Hej,
Jag har nyligen tagit över vårdnaden av en kakelugn, eller rörspis är det ju faktiskt, men jag får inte upp rökluckan.
I mina försök att lära mig elda i den har det droppat ut tjära ur rökluckan och jag antar att det är det som nu håller den fast.
Är det vanligt att behöva använda mycket våld?
Är det alltid så att de öppnas rakt ut, de sitter inte på gängor eller så?
Jag tänker mig att bräckjärn är nästa steg.