1 980 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Radiatorkretsen stör laddning av tank
Husägare
· Hälsingland
· 11 inlägg
Kan inte på något vis mäta effekten på brännaren men den ger max 18kw.dof skrev:
Vad hade du för rökgastemp då det fungerade normalt då? Låter spontant som att pannan inte tar åt sig effekten ordentligt. Har du någon aning om vad du kör med för effekt på brännaren? Som jämförelse har jag lite drygt 100° ut i skorstenen då brännaren ger ifrån sig 15kw. Då eldar jag iof i en skapligt modern vedpanna , men jag tycker ändå att din temp låter hög.
Min skorsten, murad, är ca 8 meter från panna till topp. I manualen för brännaren står det att då skall rökgaserna vara ca 180 grader när de går in i skorstenen, för att den skall hålla sig varm hela vägen till toppen och bl.a. undvika kondens.
Du skrev tidigare något om att kolla spjäll etc. Jag fick mig till minnes att jag för några år sedan tog bort en plåt inne i pannan som var i vägen för att kunna sota ordentligt över allt. Nu har jag letat reda på den och satt tillbaka. Det gör att jag kan höja matningen på pelletsen och komma upp till 200 grader i rökgaserna.
Vi håller tummarna och hoppas att det var ett av felen samt att justera frammatning på pellets eftersom vi bytt sort.
Återkommer senare när jag vet hur det går. Minus 15 ute samt plus 17 grader i huset nu.
Husägare
· Hälsingland
· 11 inlägg
Ok, det är en gammal dubbelpanna för olja/ved (den var urusel som vedpanna).
Jag antar att du ersatt oljebrännaren med pellets brännaren?
I påfyllningsluckan snett ovanför pellets brännaren så ska det sitta en "baffel" längst i som bromsar rökgaserna. Finns det ingen sån så är det inget bra. Hittar du den så ska den vara helt stängd, det blir ändå en öppen spalt.
Hittar du ingen så får du göra en.
I påfyllningsluckan snett ovanför pellets brännaren så ska det sitta en "baffel" längst i som bromsar rökgaserna. Finns det ingen sån så är det inget bra. Hittar du den så ska den vara helt stängd, det blir ändå en öppen spalt.
Husägare
· Hälsingland
· 11 inlägg
Troligtvis var det den "baffeln" jag tidigare tog bort, i okunskap.L lat skrev:Ok, det är en gammal dubbelpanna för olja/ved (den var urusel som vedpanna).
Nu är panntempen på strax över 60gr och den laddar 76gr in i tanken, plus att den har börjat ackumulera värmen fastän vi skickar ut 46gr till elementen.
Jag får lyfta på hatten och säga tack till er kunskap. Älskar när man finner lösningar genom att dela med sig av tankar och idéer på sådana här forum.
Klicka här för att svara