6 320 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Vattenmatlad kamin + bergvärme
Här är ett exempel på reglerventil: http://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-laddventil-25r-60gr/
Måste självklart kompletteras med cirkpump. Tro inte att du kan elda om det är strömlöst utan att ha reservkraft till cirkpumpen.
Vet inte vad det finns för fler varianter av nödkylning. Själv valde jag öppet expansionskärl för att slippa då jag har egen brunn och inte hade plats för så stora pressomater som skulle gått åt för nödkylning via kylslingan i kökspannan.
Måste självklart kompletteras med cirkpump. Tro inte att du kan elda om det är strömlöst utan att ha reservkraft till cirkpumpen.
Vet inte vad det finns för fler varianter av nödkylning. Själv valde jag öppet expansionskärl för att slippa då jag har egen brunn och inte hade plats för så stora pressomater som skulle gått åt för nödkylning via kylslingan i kökspannan.
Är det någon som har en systemskiss över hur man bör bygga in en vattenmantlad vedkamin till ett bergvärmesystem?
Bör man ha en vattentank för att få ett jämnare energiflöde från vedeldningen?
Hur bör det integreras för att också få in energi från vedeldninget till varmvattnet?
Bör man ha en vattentank för att få ett jämnare energiflöde från vedeldningen?
Hur bör det integreras för att också få in energi från vedeldninget till varmvattnet?
Hej!M morgan.aronsson skrev:
Jag har en kökspanna och eldar mot en 500liters acctank, där systemet tar varmvatten till värmen när det finns. Finns det inte då går värmepumpen som vanligt, har inte för varmvattnet. Då ska du ha en acc tank med varmvatten/beredare. Funkar bra för mig. Man eldar om man vill eller så inte.
Som jag blivit informerad känner och reglerar bergvärmepumpen på den temp som returvattnet har fått. Dvs man får nytta av alla typer av värmetiskott eller minskad avkylning i hela vattenslingan från utgång till ingång på vattenpumpen. Är detta nu korrekt förstått eller finns det några "fallgropar" att ta hänsyn till spec. med tanke på att våran IVT pump är från 2001 och har några år på nacken... 
Klicka här för att svara