B
BCAB: Hej, jag har dessvärre inte den modellen ännu. Jag har köpt begagnad, som först skall på service och till hösten sen skall jag installera den. Du kan däremot få den här hemsidan där står allt om brännaren och inställningarna. Lycka till. https://www.bruksanvisni.ng/pellx/20-kw/bruksanvisning?p=11
4 svar · 2,2k läst
·
D
Daniel112209: Hej, har någon av er anmält granne till miljökontoret på grund av rökgaser från braskamin, om ja. Hur gick det sen?
0 svar · 1,2k läst
K
kallstrom_74: [citat] tänkte med på edfastbruk, men så läste jag att man skulle använda sig av eldfast lera, då eldfast bruk inte rör sig? hmm..stämmer det? eldfast bruk finns ju att tillgå i dom flesta bygg affärer
2 svar · 1,4k läst
·
M
Mwelander: [citat] Contura 520T, mycket nöjda. Landade strax under 70 papp med installation och skorsten genom övervåning samt vind.
4 svar · 3,2k läst
·
B
BSOD: Att den är tät är ju lätt att testa med vattentryck, om den inte är trycksatt redan nu. Sen är det väl risk att den stått och rostat, och att när man börjar elda så det uppstår spänningar i materialet så börjar den läcka. Risk för det. Jag antar att den är tillverkad en bra bit före 1990? Jag vet inte vad det är för panna, men det är stor skillnad på att elda i en bra panna
6 svar · 5,8k läst
G
Granström2: [citat] För tre år sedan blev det stor brist på råvara till pellets. Sverige hade ingen infrastruktur för att bekämpa skogsbränder. Reinfelt sålde vertolhelikoptrarna till Kanada som skulle använda dem just för skogsbrandsbekämpning. Man vågade inte skörda skogen den sommaren av risk för gnistbildning och nya skogsbränder. Samtidigt åkte ett fd. språkrör för Mp runt och
6 svar · 3,8k läst
yonna
yonna: Kolla anslutningen till röret - vilket kan diffa mellan de olika märkena _ samt att kaminen är iätt att dra ut vid större rengöring.
3 svar · 2,4k läst
D
Dilato: [citat] Hehe, Berömda sista ord!;)
8 svar · 2,4k läst
·
V
Vardagsrum: Någon som kör med Zigbee rgt? Vore trevligt med en out of the box-lösning till Home Assistant
7 svar · 7,1k läst
E
Erik321: Ja, i vissa kommuner utför räddningstjänsten brandskyddskontrollen då kan dem ha gjort det. Kolla på din kommuns hemsida vem som utför sotning och brandskyddskontroll.
1 svar · 1,6k läst
N
Niki81: [citat] Hej. Jag har också en sådan vedspis och behöver manuel och teknisk specification. Finns det någon som har det? mv Niki
3 svar · 3,2k läst
N
Niki81: hej. Jo det är så att jag har en vedspis som varit monterad tidigare och som åkte ur sedan lång tid tillbka, men nu vill jag ha den monterad igen. Problemet är att jag inte kan hitta manual och teknisk data på den. Är det någon som kan hjälpa mig med det. Har googlat utan framgång. mvh Niki
0 svar · 3,1k läst
Z
Zedo: Väcker en gammal tråd. Är Baxi inget att ha?
6 svar · 5,7k läst
Demmpa
Demmpa: Är kanalens area tillräckligt stor? Finns något brännbart material mot aktuella kanalens ”utsida”?
8 svar · 2,6k läst
Annanina1
Annanina1: Tack, vi har gjort besiktningen redan, så jag är osäker på om den släpper ut tillräckligt lite CO.
2 svar · 2,2k läst
·
apotekarnes
apotekarnes: Ibland sitter själva tavlan löst. På min laddomat kan jag vrida själva plasthuset med skalan och helt enkelt välja temperatur själv. Mycket praktiskt! edit: jag såg nu att den övre termometern verkar utbytt och eftersom laddomaten försöker hålla 78 grader som standard så tror jag att den undre till höger är den som felar. Det påverkar dock inte funktionen på något sätt.
5 svar · 4,1k läst
·
B
BGA: Hade tänkt bygga lambda- Arduinostyrning till min Innova 35, men blev aldrig färdig med Arduino. Nu säljer jag Innovates styrningen: https://www.tradera.com/item/301915/537147527/innovates-insprut-bosch-bredbandslambda-lsu-4-9-sprut-bensin
0 svar · 1,5k läst
Keiller
Keiller: Ett mycket enkelt tips: Smörj gångjärnstapparna med kopparpasta. Använder det själv när kaminluckan börjar gnissla. [bild]
4 svar · 3,4k läst
·
M
mev: Hej. Jag har knackat ner det gammla murade öppna spisen och ska installera en handöl 10 kamin. Det verkar som hela skortensröret står på en plåt i bjälklaget mellan källaren och boplan. Så jag vet inte om jag behöver lyfta allt nån dm för att sänka ner det på ett nytt rör ifrån kaminen? Eller är det lättare och bara kapa till rör osv ifrån kaminen så det går upp 10cm inuti
0 svar · 1,7k läst
·
B
byron v2: [citat] Hur blev solvärmekalkylen i praktiken.
68 svar · 108,8k läst
·
Gauthier
Gauthier: Jag har lyckats lufta mina element fint, där bubblar det inte längre. Däremot är det en del väsen mellan vedpannan och acktanken, medan laddomaten jobbar. Det låter som en liten fors. Min uppfattning var att hela systemet hängde ihop, och iom att jag har nyss luftade element på andra våningen, så borde ingen luft vilja stanna på bottenvåningen, där jag har panna och tank. Tänker jag
0 svar · 1,9k läst
·
B
BrokenArrow: Kolla så att du har cirkulation i laddomatkretsen. Kan vara luft eller att pumpen inte snurrar.
4 svar · 1,7k läst
Tomture61
Tomture61: Om man har möjlighet att elda 2 st brasor på morgonen + 2 st brasor på kvällen så blir det det mest optimala sättet att elda med en "tung" braskamin . Obs stäng av golvvärmen i rummet där kaminen står eller ännu bättre , vattenburna radiatorer med termostater .
7 svar · 3,1k läst
G
Gabbe1: Som inspiration använder jag ritningen i första posten i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/oevertrycksfritt-system-pa-begaeran.60533/ Jag gillar tanken på den perfekta skiktningen som går att få med TVA i kombination med grova anslutningsrör på tillopp och retur. Om jag väljer att bygga ett system så blir det helt klart en skräddarsydd acktank.
5 svar · 1,6k läst
B
BSOD: Typ en sådan här kopplas in. Enklaste möjliga utförande. Finns mer avancerade med backventil och säkerhetsventil, avstängningsventil med mera. Kan vara smart att se över installationen i dess helhet. Jag har kört på esbes motsvarande variant problemfritt i många år. https://www.rinkabyror.se/artikel/blandningsventil-med-slatanda/
12 svar · 2,8k läst
·
T
TechChad: En sån här kanske inte vore så dum? https://www.brandfast.nu/produkt/punktsprinkler-pulverbomb-6-kg
1 svar · 1,5k läst
P
Plupp 537475: Sökes parca norrahammar kökspanna .ingen Lite nyare modell
0 svar · 1,7k läst
B
BSOD: Nyinstallation av panna är ju tuffare regler än vid byte av panna. Byte av panna är det inte ens anmälningspliktigt tolkar jag Boverkets regler nedan . När jag böt min panna så fick jag i alla fall svaret från kommunen att det ej var en anmälningspliktig åtgärd, men reglerna kanske ändrats? Jag tycker inte det ser ut så. Jag böt då en kombipanna mot en ren vedpanna, vilket då
2 svar · 2,3k läst
·
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat] Koks? När fanns det att köpa
13 svar · 4,1k läst
·
B
BrokenArrow: Det är husets storlek i kombination med hur ofta du vill elda som styr hur stor tank du behöver. Och givetvis var i landet huset finns. Men jag skulle gissa på ca 5m3 om du vill elda 1gång per dygn när det är som kallast.
1 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.