6 319 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Vattenmatlad kamin + bergvärme
Sida 1 av 2
Jag har ett äldre hus med stort energibehov. För sedan 10 år sedan byttes det tidigare öppna systemet med oljepanna till ett slutet system med bergvärme. Det fungerar bra och är bekvämt, men det är inte dimensionerat för att klara kalla dagar utan då krävs eltillsats. Jag funderar på att installera en vattenmantlad kamin som jag kommer att elda i endast kalla dagar. Jag planerar att att då helt koppla ur värmepumpen från radiatorkretsen (den får fortfarande göra varmvattnet) och istället kopplar jag in den seriekopplade kaminen. När jag inte vill elda längre och returtempen återgått till normal nivå kopplar jag in värmepumpen igen. Hur gör jag detta på enklaste vis? Radiatorkretsen kommer att kunna ta emot all effekt från kaminen direkt dessa kalla dagar och jag vill helst slippa ack tank och andra tillbehör. Fungerar det? Kan jag ha kvar det slutna expansionskärlet? Några säkerhetsdetaljer man måste tänka på? Vad händer om cirkpumpen inte fungerar (tex elavbrott). Vattenvolymen i kaminerna är rätt liten och det finns risk för att det kokar snabbt. Tacksam för råd/tips.
Att hjälpa till och elda när inte värmepumpen riktigt orkar med är en bra ide.
Men varför hålla på med eländiga smutsiga kaminer när du har haft en oljepanna?
För halva priset mot vad en eldningsbar vattenmantlad kamin av större typ kostar får du en skaplig begagnad pelletspanna att stoppa in på oljepannans plats.
Hälsan mår också mycket bättre av att hålla eldningen i ett pannrum och inte inne i bostaden
Men varför hålla på med eländiga smutsiga kaminer när du har haft en oljepanna?
För halva priset mot vad en eldningsbar vattenmantlad kamin av större typ kostar får du en skaplig begagnad pelletspanna att stoppa in på oljepannans plats.
Hälsan mår också mycket bättre av att hålla eldningen i ett pannrum och inte inne i bostaden
Jo en vedpanna vore bra, men det känns inte motiverat att ta den stora kostnaden för en vedpanna när det finns bergvärme installerat. Men en vattenmantlad kamin kan man få billigt, och det rör sig om max 40 dagar per år jag kommer att elda. Vad tror ni?
Var ekonom i ställer för vedfantast, Hugg upp veden, sälj den til stadsbor för dyrt, köp en billig utrymmessnål pelletspanna för stödeldning och köp billig pellets att elda med så kan du skratta hela vägen till banken. Det är dumt att vara dumsnål de det blir dyrare än att vara enegiekonom. 
Dina råd om pellets kan säkert vara bra och det är säkert någon som kan ha nytta av dem. Men det är ved som gäller för mig. Jag gör inte detta bara för att spara el till värmepumpens elpatron utan också för att det är trivsamt med brasa bakom en glaslucka. Ingen som har några råd om mina ursprungliga funderingar?
Jag tycker att hela lösningsförslaget verkar alldeles för komplext. Jag tror att det är bättre att satsa på en helt vanlig, icke vattenmantlad kamin (eller annan eldstad) och elda i när det är kallt. Den genererar då luftburen värme, vilket gör att värmepumpen automatiskt minskar uteffekten i radiatorkretsen.
Kan du inte docka vedpanna med mindre tank till pumpen?
Ska själv installera ett vedpannesystem som ska bli ett oberoende system tillsammans med min Nibe flvp.
Kör manuell omkoppling mellan dom till golvvärmen och ett bypasssystem som gör att pumparna kan motioneras.
Ska själv installera ett vedpannesystem som ska bli ett oberoende system tillsammans med min Nibe flvp.
Kör manuell omkoppling mellan dom till golvvärmen och ett bypasssystem som gör att pumparna kan motioneras.
Att använda en vanlig kamin är en enklare lösning men då blir det ffa i ett rum som det blir väldigt varmt. Jag vill helst få ut värmen på radiatorkretsen.
Vedpanna med acktank är säkert på många sätt den bästa lösningen som komplement till värmepumpen. Samtidigt är det dyrt att installera det och utrymmeskrävande. Att ha elden i en kamin med glasruta tycker jag också kan vara trevligt.
Tror ni att ett stort slutet expkärl och en övertrycksventil räcker som säkerhet i systemet? Jag vill undvika öppetsystem och/eller syrventil. Vem bestämmer?
Klarar man sig utan laddomat? Jag vill helst bara leda in returvattnet direkt från radiatorkretsen.
Vedpanna med acktank är säkert på många sätt den bästa lösningen som komplement till värmepumpen. Samtidigt är det dyrt att installera det och utrymmeskrävande. Att ha elden i en kamin med glasruta tycker jag också kan vara trevligt.
Tror ni att ett stort slutet expkärl och en övertrycksventil räcker som säkerhet i systemet? Jag vill undvika öppetsystem och/eller syrventil. Vem bestämmer?
Klarar man sig utan laddomat? Jag vill helst bara leda in returvattnet direkt från radiatorkretsen.
Hej
Vad är det för kamin du hade tänkt dig?
Vi har en som påstår sig ge 12 kW till vatten. Förmodligen är det toppeffekt, i genomsnitt tror jag att den ligger på ca hälften.
Med detta vill jag säga att det inte är omöjligt att du kan köra kamin och Värmepump samtidigt om du har stort värmebehov. Så du använder kaminen istället för elen alltså.
Vad har du för värmepump?
Jag tror det är viktigt att ha en laddomat på kaminen för att hålla vattentemperaturen på en lagom nivå.
Vad är det för kamin du hade tänkt dig?
Vi har en som påstår sig ge 12 kW till vatten. Förmodligen är det toppeffekt, i genomsnitt tror jag att den ligger på ca hälften.
Med detta vill jag säga att det inte är omöjligt att du kan köra kamin och Värmepump samtidigt om du har stort värmebehov. Så du använder kaminen istället för elen alltså.
Vad har du för värmepump?
Jag tror det är viktigt att ha en laddomat på kaminen för att hålla vattentemperaturen på en lagom nivå.
Värmepumpen är en Nibe 8,5. Jag vill helst ha en kamin som har såg hög kapacitet att jag inte behöver köra VP alls när jag eldar. Men det vore bra om det ändå går att använda cirkpumpen i VP så att jag slipper koppla in en separat.
Det finns andra enklare blandingsventiler än laddomat för att hålla panntemperaturen på minst 60grader.vilpi skrev:
Slutet system=nödvändigt med eloberoende nödkylning. Har du egen vattenbrunn?