B
byron v2: [citat] Har du ett hus med fler än en våning kan du sätta en sotlucka högst upp. Tex på vinden eller högsta våningen. Går att loda ner till källaren och borsta sista 2 meterna upp ur skorstenen. Vet ej om sotaren godkänner men det är synnerligen praktiskt. Jag har det så på 2 av 14 kanaler i murstocken. Ska visa ritning lite senare
15 svar · 10,3k läst
G
grushögen: [citat] Tack för svar Då räcker det jag har termostaten på dem 70° jag ställt den på Tänkte mest om det var tillräckligt
10 svar · 1,4k läst
Johan Eriksson5
Johan Eriksson5: [citat] den bytte jag för 2 år sedan. Den hade nog inte varit bytt på väldigt många år. Den var bara 2mm i diameter där den gick igenom skålen. Den ska va närmare 15-20mm i diameter egentligen.
18 svar · 3,1k läst
·
ylven
ylven: [citat] Nu är jag mer hemma på ved än på pellets, själva färgen är bra men jag tror att röken ska vara osynlig precis ovanför skorsten och bli vit efter 50 cm eller så. Detta för att inte vattenångan i röken ska kondensera redan i skorstenen och rinna neråt (kan bli rejält kladdigt) samt innebära risk för frostsprängning under kalla perioder om det inte eldas kontinuerligt.
26 svar · 3,0k läst
G
grushögen: [bild] [bild] [bild] [bild] Håller på koppla in pelletsbrännare. Ska koppla in själva kabeln till brännaren nu i termostaten. Hur ska den kopplas. Är 4 sladdar i den sladden till brännaren. [bild] [bild] [bild] [bild]
0 svar · 1,3k läst
·
G
grushögen: [citat] Hur kopplar jag in kabeln som ska gå till brännaren i termostaten. Är 4 sladdar i kabeln. [bild] [bild] [bild] [bild]
2 svar · 1,9k läst
·
B
byron v2: [citat] Antar att du menar kokain. Det kanske är otroligt dyrt för sig och andra med svag ekonomi. Jag vet ingenting den svängen.
25 svar · 9,8k läst
SWe_
SWe_: Den jag länkade till ovan har precis samma funktionalitet med automatisk inkoppling av batteriet när strömmen går och håller det laddat när ström finns.
13 svar · 3,4k läst
·
M
Mseli: [citat] Jodå, säkerhetsventilen löste, det strömmade ut så mycket varmvatten att locket till brunnen utanför huset tinade fram ur snön och det var över 60 grader varmt i pannrummet så alla rörskålar blev till kex. Om man inte låter huset och tankarna svalna för mycket räcker ett ilägg av björk eller bra blandved för att värma 1500 liter, det är vad vi brukar ha igång och vi
28 svar · 4,7k läst
·
Cancerman_777
Cancerman_777: [citat] Ok! Så insatsrör behöver lägre rökgastemperatur för att motverka kondensbildning i toppen på skorstenen? Det var just sådan här information jag sökte. Alltså...pelletsbrännaren är inte i drift än. Det jag inte gillar med nuvarande lösning (alltså med röret) är att det bildas en vansinnig massa sot/aska (grått/vitt) och att draget i skorstenen minskar snabbt efter
26 svar · 5,0k läst
S
Skalman: Hej! En annan har värmt oerhört billigt i 17 vintrar nu med havre. För två år sedan installerade jag en luft-vatten värmepump till pannan. Börjar bli till åren å händer det nått så kan inte hustru sköta brännaren. Inget kan va billigare än havret så vi har fått betala för el när jag inte eldat havret. Men i ditt fall köper du pellets å den är inte gratis. De summor du
2 svar · 1,4k läst
S
Skalman: Hoppas mina rader kan hjälpa dig. Har en likadan panna. Funkar kanonbra för mig. Eldar med havrebrännare som går in på sidan. Vi har gammaldags system med öppen expantion. En extra egen krets som går utanför vanliga shunten går till ett element till övervåningen samt ett till badrum i källaren. Returen från dem går in i botten å bak på pannan. Sedan har jag installerat en
1 svar · 1,3k läst
C
Cradles: [citat] Okej, helt klart värt att testa! Beställde en direkt så får vi se om det hjälper om några dagar när den anlänt.
4 svar · 4,6k läst
·
A
aquamera: Hej, Vi bor i en villa byggd 2001 och har en Conturakamin som sattes in när huset byggdes. Nu hade vi en brandskyddskontroll för några veckor sedan där vi fick klagomål på att det saknades tillträde till rökkanalen på övervåningen (att det här inte varit ett problem vid tidigare inspektioner förklarades med att det vara nya regler sedan några år sedan). Det skulle dock inte vara
0 svar · 2,0k läst
·
Cancerman_777
Cancerman_777: [citat] Ja, jag förstår det, men det är ju sjukt vilseledande namnsättning på effektlägena.
9 svar · 3,7k läst
Tomture61
Tomture61: [citat] Tända en brasa med + 6 gr utanför , blir jag arkebuserad hemma :D
46 svar · 24,0k läst
·
H
Husmodern: Vi har en murstock som är sedan mitten av 1800-talet. Rökgången i skorstenen är 60x60 cm och kräver därmed att man eldar rejält för att hållas varm. Vi har en vedspis, en rörspis, en kamin samt en bakugn kopplade till gången. Vi har ett förträffligt drag i alla eldstäderna och kan elda i rörspis och vedspis samtidigt utan att det ryker in. För några veckor sedan upptäckte jag
0 svar · 1,5k läst
O
onetrickpony: [citat] Det är möjligt, tror jag. Kanske att träet inte är gammalt som är det viktiga. Antar att det är ekologiskt också? Det vill säga att träden inte besprutas.
2 svar · 1,6k läst
B
Bjober: Har sågat mig i vänsterhanden för circus 25år sedan. Hade en gammal partner såg utan kastskydd. Urdumt men man var ung och orädd. Skulle kapa upp ett hål i en kompost byggd av pallkragar. Den lågvarviga maskinen hade ryttarna nerfilade rejält så det skulle ta bra. Sätter sågen i fel vinkel och det bara smäller till så har handtaget och svärdet bytt plats. Blodet sprutar och vita
42 svar · 7,0k läst
·
K
krös: Hej! När jag gör upp eld i pannan så funkar och slår det väldigt högt, det brukar det göra med olika höga ljud, men frågan är vad och varför låter det så när man gör upp elden? Tacksam för svar
0 svar · 765 läst
GK100
GK100: Man får dålig självcirkulation i ditt fall tex på grund av hur rördragningen är gjord och att det oftast inte är någon direkt höjdskillnad mellan kamin och tank samt klena rör vilket 28 mm är i sammanhanget. Troligtvis har du inga fel det är nog så låg effekt man får i den typen installation utan pump. Om du beskriver mer i detalj hur saker är gjorda eller lite bilder går det
1 svar · 2,0k läst
Oldboy
Oldboy: Lite sent svar, men om det fortfarande är aktuellt så har vi en sådan, och eldar i den. Det finns inga spjäll. Den tar in förbränningsluften runt om glasluckorna. När du tänder den så låt glasluckan till höger stå på glänt. Den styr en tapp i nederkanten som i sin tur reglerar ett litet startspjäll i toppen av braskammaren. Då går röken rakt upp/ut i skorstenen. Det spjället
2 svar · 9,2k läst
·
J
Jarlsgård: Har självdrag idag men ingen eldande panna längre, men tänker att principen blir densamma med en eldstad. Nu är plattan isolerad och jag kommer dra spiro i mellanbjälklaget istället. Kanske blir effekten något sämre, å andra sidan så får jag bättre isolervärde i plattan. Hade jag valt att lägga sprio i plattan hade jag fått en sträcka på ca 50 cm som varit helt oisolerad pga att
7 svar · 3,3k läst
·
R
Redjacket: Hej, Har precis köpt hus, med en vattenmantlad Falun Kamin från Kaminexperten. Sitter en vinklad lucka inuti kaminen (precis under rökröret) som jag undrar lite vad den är till för. Den går att lyfta ur. Min gissning är att det helt enkelt är för att komma åt att sota av kaminen i ovandel. Antar att vinklingen i kamintaket är till för att öka värmestrålningen ut genom glaset? En
0 svar · 1,3k läst
·
J
Julle_86: [citat] hehe tack, nja jag returnerar den tänkte jag, nu vet jag ju vart jag hittar en om den skulle paja;)
22 svar · 6,2k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: För dig i Finland stämmer det bra, ni importerar för närvarande drygt 1100 MW el från Ryssland. Ni importerar dock nästan 1600 MW från Sverige. (Källa: Svenska kraftnäts sajt Kontrollrummet.) Men elda på du, då kan ni också sälja mer ström till era bröder och systrar i Estland! Även de som bor i SE4 och har rörligt elpris kan slänga på några extra vedträn (med hänsyn inte
3 svar · 1,1k läst
A
anton9108: [citat] Absolut klöv den med ett stämjärn i några mindre bitar under, Blev lite ivrig.
14 svar · 6,5k läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Läste skogsforum tråden , ngn hyrde in tjänsten för att flisa , tydligen inte allt för dyrt . Om det går att hitta tjänsten i södra Stockholm, vet ej .
4 svar · 3,2k läst
J
jonaserik: Hur går det för dig , fick du någon ordning på laddning och urladdning.
23 svar · 3,3k läst
·
H
Håbbe01: Bilderna visar. Styrpanel beskrivet i manual Termostat till elpatron Shunt motor som styrs av innegivare och reglerar radiatortemperatur och värmen i huset. Cirkulationspump förser radiatorererna med varm vatten från panna
4 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.