad.S Stefan1972 skrev:Använder du 10pall om året så måste du ju ha värmen på året runt? Jag har ett hus från 1900 på 300 kvadrat och jag eldar 10pall om året. Jag slår dock av det på sommaren. Har även jag en gammal kombi panna från - 69......Hur är brännaren ställd? Jag har märkt hos oss att har jag brännaren står på medeleffekt så går det åt mer pellets än om jag kör den på hög effekt. Det blåser mest rakt igenom tydligen om det inte blir varmt nog.... Eller nåt liknande.
Jag har laborerat en hel del med brännaren under tiden jag bott här. Har en vad jag anser vara lämplig färg på lågan och det jag kör nu är väl att anse som bästa jag hittat.
Nu är det några månader sen jag beställde men då betalade jag 2375:-/pall, fritt hemkört. Använder ett gammalt garage till förvaring och har sån tur att leverantören ställer pall för pall innanför porten där jag med pallyft flyttar in dom. Fick in 8 pall då.B boohoo skrev:Har snart bott i ett hus med pelletsuppvärmning i 2 år. Gammal kombinerad olje/vedpanna som är konverterad till pellets. 100kvm boa 100kvm källare. Tror det går ca 10 pallar pellets om året. Priset har ju dock rört på sig rätt bra bara under den korta tiden jag har använt pellets.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
fast färgen på lågan säger ju inget om på vilken effekt du kör den på? Min erfarenhet är ju att om jag kör brännaren på tex 10kw så går det mer pellets än om jag kör den på 20kw. För många år sen tog jag hit en firma som skulle justera och de justerade antagligen vad de ansåg var normalt med en modern panna. Den brann jättefint och den pytsade in väldigt lite pellets så man kunde ju förledas och tro att det var bra då. Men den orkade då aldrig värma upp pannan för det är antagligen alldeles för lite yta i pannan och helt fel för applikationen. Allt vad de säger om gamla kombipannor och pelletsbrännare stämmer ju ganska bra då men mycket av de problemen verkar man ju får bort om man brassar på för fullt och då får upp tempen snabbt. Har själv en gammal ctc från -69 och en kmp PX21 . Inte helt optimalt som sagt men det märks stor skillnad på förbrukningen om jag eldar snällare. Låter lite bakvänt men så är det här iallafall.B boohoo skrev:Ligger på västkusten, mao milt klimat. Vinterhalvåret går ca 2 säckar pellets om dagen. Behöver ha på värmen åtminstone 7-8 månader om året men givetvis högre förbrukning nov-mars. Övriga månader går bara på varmvatten. Då går det ca 10-12 säckar/månad.
Jag har laborerat en hel del med brännaren under tiden jag bott här. Har en vad jag anser vara lämplig färg på lågan och det jag kör nu är väl att anse som bästa jag hittat.
Det låter extremt bakvänt. Jag vet en person som mätt ganska seriöst på verkningsgrad på den panntypen. Personen var involverad i utvecklingen av brännaren i fråga, så justeringsmöjligheterna var bättre än för en normalanvändare. Slutsatsen blev den förväntade. Verkningsgraden ökade med minskad effekt. För att sedan minska igen. Pannans förmåga att fånga energin ökar med minskad effekt, men brännarens verkningsgrad går ner när den körs på för låg effekt. Men max effekt ger definitivt inte bäst verkningsgrad i en gammal panna.
Han körde med variabel effekt ner till brytpunkten, där den gick över till on/off styrning.
Han körde med variabel effekt ner till brytpunkten, där den gick över till on/off styrning.