Hej!
Har länge haft en läcka i husets värmesystem (pellets, solfångare och acktank) och fått fylla på vatten någon gång i månaden. När jag rev gipsväggen i pannrummet och tog bort gullfibret runt ackumulatortanken (okänt fabrikat och ca 2kbm) upptäckte jag att tätningen runt manluckan som håller värmeväxlare för tappvatten läcker en smula. Det är gravrost på lucka, stos och bultar, några gick att lossa, andra fick jag ta med vinkelslipen. Bultförbandet som fäster luckan är M10 men hålen är 12mm och brickorna något deformerade. Stosen är 7mm tjock, luckan 5mm och inte helt plan, på några ställen har det bildats utbuktningar på ca 1 mm mellan bulthålen men läckan har uppstått på endast ett ställe. Som packning har använts en ganska mjuk gummipasta. Det ser inte riktigt ut som ett fabriksmontage, kan ju tänkas att någon improviserat lite när solfångarna monterades för ca 10 år sedan.
Först var planen att skära bort den gamla packningen, lägga på sikaflex och byta bultar till M12 men en av de två rörisar jag pratat med hävdar bestämt att jag bör skära ut en packning av 2-3mm gummiduk istället, han kan inte säga vilken typ av gummi. Det enklaste vore att använda biltemas som har både 2 och 6mm och ett temperaturområde som verkar stämma men det finns ingen typangivelse. Den andra rörisen tycker att jag ska använda en pasta men har inget förslag på vilken och kan inte säga om sikaflex är ok.
Frågan är vilken typ av packning ska jag använda särskilt med tanke på att luckan inte är helt plan och att det finns tecken på rörelser?