1 611 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Vilken storlek på pelletsbrännare?
En 20 kW är för liten. Varför måste du absolut ha en Vikingbio?
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Självklart kan brännaren vara mindre än pannan kan ge men sen är ju frågan hur mycket den ska värma......Behövs det 40kW ibland så är ju såklart brännaren för liten.
Det handlar om låg rökgastemperatur, kondens i skorstenen och kondens i pannan också vid uppvärmningsfasen om den eldas lite då och då.
Vikingbio har väl känsliga och dyra roster och brännarrör men en begagnad kanske inte kostar så mycket.
Det blir i vilket fall som helst inte billigt att elda med pellets då priserna på pellets stigit till det dubbla.
Vikingbio har väl känsliga och dyra roster och brännarrör men en begagnad kanske inte kostar så mycket.
Det blir i vilket fall som helst inte billigt att elda med pellets då priserna på pellets stigit till det dubbla.
Vi har en Baxi Eurofire på 20kw i en effectapanna och det räcker till 160m2 i riktigt blåsigt läge i Västra Götaland. Men om du ska köpa nytt så hör med leverantören vad som passar i just din panna.
Förvisso, men elpriset lär toppa på mångdubbelt mot för några år sedan så det beror på alternativen. Vi köpte pellets för knappt 15' som vi bör klara 4-5 mån på, resten av säsongen kör vi luftluftpump och håller tummarna.G Granström2 skrev:
Klicka här för att svara