Hej, vi ska övergå till pelletseldning, men är osäker hur stor brännare jag måste ha?
Pannan jag ska stoppa in den i är en Vedex 3300 på 40 kW..
Funkar det med en Viking bio 20? Eller måste jag ha en Viking bio 35?

En 20 kW är för liten. Varför måste du absolut ha en Vikingbio?

G Granström2 skrev:
En 20 kW är för liten. Varför måste du absolut ha en Vikingbio?
Har hört mycket bra om dom så var bara en tanke :D föredrar du nå andra?
Varför är 20 kw för lite? Har pratat med nå rörmockare i ljusdal, å han påstår att 15-20 kw räcker ham tipsa om effecta

Självklart kan brännaren vara mindre än pannan kan ge men sen är ju frågan hur mycket den ska värma......Behövs det 40kW ibland så är ju såklart brännaren för liten.

S Stefan1972 skrev:
Självklart kan brännaren vara mindre än pannan kan ge men sen är ju frågan hur mycket den ska värma......Behövs det 40kW ibland så är ju såklart brännaren för liten.
Huset är på 162 kvm, bor i los i Hälsingland, vintertid kan de vara neråt 30-35 minus vissa dagar

Det handlar om låg rökgastemperatur, kondens i skorstenen och kondens i pannan också vid uppvärmningsfasen om den eldas lite då och då.
Vikingbio har väl känsliga och dyra roster och brännarrör men en begagnad kanske inte kostar så mycket.
Det blir i vilket fall som helst inte billigt att elda med pellets då priserna på pellets stigit till det dubbla.

Vi har en Baxi Eurofire på 20kw i en effectapanna och det räcker till 160m2 i riktigt blåsigt läge i Västra Götaland. Men om du ska köpa nytt så hör med leverantören vad som passar i just din panna.

G Granström2 skrev:
blir i vilket fall som helst inte billigt att elda med pellets då priserna på pellets stigit till det dubbla
Förvisso, men elpriset lär toppa på mångdubbelt mot för några år sedan så det beror på alternativen. Vi köpte pellets för knappt 15' som vi bör klara 4-5 mån på, resten av säsongen kör vi luftluftpump och håller tummarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.