Har en 10 år gammal kamin från Contura och vi eldar på för fullt nu med rådande elpriser och kyla.
Den går i princip 12 timmar per dygn nu. Häromdagen råkade jag pyrelda lite, då jag slängde in ett par vedbitar och hade lufttillförseln helt stängd.

Dagen efter så började det komma sotflagor runt skorstenen och ner på altanen.
Nu har det fortsatt flyga ut sotflagor även efter flera dagar, och börjar bli lite orolig. Eldar nu med full lufttillförsel.
Är det sot från pyreldningen som lossnar och flyger ut nu? Eller bör jag kontakta sotare för att få detta undersökt?

Eldar med gran, björk, tall. runt 15% fuktighet, tar den dock från vedboden direkt till eldning ingen lagring inomhus innan.
Tänder med tändkuber så inge papper etc.

• Svart skorsten med sotflagor på snötäckt tak mot en bakgrund av tallar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta sotflagor spridda på snötäckt altangolv med synliga fotavtryck, nära en byggnadsvägg.
    Skapa konto
  • Brinnande ved i en Contura kamin med sotflagor synliga på kaminens kant och golv.
    Skapa konto
Kan ju rimligen inte vara från en enda pyreldning.........Allt beror ju på hur det ser ut i pipan. Hur ofta sotas den? Vad är det för slags skorsten?

S Stefan1972 skrev:
Kan ju rimligen inte vara från en enda pyreldning.........Allt beror ju på hur det ser ut i pipan. Hur ofta sotas den? Vad är det för slags skorsten?
Stålrörsskorsten som sotas en gång per år, senast för 9 månader sen.

Fick tag i en sotare som kan komma och titta i övermorgon.

Sotaren konstaterade att det var pga att vi eldar med tall och gran, i kombination med kraftigt drag i skorstenen. Bara att elda på men fortsätta sota årligen

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
P
House of Terror House of Terror skrev:
Sotaren konstaterade att det var pga att vi eldar med tall och gran, i kombination med kraftigt drag i skorstenen. Bara att elda på men fortsätta sota årligen
Nja inte pga barrved... Det är felaktigt.
utan för att draget varit dåligt tidigare..
Och viskning i skorstenen endast skett 1 gång per år...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.